Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stekker achter klepje

vragen over de T4
Plaats reactie
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

stekker achter klepje

Bericht door pa2jbv »

Goeiendag,

Ik heb in het dashboard een klepje met daarachter een stekker, het klepje kan ik
verwijderen. Wat kan ik met die stekker????
Mijn bus is er eentje uit 1998. 1.9td zonder poespas waarom die stekker.
Onlang melde ik dat de kachel koelvloeistof lekte waardoor het in de cabine stonk.
Dat vertelde ik ook bij brezan en kreeg ik een busje van dat spul mee waar ik even
de naam van kwijt ben, dat in het koelsysteem gedumpt en waarrempel het gatje is
dicht geen gestink meer.Heeft iemand hier ervaring mee zal wel tijdelijk zijn
koste niet veel 7,85 hopelijk word de koelvloeistofpomp niet vernield.

groeten jan vastenavond
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: stekker achter klepje

Bericht door GerJol 716 »

Deze stekker is je OBD aansluiting voor VAG-Com, hier kan de dealer/garage het onderhoudsinterval mee resetten/veranderen.
Fouten kunnen ook uitgelezen/gereset worden bij de TDI motoren. In het geval van 1.9TD is het beperkt dus.
In jouw geval zal deze rechts naast de tellerunit zitten achter een kapje.

Voor wat betreft de toevoeging voor lekkage, dat is vaak een tijdelijk lapmiddel.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: stekker achter klepje

Bericht door René »

Dit spul dicht de gaatjes in je koelsysteem, maar helaas ook de koelkanaaltjes in je blok. Het leed wordt straks erger dan de kwaal.

Advies, zsm de echte lekkage verhelpen en je koelsysteen spoelen om te voorkomen dat de ellende straks nog groter wordt.

René
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: stekker achter klepje

Bericht door pa2jbv »

Rene ik hoop dat je geen gelijk krijgt. Het goedje zit erin en blijft erin hopelijk valt het mee.
Ze hebben mij verteld dat gaatjes ter grote van ongeveer 1 mm gedicht kunnen worden door dat spul anders lukt het niet. Kan me niet voorstellen dat autofabrikanten zo stom zijn in het koelvloeistofsysteem van die dunne kanaaltjes te maken.Maar weten doe ik het niet.
Misschien zijn er verder nog lieden die dit al eens hebben gedaan.Als je een lekke band hebt
kun je ook met een spuitbusje de band repareren door er wat in te spuiten band dicht.Hoe het werkt
weet ik niet maar heb er eens een hele poos mee rond gereden.
Vag com software kom ik geregeld tegen op bittorent sites dus als ik die download kan ik
hier met een pc iets mee doen moet je natuurlijk ook een kabel hebben hoe kom je daar weer aan
affijn ik kijk wel eens rond op het net.
allemaal bedankt voor de info en als het misgaat laat ik het weten.
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Re: stekker achter klepje

Bericht door theo#94 T4 »

ik heb eens bij een O... Omega ook zo'n lekkage gehad,ik heb toen een potje van zo'n spul rechtstreeks in de aanvoer naar de kachelradiator gedaan,en ik heb er nooit geen last meer van gehad,en ik heb er toch zeker nog 6 jaar mee gereden,ook bij mijn vorige bus heb ik het toen zo gedaan ook 5 jaar mee rond gehobbeld nooit meer lek geweest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stekker achter klepje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat de kanaaltjes in je blok er misschien wel groot genoeg voor zijn om niet echt discht te slibben, maar vernauwingen zijn ook niet goed natuurlijk.

Ook je radiateur bestaat uit een netwerk van nauwe kanaaltjes als daar wat dichtslibt scheelt dat koelcapaciteit....


Afhankelijk van de systemen (en motor) in je T4 kan er meer of minder met de OBD stekker uitgelezen/aangepast worden.. motorisch kun je bij de 1,9(t)d motoren weinig tot niet (2,4D ook niet meen ik)

stekkers zijn her en der verkrijgbaar (oa bij Dick T4 op dit forum) maar volgens mij de goedkoopste aanbieder was laatst in ander topic over de OBD2 stekker te lezen, zie http://www.obdtools.nl (geen binding met deze aanbieder anders dan dat ik daar ook een interface besteld heb)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie