Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verwarming t4 '99

vragen over de T4
Plaats reactie
Stijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2008, 20:45

Verwarming t4 '99

Bericht door Stijn »

dag forum,

Ik heb me hier net aangemeld en zit meteen met een vraag:
In mijn t4 heb ik weinig of geen warme lucht, zelfs niet na een lange afstand gereden te hebben, de temperatuur meter stijgt op volgens mij normale snelheid naar halverwege dus ik denk dat de thermostaat wel ok is. Ik denk dan aan een verstopte kachelradiator. Waar kan ik deze terug vinden onder het dashbord? Ik zou eens willen voelen of er temperatuur verschil is tussen in- en uitgang. En indien deze de boosdoener is, is het veel werk om deze te vervangen?
Het gaan om een 2.4D zonder airco

Alvast bedankt

Stijn
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Verwarming t4 '99

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Stijn, welkom op weetjewel.
Als je de motorkap opendoet zie je een rond kunstof bol zitten waar koelvloiestof in zit (expansie tank). onder deze bol gaan twee slangen langs richting schut board waar ze naar binnen gaan, dit zijn je kachel slangen in een van deze zit ook een zwarte kunststof kraan hier kun je dus goed voelen of de kachel warm (kan) worden.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: Verwarming t4 '99

Bericht door arie oudshoorn »

op 1 van deze 2 kachel slangen die door de voorwand naar de kachel radiateur gaan zit een stel schroef, laat de auto op temperatuur komen en draai dan deze stel schroef een klijn beetje open tot er een onder broken koelvloeistof straaltje uit spuit, niet gelijk dicht draaien maar wachten tot de lucht eruit is. ik heb precies het zelfde gehad na het plaatsen van een nieuwe kachel radiateur. na het ondluchten doet de kachel het weer top. succes. arie
Stijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2008, 20:45

Re: Verwarming t4 '99

Bericht door Stijn »

Dag,

Bedankt voor de verwelkoming en de reacties!
De kachelkraan heb ik zien zitten vandaag, vorige keer over gekeken blijkbaar. Deze werkt goed.
Het koelwater is sterk vervuild dus ik had een vermoeden dat de kachelradiator gewoon verstopt zat.
Ik heb deze middag op het werk eens beide darmen afgenomen en doorgespoeld onder druk, na een tijdje kwam er een bruin sopje los en derna helder water, darmen opniew aangesloten, bijgevuld en ontlucht en de verwarming werkt weer prima!
Nu moet ik enkel nog het ganse circuit eens proper krijgen. Ik dacht te wachten tot het stopt met vriezen en dan enkele dagen op gewoon water rijden, aflaten, weer gewoon water enz. tot de boel wat proper is.
Of iemand een beter idee?

groeten

Stijn
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Verwarming t4 '99

Bericht door krantenboer »

Hallo ik had laatst ook mijn koelsysteem verstopt en geen kachel meer ik heb dit opgelost door er een halve flacon afwas middel in m,n koelsysteem te doen 3 dagen ermee gereden veel schuim maar daarna goed doorspoelen en m,n koelsysteem was weer lekker schoon warme kachel en m,n temperatuur staat nu weer lekker beneden het midden suc6 ermee :klappen :klappen :klappen :klappen
groeten uut hoogkerk
Plaats reactie