Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Multiriem erop zetten ...helluup
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Multiriem erop zetten ...helluup
Heb mijn dynamo eraf gehaald, wat een werk voor een dynamo
Maarja ik heb hem eraf, die multiriem heb ik met veel moeite eraf gehaald
Maar hoe krijg je hem er weer op ?
Is daar een handigheidje ervoor ?
Wie heeft de gouden tip .........
Heb een ACV 2.5 102 PK met airco
Heb een bosch dynamo , koolborstels zijn op
ff een nieuwe gelijkrichter met koolborstels erop
Maarja ik heb hem eraf, die multiriem heb ik met veel moeite eraf gehaald
Maar hoe krijg je hem er weer op ?
Is daar een handigheidje ervoor ?
Wie heeft de gouden tip .........
Heb een ACV 2.5 102 PK met airco
Heb een bosch dynamo , koolborstels zijn op
ff een nieuwe gelijkrichter met koolborstels erop
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Oskar ben ook wel benieuwd welke truc hier voor is.
Mvg sailor
Mvg sailor
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Ik zet altijd een bahco op de spanner vanaf de onderzijde,trek de spanner tegen de veerdruk in leg de multiriem erom.
Bij een 150pk(AXG) de multiriem aantrekken met twee handen en van de poelie afhalen.Hier is geen gereedschap voor.
Paulus
Bij een 150pk(AXG) de multiriem aantrekken met twee handen en van de poelie afhalen.Hier is geen gereedschap voor.
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Ik wil jullie dit graag vertellen want het is helemaal geen geheim, krijg alleen de foto die er bij hoort niet geplaatst.
Misschien dat Henk dit kan doen. :klappen
zonder het plaatje is het bijna niet uit te leggen.
Misschien dat Henk dit kan doen. :klappen
zonder het plaatje is het bijna niet uit te leggen.
Groet, Oskar.
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
thanx Oskar
Hier is het plaatje
Hier is het plaatje
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Meteen een raadplaatje er van maken?
Wat is nummer 1,
wat is nummer 2? etc.
Eén persoon mag maar beschrijven wat één nummer is,
dat maakt het wel zo leuk..
En leerzaam bovendien.
En veel mensen kunnen dan een bijdrage leveren..
Wat is nummer 1,
wat is nummer 2? etc.
Eén persoon mag maar beschrijven wat één nummer is,
dat maakt het wel zo leuk..
En leerzaam bovendien.
En veel mensen kunnen dan een bijdrage leveren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Wordt die multisnaar met TOM-TOM geleverd? Dat ding moet ook de weg maar weten.......
Maar eh, 2 is de dynamo!!!
Wie volgt?
Groeten
Maar eh, 2 is de dynamo!!!
Wie volgt?
Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
OK plaatje is er.
1=spanner,2=dynamo,3=looprol,4=kruk-as poellie,5=looprol,6=aircopomp en 7= stuurpomp.
Als je de riem in deze volgorde over de poellies legt en je trekt hem in de richting van de pijlen, met twee handen, naar beneden dan leg je zonder gereedschap de snaar er om. Er af werkt natuurlijk ook zo.
Dit geldt alleen voor auto's met een airco, omdat de snaar meer ruimte geeft om zo naar beneden te trekken, zonder airco loopt de snaar vanaf de dynamo naar beneden en zit de tweede looprol er ook niet op (nr.5) en komen je vingers tussen de poellie van de stuurpomp (is zeer pijnlijk).
1=spanner,2=dynamo,3=looprol,4=kruk-as poellie,5=looprol,6=aircopomp en 7= stuurpomp.
Als je de riem in deze volgorde over de poellies legt en je trekt hem in de richting van de pijlen, met twee handen, naar beneden dan leg je zonder gereedschap de snaar er om. Er af werkt natuurlijk ook zo.
Dit geldt alleen voor auto's met een airco, omdat de snaar meer ruimte geeft om zo naar beneden te trekken, zonder airco loopt de snaar vanaf de dynamo naar beneden en zit de tweede looprol er ook niet op (nr.5) en komen je vingers tussen de poellie van de stuurpomp (is zeer pijnlijk).
Groet, Oskar.
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Zeker weten dat dit een tekening van een ACV is?
VW T5 1.9TDI Lwb
- René
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Tekening is van AXG of AHY, verschil zit hem in de spanner, maar werking is identiek.
René
René
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Jazeker, de 3 TDI's zijn in bouwwijze gelijk, het verschil zit in: wel of geen airco, en de spanner van de 88en102 pk is inderdaad anders.(er zijn natuurlijk meer andere verschillen) maar wat betreft de vorm niet.
Als je bedoelt dat de spanner in de tekening meer op die van een 150pk lijkt heb je gelijk maar komt op hetzelfde neer.
Ben er zelf mee bezig heb een mooie 102 pk in de werkplaats staan en ben 'em compleet aan het maken voor inbouw in mijn bus: Van ABL naar ACV.
Als je bedoelt dat de spanner in de tekening meer op die van een 150pk lijkt heb je gelijk maar komt op hetzelfde neer.
Ben er zelf mee bezig heb een mooie 102 pk in de werkplaats staan en ben 'em compleet aan het maken voor inbouw in mijn bus: Van ABL naar ACV.
Groet, Oskar.
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Ook leuk dat je meteen van alle nummers de antwoorden geeft Oskar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Multiriem erop zetten ...helluup
Hè dat had ik vorige week moeten weten....
Wat ik nou weer had, ik was in Oostenrijk op vakantie, start ik mijn auto en hoor een bonk en vervolgens gaat mijn dynamo-lampje aan. De motor liep overigens wel, maar die heb ik maar snel uit gezet. Kap open, wat blijkt; ligt de multiriem eraf! Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf zou je zeggen... Ik ff wat verder gekeken, is er om de spanner en de rol van de dynamo 1 grote klomp ijs gevormd, waarschijnlijk door dooiwater wat vervolgens weer opgevroren was. Ik eerst zelf wat gerommeld maar kwam er niet uit (zeker zonder het bovenstaande plaatje niet! en het was -15 ). ANWB gebeld, die waren er binne 3 kwartier maar die had ook geen zin om zonder brug in de sneeuw te gaan zitten kloo-joo-en en die hebben mijn auto toen maar afgesleept. In de garage was het met 10 minuten weer gefixt! Gelukkig was de multiriem niet beschadigd en ben er mee naar nederland gekomen.
Zal het wel verstandig zijn om hem voor de zekerheid te vervangen?? Het was me wel weer een avontuur waar mijn t4-tje helaas niks aan kon doen denk ik zo...
Wat ik nou weer had, ik was in Oostenrijk op vakantie, start ik mijn auto en hoor een bonk en vervolgens gaat mijn dynamo-lampje aan. De motor liep overigens wel, maar die heb ik maar snel uit gezet. Kap open, wat blijkt; ligt de multiriem eraf! Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf zou je zeggen... Ik ff wat verder gekeken, is er om de spanner en de rol van de dynamo 1 grote klomp ijs gevormd, waarschijnlijk door dooiwater wat vervolgens weer opgevroren was. Ik eerst zelf wat gerommeld maar kwam er niet uit (zeker zonder het bovenstaande plaatje niet! en het was -15 ). ANWB gebeld, die waren er binne 3 kwartier maar die had ook geen zin om zonder brug in de sneeuw te gaan zitten kloo-joo-en en die hebben mijn auto toen maar afgesleept. In de garage was het met 10 minuten weer gefixt! Gelukkig was de multiriem niet beschadigd en ben er mee naar nederland gekomen.
Zal het wel verstandig zijn om hem voor de zekerheid te vervangen?? Het was me wel weer een avontuur waar mijn t4-tje helaas niks aan kon doen denk ik zo...