Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vermogensverlies en noodloop
Vermogensverlies en noodloop
Mijn T5 2.5 tdi (130pk,bwjr 2004, 155000km) gaat soms in noodloop bij zware belasting (auto geladen en caravan 1600kg).
Kontakt 1 of meerdere keren uit en aan (reset) helpt meestal.
Met een onbeladen auto heb ik dit probleem niet omdat de turbodruk dan mogelijk niet lang genoeg te hoog blijft.
Ik krijg de volgende foutkode:
16618 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)
P0234 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 2520 /min
Torque: 308.0 Nm
Speed: 83.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.29 V
Bin. Bits: 01101000
Absolute Pres.: 2060.4 mbar
Absolute Pres.: 2590.8 mbar
Wie kent dit probleem ook en wie weet een oplossing.
Zelf denk ik dat het mogelijk vervuiling kan zijn van de turbo waste-gate of de regelklep.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Kontakt 1 of meerdere keren uit en aan (reset) helpt meestal.
Met een onbeladen auto heb ik dit probleem niet omdat de turbodruk dan mogelijk niet lang genoeg te hoog blijft.
Ik krijg de volgende foutkode:
16618 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)
P0234 - 000 - -
Freeze Frame:
RPM: 2520 /min
Torque: 308.0 Nm
Speed: 83.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 14.29 V
Bin. Bits: 01101000
Absolute Pres.: 2060.4 mbar
Absolute Pres.: 2590.8 mbar
Wie kent dit probleem ook en wie weet een oplossing.
Zelf denk ik dat het mogelijk vervuiling kan zijn van de turbo waste-gate of de regelklep.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Vermogensverlies en noodloop
Hoi,
Ik heb ook een T5 uit 2004 en ik heb dit probleem nu ook 2X gehad bij een auto die niet geladen was!
Ik heb hem de 2e keer naar de garage gebracht, ze willen hem nu nog een keer nakijken met wat meer tijd, ik weet niet wat de foutcode bij mijn wagen was maar het euvel is precies het zelfde en de garage had het ook over te veel druk van de turbo...
zodra ik meer weet of jij zullen we hier contact over houden???
Gr. Louise
Ik heb ook een T5 uit 2004 en ik heb dit probleem nu ook 2X gehad bij een auto die niet geladen was!
Ik heb hem de 2e keer naar de garage gebracht, ze willen hem nu nog een keer nakijken met wat meer tijd, ik weet niet wat de foutcode bij mijn wagen was maar het euvel is precies het zelfde en de garage had het ook over te veel druk van de turbo...
zodra ik meer weet of jij zullen we hier contact over houden???
Gr. Louise
Re: Vermogensverlies en noodloop
Dag Remy,dit probleem heb ik ook gehad onderweg naar Spanje met t5 130pk plus caravan 1300kg.
Tot 3 keer toe viel hij in noodloop en kontact uit liep hij weer normaal. dit heb ik in dit forum vermeld .
Op de terug
weg geen problemen meer gehad maar je zal maar in een tunnel komen te staan met caravan en gezin, geen pretje lijk mij.
Ik merkte ook dat mij 130pk t5 moeite had om de opel vivaro's en mb vito's te volgen in de heuvels bergop.
Ga toch een beetje twijfelen aan de sterkte van de t5.
Groeten Rob
Tot 3 keer toe viel hij in noodloop en kontact uit liep hij weer normaal. dit heb ik in dit forum vermeld .
Op de terug
weg geen problemen meer gehad maar je zal maar in een tunnel komen te staan met caravan en gezin, geen pretje lijk mij.
Ik merkte ook dat mij 130pk t5 moeite had om de opel vivaro's en mb vito's te volgen in de heuvels bergop.
Ga toch een beetje twijfelen aan de sterkte van de t5.
Groeten Rob
Re: Vermogensverlies en noodloop
Ben net terug uit de alpen met een caravan van 1500 kg geen enkel probleem gehad.
Reed bijna alles in de 5e versnelling op ccontrolle net onder de 100 km/uur. Bij vlakke weg in de 6e versnelling!
Waar andere busjes terug zakten of moesten terugschakelen reed onze bus gewoon met dezelfde snelheid omhoog.Niemand heeft ons bij de pukkels ingehaald, alleen bergafwaarts! Echt top, vorig jaar een weggentje van 24% in bergtesgaden, met de caravan genomen, dan wel niet in de 5 vanwege de haarspeltbochten!!!
Ik heb wel de EGR dicht gemaakt en tevens is ons bussie 174 pk + de pk winst van de dichte EGR.
Geen vervuiling meer in het inlaatspreidstuk en daardoor veel meer zuurstof voor de ontbranding.
Alleen de modellen voor Febr 2005 hebben nog een mechanisch geregelde EGR, daarna is de boordcomputer die de boel regelt en deze gaat bij afdichting in de stresssssssssssssssss
Vervuilde inlaat was bij de T4 een grootprobleem!!! Bij de t5 weet ik het niet.
Reed bijna alles in de 5e versnelling op ccontrolle net onder de 100 km/uur. Bij vlakke weg in de 6e versnelling!
Waar andere busjes terug zakten of moesten terugschakelen reed onze bus gewoon met dezelfde snelheid omhoog.Niemand heeft ons bij de pukkels ingehaald, alleen bergafwaarts! Echt top, vorig jaar een weggentje van 24% in bergtesgaden, met de caravan genomen, dan wel niet in de 5 vanwege de haarspeltbochten!!!
Ik heb wel de EGR dicht gemaakt en tevens is ons bussie 174 pk + de pk winst van de dichte EGR.
Geen vervuiling meer in het inlaatspreidstuk en daardoor veel meer zuurstof voor de ontbranding.
Alleen de modellen voor Febr 2005 hebben nog een mechanisch geregelde EGR, daarna is de boordcomputer die de boel regelt en deze gaat bij afdichting in de stresssssssssssssssss


Vervuilde inlaat was bij de T4 een grootprobleem!!! Bij de t5 weet ik het niet.
Re: Vermogensverlies en noodloop
Heb onlangs precies dezelfde problemen gehad. Uitlezing gaf dezelfde foutmelding aan. Eerst heeft de dealer het regelventiel vervangen. Toen het probleem zeer daarna weer voordeed is de turbo vervangen. Sindsdien geen problemen meer. Gaat trouwens om een 174pk tdi automaat uit 2006.
Re: Vermogensverlies en noodloop
Kan je aan het motornummer of het serienummer zien of je nog mechanische erg hebt?
Kan er iemand eens een foto posten van het darmpje dat je moet dichtritsen ;-)
bij een 130pk versie?
Heb mijne in december 2005 aangeschaft, maar heb geen idee wanneer hij gefabriceerd is natuurlijk (of kan ik ergens online mijn serienummer ingeven en dan gegevens opvragen? (dat zou nog een handig zijn ;-))
Kan er iemand eens een foto posten van het darmpje dat je moet dichtritsen ;-)
bij een 130pk versie?
Heb mijne in december 2005 aangeschaft, maar heb geen idee wanneer hij gefabriceerd is natuurlijk (of kan ik ergens online mijn serienummer ingeven en dan gegevens opvragen? (dat zou nog een handig zijn ;-))
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Vermogensverlies en noodloop
ik denk dat je turbo aan het eind is
je turbodruk is namelijk te hoog
kan aan regelventiel liggen maar ben er bang voor
wat je kan proberen om een beetje kruipolie in het regel ventiel te spuiten
en vervolgens met luchtspuitje rustig droogblazen
of even omwisselen met 1 van een kennis (voordat je zelf een nieuwe koopt ca 60 euro)
je turbodruk is namelijk te hoog
kan aan regelventiel liggen maar ben er bang voor
wat je kan proberen om een beetje kruipolie in het regel ventiel te spuiten
en vervolgens met luchtspuitje rustig droogblazen
of even omwisselen met 1 van een kennis (voordat je zelf een nieuwe koopt ca 60 euro)
Re: Vermogensverlies en noodloop
Meestal is bij deze storing de turdo defect.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Vermogensverlies en noodloop
Hoi Remy,
Ik ben vandaag naar een 2e vw dealer geweest voor een second opinion. Wellicht achteraf niet een heel slimme actie, maar ik wil mijn garantie ook zo goed mogelijk houden.
Ze hebben een proefrit gemaakt en toen ging de wagen 2x in de noodloop. Dat vond ik erg veel omdat het bij mij al een paar weken niet was voorgekomen.
Maar ja zij hadden meet apparatuur aan boord denk ik, de druk loopt steeds gelijk op naar 2.5 bar terwijl de turbo de druk op 2.2 bar zou moeten kunnen houden.
Gebleken is volgens de monteur dat het mechanische schoepenwiel dat zijn er 2? in de turbo bij de inlaat net na het luchtfilter niet goed meer werkt. Dat onderdeel is volgens de garage niet los te vervangen.
BALEN!!!!
Een oorzaak konden ze niet geven dat is ook frustrerend, zo weet je niet hoe iets wordt veroorzaakt ik geloof namelijk dat als er iets stuk gaat dat ook een oorzaak heeft. Ik heb de wagen gekocht toen hij bijna 2 jr was, als dit euvel zich had voorgedaan bij de vorige eigenaar had hij dat in de garantie kunnen laten maken. Dus ik denk dat er iets is misgegaan terwijl ik in de wagen reed. Maar ik trek niet meer dan 1400 kg en dat maar een klein stukje 1X per week. Verder rijd ik niet agressief of erg hard dus het is gewoon balen.
Mijn eigen garage had al 2 slangetjes vervangen dat moet iets van 60,00 gekost hebben want het vervangen vd turbo kost 1700,00 incl. btw blijkt nu.
De second opinion kost ook nog eens 95,00! dus tja dan blijft er een karig vakantie budget over.... helaas.
Maar niet getreurd we gaan evengoed genieten!
Ik hoop dat het bij jou meevalt!
Dit was meer dan teleurstellend!
Groetjes
Famke
Ik ben vandaag naar een 2e vw dealer geweest voor een second opinion. Wellicht achteraf niet een heel slimme actie, maar ik wil mijn garantie ook zo goed mogelijk houden.
Ze hebben een proefrit gemaakt en toen ging de wagen 2x in de noodloop. Dat vond ik erg veel omdat het bij mij al een paar weken niet was voorgekomen.
Maar ja zij hadden meet apparatuur aan boord denk ik, de druk loopt steeds gelijk op naar 2.5 bar terwijl de turbo de druk op 2.2 bar zou moeten kunnen houden.
Gebleken is volgens de monteur dat het mechanische schoepenwiel dat zijn er 2? in de turbo bij de inlaat net na het luchtfilter niet goed meer werkt. Dat onderdeel is volgens de garage niet los te vervangen.
BALEN!!!!
Een oorzaak konden ze niet geven dat is ook frustrerend, zo weet je niet hoe iets wordt veroorzaakt ik geloof namelijk dat als er iets stuk gaat dat ook een oorzaak heeft. Ik heb de wagen gekocht toen hij bijna 2 jr was, als dit euvel zich had voorgedaan bij de vorige eigenaar had hij dat in de garantie kunnen laten maken. Dus ik denk dat er iets is misgegaan terwijl ik in de wagen reed. Maar ik trek niet meer dan 1400 kg en dat maar een klein stukje 1X per week. Verder rijd ik niet agressief of erg hard dus het is gewoon balen.
Mijn eigen garage had al 2 slangetjes vervangen dat moet iets van 60,00 gekost hebben want het vervangen vd turbo kost 1700,00 incl. btw blijkt nu.
De second opinion kost ook nog eens 95,00! dus tja dan blijft er een karig vakantie budget over.... helaas.
Maar niet getreurd we gaan evengoed genieten!
Ik hoop dat het bij jou meevalt!
Dit was meer dan teleurstellend!
Groetjes
Famke
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 14:07
- Locatie: Neeritter
Re: Vermogensverlies en noodloop
Hallo,
wat wordt nu eigenlijk met noodloop bedoeld?
Grtz Ed.

wat wordt nu eigenlijk met noodloop bedoeld?
Grtz Ed.


Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Vermogensverlies en noodloop
Als je op deze: https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx site je kenteken invult krijg je veel gegevens van je auto te zien.mettesboy schreef:Kan je aan het motornummer of het serienummer zien of je nog mechanische erg hebt?
Kan er iemand eens een foto posten van het darmpje dat je moet dichtritsen ;-)
bij een 130pk versie?
Heb mijne in december 2005 aangeschaft, maar heb geen idee wanneer hij gefabriceerd is natuurlijk (of kan ik ergens online mijn serienummer ingeven en dan gegevens opvragen? (dat zou nog een handig zijn ;-))
succes
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Vermogensverlies en noodloop
dat je auto wegens technische storingen niet goed meer rijdt en daardoor in een veilige modus gaat waardoor je dus merkbaar pk's inlevertedward.burggraeve schreef:Hallo,
wat wordt nu eigenlijk met noodloop bedoeld?
Grtz Ed.![]()
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 14:07
- Locatie: Neeritter
Re: Vermogensverlies en noodloop
Hoi robin,bedankt.
Ik ga maar een nieuwe turbo regelen,ik houd je op de hoogte.
Grtz Ed.

Ik ga maar een nieuwe turbo regelen,ik houd je op de hoogte.
Grtz Ed.


Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766