Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Niet startende bus

vragen over de T4
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Niet startende bus

Bericht door Mark783 »

Hoi,

Wie weet raad, vanavond wil mijn bus niet starten en ik heb geen idee meer.
1) Al een aantal weken startte de bus slecht, ik vermoeddde dus dat ik toe was aan nieuwe gloeibougies maar vanavond helemaal niet meer
2) Accu en startmotor zijn in het afgelopen hjaar vervangen en zijn allebei goed
3) Gloei lampje gaat aan bij het omdraaien van contact
4) Auto heeft deze week vier dagen stil gestaan (het is hier 5,5 graad boven nul, jaja dat is noorwegen)

Zou het de start onderbreker kunnen zijn? Waar zit dit ding eigenlijk op aangesloten.

Oja het betreft een 1.9td uit 96

WWR

groeten Mark
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Niet startende bus

Bericht door m.c van den berg »

Als je start hoor je dan een tik, of hoor je niets.
als je een tik hoor kan het mischien de startmoter zijn.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Niet startende bus

Bericht door René »

Hoi Mark, gebruik je de startvervroeger? ( Zit thv je linker knie naast je stuur)

Kan ook een scheurtje zijn in de zekering van het voorgloeien.
Dan lijkt het of de spiralen gloeien, maar in werkelijkheid gebeurd er niets.
Kun je checken met spanningszoeker.

René
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Niet startende bus

Bericht door Mark783 »

Hoi,

wat fijn om meteen snelle reacties te krijgen.

Nee ik hoor geen tik van de startmotor, deze doet volgens mij gewoon zijn werk.

Ja ik heb de koudweer start uit, bij langdurig doorstarten zij ik wel witte wolken uit de uitlaat komen, maar niet starten).

Waar zit deze voorgloeizekering precies, ik kan wel even meten.

Nogmaals dank, we verhuizen over twee weken terug naar nederland, dus hyet is het verkeerde moment dat de bus me in de steek laat

Mark
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Niet startende bus

Bericht door Rotor »

Wat me vaak opvalt, en dus nu ook weer. Is dat vaak gezegd word dat de bus niet start, maar ermee bedoelt word dat de bus niet aan wil slaan, dus starten doet hij wel. mvg Ton.
Gebruikersavatar
cor123
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:25

Re: Niet startende bus

Bericht door cor123 »

Rotor schreef:Wat me vaak opvalt, en dus nu ook weer. Is dat vaak gezegd word dat de bus niet start, maar ermee bedoelt word dat de bus niet aan wil slaan, dus starten doet hij wel. mvg Ton.
FOEI :politie Je mag een bus niet slaan; ook niet aan.

Wat je eigenlijk bedoeld is dat de startmotor wel werkt maar de verbrandingsmotor niet aan wil slaan. (en die krijgt :bonk als hij loopt)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Niet startende bus

Bericht door Roger B. (11)61 »

Volgens mij zit de gloeizekering onder de motorkap aan de bestuurderszijde in een zwart plastic doosje tegen het spatbord geschroefd, aan de onderkant komen twee dikke draden uit het doosje......

meten kan ook op de gloeispiralen zelf en op massa natuurlijk.

Als ie wel wit rookt bij doorstarten krijgt ie in elk geval wel diesel (kan alleen zijn dat ie het in druppelvorm (dus niet verneveld=defecte verstuiver(s))of op een verkeerd moment (=timing verlopen/versprongen) krijgt.

ik denk dat je met het goed checken van het gloeisysteem de meeste kans hebt dit probleem te tackelen. kan ook nog compressie probleem zijn, geen idee hoe veel ie gedraaid heeft....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Niet startende bus

Bericht door Mark783 »

Thanks Roger,

De informatie die ik nodig heb. Ik heb gister wel een setje nieuwe gloeipluggen gehaald.

Vandaag maar een kijken hoe handing ik ben.

Ik zal eerst eens op de spiraal zoeken naar spanning, dat kan een lastig klusje besparen.

Misschien een domme vraag hoe haal ik de grail eraf om de radiator naar voren te krijgen?

Mark
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Niet startende bus

Bericht door Harry 341 »

1.9?? dan moet het hele front los,je hebt nl. geen driedelige gril.En dan gaat het niet,er zit geen kantelspul aan jou radiateur.
En nog even een tipje....dat het relais klikt wil niet zeggen dat ie het ook doet!Ik had hetzelfde...relais kwam in (dacht ik( dus niet.....Draad van de accu aan zekering gehouden...en hop lopen!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Niet startende bus

Bericht door JJ@ »

je klepje bij je brandstofpomp krijgt geen stroom en blijft dicht je krijgt geen diesel en je kan starten tot je een ons weegt maar hij dut niks

ook wel het startonderbreek systeem van de 1.9 td . je kan er ff stroom op zetten dus door lussen en horen of je klik hoort dan gaan ie open en ken je de bus weer starten geloof een bruine draad zal eens een foto zoeken

zonder gloeien moet ie echt wel een keer aanslaan dacht ik


Afbeelding
Laatst gewijzigd door JJ@ op 18 okt 2008, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Niet startende bus

Bericht door harry t5 191 »

JJ@,
Er komt wel brandstof ,want er komt grijze rook uit de uitlaat! (onverbranden diesel) :knipoog

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Niet startende bus

Bericht door JJ@ »

geloof er niks van
heb dit zelfde al meegemaakt vandaar mijn vermoeden.
en meten is weten
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Niet startende bus

Bericht door Mark783 »

Nou ik ben vandaag het gevecht maar aangegaan.

Eerst gemeten of de gloeipitten spanning kregen, wat jammergenoeg het geval was (een zekering wisselen lijkt me veel makkelijker).

Daarna dus maar de gloeipitten gaan wisselen.

Godallemachtig van een pokke karwei. Zijn ze bij het ontwikkelen van deze moter eerst bij dit onderwerp begonnen en vervolgens alles eromheen gebouwd?

Met veel gevloek, bloed (letterlijk ik denk dat dit klusje me 5 littekens heeft opgeleverd) en zweet, zitten ze er allemaal weer in.

De eerste start was veel belovend, maar ja de moter was ook niet echt heel koud, dus de echte test is morgen.

Hulde aan alle automonteurs, zo af en toe zo'n klus is goed voor de waardering. Hulde ook aan mijn moeder die me vooral heeft gestimuleerd toch maar door te leren.

En natuurlijk hulde aan een ieder die mij in dit forum met raad heeft begestaan, het heeft de klus zeker makkelijker gemaakt!

Vanuit een koud Noorwegen, een fijn weekend!

Mark
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Niet startende bus

Bericht door harry t5 191 »

:jumpklap :jumpklap
Ook en fijn weekend vanuit Nederland!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Niet startende bus

Bericht door JJ@ »

mooi wark man
Plaats reactie