@Peter: wel ik heb hier ook over gedacht. Toen ik de turbodruk bij constante snelheid aan het uitlezen was zag ik dat de geleverde turbodruk 100 mbar hoger lag als de gevraagde en dat dus de wastegate de druk niet wegkreeg. hier zijn het natuurlijk geen problematische drukken (1350mbar ipv 1250 mbar)
Ik ga volledig mee in ge redenering alleen is de vraag af in welke mate de verschillen er gaan zijn
het is een kwalitatieve redenering en geen kwantitatieve. en het is ook niet zoiets dat je eventjes snel gaat berekenen
ik denk dat in de hoge toeren de druk en snelheid onder controle kan gehouden worden als de wastegate bij een uitlaatsysteem als het jouwe nog niet volledig aangestuurd wordt (bij mij in elk geval nog niet)
voor de lage toeren zit je natuurlijk met dat smeringsprobleem
zou turbo en smeersysteem niet ontworpen zijn om de berekende turbodruk te kunnen leveren?
standaard gaat dit nooit lukken bij lage toeren (wij zitten dacht ik nog 200mbar lager)
dan gaan ze er misschien van uit dat die gevraagde druk (en bijhorend toerental van de turbo) bij lage toeren toch niet bereikt wordt
indien je zonder probleem voor de turbo de gevraagde druk ook echt kan laten leveren dan moet er juist op toegezien worden dat de wastegate in staat is om genoeg druk af te laten
dit kan gecontroleerd worden zonder uitlaat
je komt toevallig is wat buizen van 70 mm tegen en ..............
ik ging dus eigenlijk gewoon de dempers ombouwen naar absorptie en de downpipe(45mm) vergroten naar de diameter van de rest van de uitlaat (50mm) of naar 60mm
maar de buis van de katalysator is ook maar 45mm (binnen) dus het zou dom zijn om var groot naar klein en weer naar groot te gaan
dus ben ik dan verplicht om de buis van de katalysator ook te wijzigen
dat is nu het probleem, eenmaal je begint..... moet je verder met aanpassen.
een beetje kosten baten afwegen
ps: natuurlijk wil ik wel eens weten hoe je 60mm rvs uitlaat rijd