Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kleine lekkage

vragen over de T4
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Mijn koelvloeistof verbruik ligt toch wel erg hoog vind ik, ongeveer 1 liter per 175 km, is toch niet normaal :lach
Maar zag wel veel liggen op mijn onderplaat wat volgens mij in het systeem moet zitten, misschien een opvangbakje maken zodat ik het opnieuw kan gebruiken :nuts

Maar is nu mijn waterpomp kapot? Als je de motorkap opendoet zit het aan de linkerkant.
Het is een 1.9D uit 1996, korte neus volgens mij zoals jullie dat zeggen.
Als het mijn waterpomp is: 1 Hoeveel kost een nieuwe 2 kosten om het te laten doen incl. pomp, 3 is het te doen om er zelf aan te beginnen


Ben ook nog op zoek naar een nieuwe voorruit, is het zelf te doen als je de ruit hebt, en hoeveel kost een ruit dan los of heeft iemand er een paar op voorraad :bonk

Heb nog veel meer vragen maar daar kom ik later wel mee, zal me eigen ook nog ergens even opnieuw voorstellen, was al lid maar kon al een tijd niet meer inloggen, dacht dat het aan mijn computer lag :bifun
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: kleine lekkage

Bericht door bartt4 »

waarschijnlijk je pomp stuk maar kan ook lekage bij je slang aansluiting zijn of pakking tussen je pomp of lekage bij thermostaat. Moet je je beschermplaat even er onderweg halen zodat je meer zicht hebt.Pomp kost rond de 35 euro tot 60 euro (imitatie of origineel).
Montage is wel zelf te doen als je beetje handig bent. Multie riem/v-snaar loshalen.
Grote emmer of lekbak onder je bus voor de koelvloeistof. eventueel bus wat opkrikken of opbokken.
slang los halen van je waterpomp. en dan demonteren. boutjes zitten wel beetje verstopt als je stuurbekrachtiging hebt ook je bekrachtigings pomp ff demonteren voor wat extra ruimte.
Heb je de boel los goed het pasvlak schoonmaken. nieuwe pomp controleren of rubber ring goed zit.
Dan alles weer vast draaien water vullen etc etc
RUBBEREXPRESS
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Heb net even gekeken toen ik die beschermkap eraf had gehaald. Denk toch dat de waterpomp het is, ook om het feit dat als ik gas geeft dat ie dan zelfs vloeistof omhoog gooit/in de lengte richting van de bus, zit zelfs op mijn beschermkap van de distributieriem en eronder zelfs. Weet niet waar mijn thermostaat zit eigenlijk.

Maar gelijk nog een vraag: Als ik een pomp gaat halen moet ik dan ook gelijk het waterpomphuis erbij nemen of alleen de pomp? Kan ik ook mijn koelvloeistofsysteem op een manier gelijk reinigen? zo ja, tips welkom :yes
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: kleine lekkage

Bericht door ptr1968 »

Kan ook de rubber O-ring van de vuldop van het expansievat zijn, dan gooit ie er koelwater achter uit van via de uitlaatzijde op je beschermkap kan lopen.
Gebeurt vooral na pittig optrekken.

Peter
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

ptr1968 schreef:Kan ook de rubber O-ring van de vuldop van het expansievat zijn, dan gooit ie er koelwater achter uit van via de uitlaatzijde op je beschermkap kan lopen.
Gebeurt vooral na pittig optrekken.

Peter
Zie het duidelijk aan de andere kant van het blok gebeuren, water bij de waterpomp druppelen, dus expansie zal niet zijn.
Ook omdat ik een keer moest stoppen onderweg omdat mijn lampje ging branden van te laag koelwater, heb toen heeeel voorzichtig de dop met veel kracht los gedraaid en toen kwam er pas door de druk water uit na een slag of wat met de dop
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: kleine lekkage

Bericht door GerJol 716 »

Je waterpomp is blijkbaar wel aan vervanging toe, als ik jou was er niet te lang mee blijven rijden zo, want op een gegeven moment loopt de speling op de pomp te hoog op. (Dit kan je ook aardig goed horen)
Hierdoor zal de multiriem eraf lopen, je hebt dan nog wel het geluk dat je waterpomp geen onderdeel uitmaakt van de distributie.
Bij een 2.5 TDI is dit een ander verhaal.
Dus als je op tijd bent kan je voor een ruilpomp bij de dealer kijken ± € 80,-- moet je zelf nog een aantal onderdelen overzetten.
Ook even een nieuwe pakking ertussen uiteraard.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: kleine lekkage

Bericht door bartt4 »

80 euro is wel dik geld betaalde bij brezan 38 euro. tis een compleet huis met pomp en rubber ring voor afdichting. meteen ff nieuwe snaar er om en kan je weer vertrouwd rijden
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: kleine lekkage

Bericht door GerJol 716 »

Ja maar dat is de prijs voor als je origineel wilt hebben, imitatie à € 38,-- bij Brezan kan net zo goed zijn natuurlijk.
:toppie

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Moet ik dan ook nog nieuwe klemmetjes voor de slangen halen :vraagteken En een riem, moet ik die nog stellen en zo ja, hoe weet ik dat ie goed staat?
Superrrrr Forum is dit zeg :yes Tenminste ook een beetje actief
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: kleine lekkage

Bericht door bartt4 »

ja in dit geval maakte imitatie en origineel niks uit maker was de zelfde alleen staat er geen vag in hahah. Ben niet zo bang voor imitatie mits het de gewone merken zijn en het niet van die oosterse rotsooi is.

Op de tweede vraag of er nieuwe klemmen op moeten is in principe nie nodig als het die knijp klemmen zijn bij een gewone slangklem wil het schroefdraad weleens beschadigen en dan zou ik ze wel vervangen.
Riem gewoon normale spanning ogeveer kleine cm in kunnen drukken en de riem halverwege net een kwart kunnen draaien. als je stuurbekrachtiging hebt spant die volgens mij al automatisch via de dynamo en zonder sturbekrachtiging span je hem door boutje van dynamo iets los draien en dan kun je door een sleutel 13 met een soort tand heugeltje de boel spannen.
Mooi he zo een forum :T44EVER :wjw zo houden we elkaar :ikrij :toppie
RUBBEREXPRESS
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Heb stuurbekrachtiging, maar zag dat daar een aparte riem omheen lag, waterpomp, dynamo en nog iets zitten op 1 riem als ik het goed heb, stuurbekrachtiging zit helemaal achteraan van het rijtje
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: kleine lekkage

Bericht door bartt4 »

dan spant die via de veer onder je dynamo voor demontage boit los draaien dynamo tegen de veer in drukken riem verwijderen en etc zoals beschreven
RUBBEREXPRESS
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: kleine lekkage

Bericht door koos 890 »

ja in dit geval maakte imitatie en origineel niks uit maker was de zelfde alleen staat er geen vag in hahah. Ben niet zo bang voor imitatie mits het de gewone merken zijn en het niet van die oosterse rotsooi is

Ik weet het niet of immitatie zogoed is ???? In mijn geval , dit gaat over een Passat daar heb ik tot 2 maal aan toe een immitatie waterpomp gemonteerd . De auto was niet heet te stoken waarna er een gereviceerde orginele waterpomp werd gemonteerd en de auto werd weer lekker warm en dit was 5 jaar terug en de passat rijdt nog steeds met die waterpomp en de orginele was nog goedkoper ook dan de immitatie pomp .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: kleine lekkage

Bericht door JJ@ »

ik had afgelopen zomer vakantie een lekkende waterpomp gehad ,korte stukken om de 100 km bij vullen maar van nederland naar luxemburg en weer terug had ik een verbruik van een half tankje :groteogen
kon eerst geen lekkage vinden maar eenmaal thuis na de vakantie verzette ik de wagen en jahur een plas water,gelijk er onder gekeken en toen zag ik hem eindelijk lekken.
eem op markplaats gezoekt en jahur net boven groningen een nw tweede handse voor 20euro op de kop getikt , een maal thuis nog geen uur en de pomp was vervangen en weer gevuld met koelvloeistof ,evt ken je een nw riem er gelijk bij omleggen maar hoeft niet klus is zeer gemakkelijk zelf te doen teminsta als je geen linker handen hebt

ps een nw pomp kost 90 euro voor de 1.9 td
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Nou ik heb vandaag bij Keverparts in den haag een nieuwe waterpomp met huis gehaald voor 55 euro, voor de zekerheid met huis. Vanwege evt kunnen doldraaien/afbreken boutjes bij demontage.
Heb gelijk ook een nieuwe riem gehaald, hij wist niet met zekerheid welke dus heb maar 3 verschillende meegenomen, de rest kan ik dan terug brengen.
Heb bij Slager een opvangbak gehaald, koelvloeistof, motorolie, oliefilter en raamwisser bestuurderskant kosten 88 euro totaal.
Nou dan heb ik morgen weer wat te doen :gekte
Dus morgen allemaal heel de dag online blijven voor evt vragen :yes


Oh ja ik had een setje xenon H7 liggen en ga die inbouwen in mijn H4 koplampen, heb dan alleen geen grootlicht meer. Maar dat is dan toch niet meer nodig :ikrij
Plaats reactie