maar ist nie zo dat de caravelle zachter afgeveerd is?
gr michel

en denk je dat je daar bij een verkeerscontrole niet op aangesproken/voor bekeurd kan worden dan?Ron---63--- schreef: Kromme regel want je kunt natuurlijk ook lagere indexbanden erop zetten en dan voor de keuring andere velgen erop zetten met standaard banden maar ik moet er niet aan denken dat je onderweg een klapband krijgt richting vakantie met lage index banden.......
mijn aslast maximaal (voor en achter gelijk) 1230kg......maar banden met LI 91 (615 kg) mag ik ECHT niet monteren van de TUV (en dus de polizei) ik moet minimaal 50 kg boven de max. wieldruk monteren is mij verteld bij de TUV... ik neem aan dat precies de LI die je aslast net dekt in Nederland toch ook niet goed is?Ron---63--- schreef: Voldoen jullie met deze banden wel aan het loadindex?
Want bij mijn huidige bus is de vooraslast 1460 kg, dus index van minimaal 97 nodig maar van mn nieuwe bus is de vooraslast 1600 (!) kg dus dan heb je minimaal index 100 nodig. Als je dan 18 inch erop wil zetten (wat ik eigenlijk wil op mn caravelle) is de keus in banden wel heeeel erg magertjes in juiste indexbanden.
Dat is inderdaad zo .Roger B. schreef:en denk je dat je daar bij een verkeerscontrole niet op aangesproken/voor bekeurd kan worden dan?
de regel is dat je banden aan de loadindex hoger dan de max toelaatbare wiellast moeten voldoen, altijd, dus niet alleen tijdens de apk...
In Belgie is het NOG strenger , voor een "lichte vracht" (grijs kenteken ? in nederland) ... Hier luidt het zo : voor een lichte vracht zijn geen wijzigingen toegestaan , tenzij door de constructeur zo vermeld in het gelijkvormigheidsattest.Roger B. schreef:In duitsland is het heel strikt.... wat niet op je kentekenbewijs (fahrzeugbrief/schein) vermeld is is alleen legaal als je er een ABE (algemeine betriebs erlaubnis) bij hebt voor exact jouw auto.
In nederland mag officieel ook niets gewijzig aan een auto, maar nergens is beschreven hoe je auto er origineel uit ziet.... speling is daar dus een stuk groter om binnen de legaliteit te vallen.
Hoe het in België is weet ik niet.
Zo is het inderdaad !Pascal-141 schreef:In Belgie is het NOG strenger , voor een "lichte vracht" (grijs kenteken ? in nederland) ... Hier luidt het zo : voor een lichte vracht zijn geen wijzigingen toegestaan , tenzij door de constructeur zo vermeld in het gelijkvormigheidsattest.Roger B. schreef:In duitsland is het heel strikt.... wat niet op je kentekenbewijs (fahrzeugbrief/schein) vermeld is is alleen legaal als je er een ABE (algemeine betriebs erlaubnis) bij hebt voor exact jouw auto.
In nederland mag officieel ook niets gewijzig aan een auto, maar nergens is beschreven hoe je auto er origineel uit ziet.... speling is daar dus een stuk groter om binnen de legaliteit te vallen.
Hoe het in België is weet ik niet.