Ah, dat lager verhaal :alarm klinkt mij aannemelijker dan overbelasting van de koppeling. Denk dat ik maar ga oppassen hoe laag ik in de toeren rijd, bussie moet nog wel langer mee :love . In de 5e 1200 rpm is dan idd laag

, vanaf 1400 à 1500 rpm draaitie al wel beter. Al met al kom ik toch in wat dynamischer verkeer gelukkig toch niet onder 1800 rpm zolang ik niet uit de 5 terugschakel.
Vanuit "voortschrijdende inzichten" (mooie uitdrukking is dat toch

) zeg ik: op vlakke weg en constante snelheid, in de 5 op cc vanaf 1400 rpm met terugschakelen om snelheid te maken. Zwaardere omstandigheden (helling, xtra gewicht) vanaf 1600-1800 rpm.
Ter indicatie: met aanhanger van 2000 kg hou ik op autoweg/snelweg de combi op 2000 rpm/90kmu (op de teller, werkelijk ca. 85 kmu). Onder 1800 rpm schakel in dan zeker terug. Heeft de bus heeft hier geen moeite mee, ook niet tegen viaducten op ofzo.