Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat is wijsheid.....

vragen over de T4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door Egbert&Manon »

Mark783 schreef:Ja Harry idd wat is wijsheid, ik zit met het zelfde vraagstuk.


Dus momenteel neig ik naar een motor wissel. Nou ja dat was voordat mijn vriendin en ik besloten hebben te gaan trouwen, voor dit feestje had ik waarschijnlijk ook een hele mooie T5 kunnen kopen.
Tsja, wat is wijsheid.......... :love of :driveT5

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door Roger B. (11)61 »

Nadelen van een motorwissel:
-goed gebruikt TDI blok is duur en je hebt nog veel meer nodig (versnellingsbak, bekabeling, motorcomputer etc)
-gebruikt blok weet je dus ook niet wat je koopt, kan wel garantie op zitten, maar die is ook niet onbeperkt
-dan moet je de boel er nog in bouwen (kosten/werk)
-wellicht ook nieuwe remmerij nodig?
en dan heb je nog steeds (met alle respect) je eigen oude bus er omheen, dus dat roestprobleem dat je inmiddels al (meerdere keren?) verholpen hebt is nog steeds mogelijk terugkerend aanwezig.

Enige voordeel dat ik er aan zie is dat je je eigen bussie behoudt (gevoelswaarde).

Oké als je een gebruikte bus koopt weet je ook niet wat je koopt, maar laten we eerlijk zijn, dat waar je de meeste (dure)problemen zou kunnen verwachten is juist dat deel dat je in je eigen bus zou gaan vervangen (aandrijflijn)

Als je het financieel aan kunt (maar al je alles meetelt is ombouwen ook gruwelijk duur) zou ik voor de nieuwe auto gaan.


Goedkoopst is uiteraard blijven rijden wat je rijdt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kolebrie

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door kolebrie »

Roger B. schreef:Nadelen van een motorwissel:
-goed gebruikt TDI blok is duur en je hebt nog veel meer nodig (versnellingsbak, bekabeling, motorcomputer etc)
-gebruikt blok weet je dus ook niet wat je koopt, kan wel garantie op zitten, maar die is ook niet onbeperkt
-dan moet je de boel er nog in bouwen (kosten/werk)
-wellicht ook nieuwe remmerij nodig?
en dan heb je nog steeds (met alle respect) je eigen oude bus er omheen, dus dat roestprobleem dat je inmiddels al (meerdere keren?) verholpen hebt is nog steeds mogelijk terugkerend aanwezig.

Enige voordeel dat ik er aan zie is dat je je eigen bussie behoudt (gevoelswaarde).

Oké als je een gebruikte bus koopt weet je ook niet wat je koopt, maar laten we eerlijk zijn, dat waar je de meeste (dure)problemen zou kunnen verwachten is juist dat deel dat je in je eigen bus zou gaan vervangen (aandrijflijn)

Als je het financieel aan kunt (maar al je alles meetelt is ombouwen ook gruwelijk duur) zou ik voor de nieuwe auto gaan.


Goedkoopst is uiteraard blijven rijden wat je rijdt.


Dat heb je heel goed geschreven Roger B, je slaat de spijker rechtstreeks op zijn kop.
Denk dat het beter is om gewoon door te sparen.
Maar het is een gruwel om weer opnieuw te beginnen om je bussie weer van de nodige accessoires te voorzien (die jij zelf leuk vind).
Voor degene die blijven twijfelen is het beter om toch naar een nieuwe bus met een tdi motor te kijken (als de financien het toestaan).
Ik twijfelde over ombouwen van de motor of een ander (camper) bus met een TDI.
Maar ik ben er nu definitief uit, er komt een ander maar ik moet geduld hebben, tot die tijd rij ik mijn 2.4 diesel.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door Harry62 »

Harry ik heb ook lang zitten twijfelen. Rij nu een jaar met een 2.4 en hij functioneert goed (zeer goed zelfs)
Alleen dat slome tegen de berg op en ik heb ook een (nare) resonatie in de versnellingsbak rond de 1800 toeren.

Ik heb de knoop doorgehakt en ga wel een andere motor + bak inbouwen. Financieel toch goedkoper.
Mijn busje is verder dan ook in zeer goede staat.

Maar zoals Roger al vermeld heeft komen er extra dingen bij.

- Motor + bak
- Je ophangsteun verhogen of de oude steunen van de 2.4 gebruiken.
- Elektronisch gaspedaal. ( zit aan de rempedaal en koppelig vast) dus een hele unit over zetten.
- Vergeet je remmen voor en achter niet, van een TDI remt toch beter
- Volledig kabelboom met computer.
- Ander contactslot met startblokkering ( Of je computer hiervoor vrijschakelen)
- Uitlaat aanpassen (downpijp, catalysator?, beugeltjes)

Maar dan kun je ook nog verder gaan:

Aan een ACV motor zit ook vaak een airco compressor.
Paar leidingetjes eraan condensor monteren en een ander dashboard met kachelunit en je hebt Airco :winter

ABS is dan ook mogelijk, ook niet verkeerd :alarm
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door essie »

hoi Harry niet aan beginen
kabelboom intrumente paneel en waar schijnlijk moet ook wat aan gepast worden met kabel boom.
ik weet niet welke bj je t4 is wel een oplosing als je tog wil rechter motorsteun tot 96 kort, na 96 kan je zo opzetten.
dat heeft te maken met dat je aandraafas te laag komt te staan.
ik kan je nu al zeggen gaat veel geld kosten, alles op tellen wat het gaat kosten weinig verschil dan zouw ik orginele t4 kopen , en je heb ook op papier t4 2.5 tdi
mvg
esref :zwaai :driveT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door Harry 341 »

Beslissing genomen....na veel rekenen en advies vragen aan de bekende jan en alleman......
Ik laat het maar zo.Het gaat eigenlijk alleen om de vakantie ritten.Als ik alles bij elkaar optel gaat het al snel richting 6000 euro.Dat is dan wel incl. distributie,koppeling airco assen remmen etc.En voor dat geld kun je eigenlijk al een redelijke TDI kopen.Ik blijf op de autobahn wel aan de rechterkant....en door Frankrijk heb ik geen problemen....mijn vakantie begint tenslotte al als de voordeur dichtvalt.
Dus...ik blijf die rooie wel poetsen.(voorlopig)
Mijn dank aan iedereen voor jullie wijze raad!
vr.gr.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door henk106 »

Harry 341 schreef:Beslissing genomen....na veel rekenen en advies vragen aan de bekende jan en alleman......
Ik laat het maar zo.Het gaat eigenlijk alleen om de vakantie ritten.Als ik alles bij elkaar optel gaat het al snel richting 6000 euro.Dat is dan wel incl. distributie,koppeling airco assen remmen etc.En voor dat geld kun je eigenlijk al een redelijke TDI kopen.Ik blijf op de autobahn wel aan de rechterkant....en door Frankrijk heb ik geen problemen....mijn vakantie begint tenslotte al als de voordeur dichtvalt.
Dus...ik blijf die rooie wel poetsen.(voorlopig)
Mijn dank aan iedereen voor jullie wijze raad!
vr.gr.Harry

een wijs besluit
en een heel prettige vakantie toegewenst
:ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Wat is wijsheid.....

Bericht door bartt4 »

wou al zeggen harry toch nie je mooie rooie bussie verkopuh? voor die moderne snelle lekkerlopende 2.5 tdi? alhoewel ik wel denk dat je met 6000 euro wel erg hoog zit. als ik zou ombouwen zou ik op zoek gaan naar leuke schade bus en die als donor gaan gebruiken de onderdelen die je overhoud weer verpatse op het mooie marktplaats. ik zou ook gewoon door rijden met je busje je weet wat je hebt en wat je er in heb gestoken.
Doe deze die ik nu heb ook nie 123 weg hoor of moet wel een hele mooie gave chevy van vinden want dat lijkt me ook nog eens heel erg gaaf en tot die tijd blijf ik lekker in me t4 tje tuffen. en zoals die nu tuft kan dat nog wel eens heel veel jaren gaan duren.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie