Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dakdrager op hefdak VW t4 California

vragen over de T4
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door Beckontheroad »

Het is misschien een goedkope oplossing maar je bent niet heel flexibel in het plaatsen van de dakdragers hou dat wel even in je achterhoofd!
Gaten moet je sowiezo boren en bovenop zie je het minder.
Met het Kerlan systeem hoef je alleen nog ergens op MP dwarsliggers te scoren en klaar ben je.[/quote]

Helemaal met je eens, Sebastiaan, daarbij heb je met de rails een betere verdeling van je daklast (minder "punt" belasting), het ziet er strakker uit en je bent veel flexibeler in het plaatsen van je beugels (bagagebox?)
Maar Kerlan rails is niet voor niets....

Geïnteresseerden kunnen uiteraard altijd komen kijken,

Groet
Joris

PS Sebastiaan, had je eerder nog mijn reply ontvangen?
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door Multivan Generation »

je hoeft helemaal geen gaten te boren..
Je kunt het ook kitten.

Maarre 7 boards :ie :ie
[voorzichtige vraag] Is dat niet een beetje veel van het goede?

Als je zo veel meeneemt is dan een surfkar er achter niet een betere oplossing?

Enne zaken op het dak is best leuk hoor, en zeker als ze 2000 kg per stuk aankunnen.
Bedenk even dat je dak maar maximaal 100 kg aan kan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door Beckontheroad »

Enne zaken op het dak is best leuk hoor, en zeker als ze 2000 kg per stuk aankunnen.
Bedenk even dat je dak maar maximaal 100 kg aan kan.[/quote]


De belastbaarheid van de bout is 2.000 kg elk, je dak belasting uiteraard een stuk lager. Maar ik rij met 2 kayaks op het dak van elk 30 kg, 5,5m lang. Dus belasting op de dragers zelf door rijwind ed is behoorlijk.
Het dak zelf geeft met de rails geen krimp, ook niet met windkracht 7 en 100 km/uur.

De vier plaatjes zelf hebben een veel kleiner contactvlak op het dak om krachten optimaal te verdelen, dus vandaar mijn keuze voor de rails ;-)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door PJJ-65535 »

Deze heb ik (was eerder een forumitem)

viewtopic.php?f=2&t=20631 :toppie

Pieter.

Er gaat gewoon een lange altrex ladder op. (8m alu)

:driveT4
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door sgsdebruijn »

Sorry foutje heb er 8 ook nog 1 voor de vrouw.

Kan je varen van 3bft tot 10bft, met surfen heb je verschillende disciplines vandaar diverse boards en natuurlijk diverse zeilen (11 stuks in mijn geval).
Ik heb samen met een vriend van mij een geslotensurftrailer waar wel het e.e.a. in kan, hij is 5.30 lang :groteogen

Ik heb altijd de neiging om een beetje door te slaan, merk dat dat met die bus ook al aan het gebeuren is :lach
Het is dat ik niet meer tijd enne geld meer heb voor nog een hobby, zonder m'n vrouw als rem zou ik geen tijd hebben om te werken omdat er zoveel andere leuken dingen zijn op deze wereld :yes

Wat betreft de dragers, ik ga voor die rails is gewoon het netste.
Met alle respect maar die plaatjes vind ik niet echt mooi + dat ik met rails alle kanten op kan van kleine tot grote skibox, surfplanken en wie weet wat nog meer. Bestel er gelijk ook 4 sjorogen bij ook altijd makkelijk.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door Joris 407 »

Een onderwerp van een tijdje terug, maar voor mij min of meer actueel: dakdragers voor op het hefdak van een California. Ik ben me hierop ook aan het oriënteren en zie een aantal mogelijkheden in topics die ik tijdens het zoeken tegen kwam:

1. Kerlan wordt genoemd, maar de link in oudere topics verwijst niet naar een dakdragersysteem, dus het is me niet duidelijk wat dit inhoudt. Onzeker of dit nog ergens te krijgen is.
2. Sherpa Translift, het systeem wat gemakkelijk vanaf de zijkant beladen en vervolgens op het dak schuiven mogelijk maakt. Ook Onzeker of dit nog ergens te krijgen is.
3. De "dakgootimitatieplaatjes" van zwerfcampers.nl aan de zijkant van het hefdak. Voordeel is dat je bus hierdoor niet hoger wordt als de dakdragers niet gemonteerd zijn. Nadeel is het kleine contactoppervlak met het dak.
4. VW heeft zelf ook een systeem met 'standaard' dakdragers waarvoor ook iets gemonteerd wordt. VW reageert echter niet op mijn mail dus ik weet niet welke hulpstukken er hiervoor op het dak gemaakt moeten worden. Moet ik nog maar een achteraan bellen.

Ik wil de dragers gaan gebruiken voor surfplanken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de verschillende systemen. En specifiek ook naar of er geen hinderlijke windgeluiden ontstaan door profielen of plaatjes op of aan het dak als dakdragers niet gemonteerd zijn.

@sgsdebruijn: heb je al iets op het dak gemaakt / keuze doorgevoerd?
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door Rimu »

Ik heb deze naar schijnt toen standaard oplossing, zat al wel op mijn dak toen we hem kochten maar scheen voor toen rete duur tezijn. :nouwatkostdat
IMGP4027.JPG
IMGP4032.JPG
IMGP4739.JPG
Hier kunnen volgens mij gewoon Thule dragers op gemonteerd worden
Zal morgen ff wat betere foto's maken.
Wie weet of dit klopt.....

:zwaai
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door sgsdebruijn »

Joris, ik heb nu aan beidde kanten een Brandruprail, heb dakgootdragers kunnen scoren.

1 setje met hoge staanders
1 setje met lange liggers
Beidde gecombineerd en de liggers mooi op maat gemaakt, was 60 euro kwijt, nieuw bij Thule (wel nieuwer type 150 euro +)

Toevallig ligt de surflinebox in de tuin en gaat aankomende week het dak op, moet volgend weekend de nieuwe surfspullen ophalen en wil het ff combineren met een andere rit.
Dus aankomende week neem ik wat foto's dan krijg je een idee.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door gijsplas »

Als je de drager op je Brandrup rails monteert dan kan je dak toch niet meer omhoog ?
Moet je elke keer de hele boel eraf halen - of doe je je dak nooit omhoog ?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door sgsdebruijn »

Dak gaat alleen omhoog als we de surftrailer meenemen of gaan camperen met de camper ipv caravan, dan hebben we de surfbox niet mee.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door Joris 407 »

Dank voor de antwoorden allen :jumpklap , ik ben benieuwd naar de foto's, voorla van Rimu. Voor ons is het wel de bedoeling dat het dak open gaat met boards erop, dus de 2e Brandruprail is voor ons geen optie; dat ziet er wel het strakst uit.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door sgsdebruijn »

Zat sterk te twijfelen tussen Kerlan en 2de rail, uiteindelijk de afweging gemaakt, ik wilde liever geen gaten in het dak.

Voordeel Kerlan is dat je veel instelmogelijkheden hebt
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door RPS »

Als het dak niet omhoog hoeft zijn er ook dragerpoten die verhoogt zijn voor wagens met een verhoogt vast dak, de dragers staan dan in de originele goot en brengen geen gewicht over op het dak.
als het hefdak omhoog moet kunnen is dit natuurlijk geen optie maar bij af en toe gebruik voor het vervoeren van lange spullen wel een uitkomst.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door sgsdebruijn »

RPS schreef:Als het dak niet omhoog hoeft zijn er ook dragerpoten die verhoogt zijn voor wagens met een verhoogt vast dak, de dragers staan dan in de originele goot en brengen geen gewicht over op het dak.
als het hefdak omhoog moet kunnen is dit natuurlijk geen optie maar bij af en toe gebruik voor het vervoeren van lange spullen wel een uitkomst.
Dat zeg, die heb ik :zwaai :toppie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Dakdrager op hefdak VW t4 California

Bericht door RPS »

sorry verkeerd begrepen, dacht dat je speciale dragers had voor de brandruprails, dat is toch niet de bestaande goot van de wagen?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Plaats reactie