Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gloei bougie vervangen/testen .

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:misschien zitten ze er al twee jaar onder Pascal, dat heeft ie er toch nog niet bij gezegd?

schokdempers en leeftijd.... tja.. .rij je 5000 km per jaar of 200.000 per jaar....dat maakt natuurlijk danig verschil voor het verhaal "ze zijn na ruim een jaar kapot"

Gloeibougies doormeten (op kabel of met ampéretang geeft alleen uitsluitsel dat er stroom loopt, en waarschijnlijk gloeit ie dan wel, maar gloeit ie ook aan de punt, want DAT is het enige stukje dat in de cilinder steekt en dus nut heeft met gloeien.

Bij de golfjes 2 diesel had je heel vaak dat de gloeistiften in het midden gloeiden en de punt dus niet rood werd. Motor wilde dan niet starten, maar zonder demontage kon je dat niet testen/
Inderdaad Roger , ik vind ook de beste manier om gloeibougie te controleren : ze eruit halen , en rechtstreeks stroom opzetten (met kabeltjes) en zien of ze nog correct gloeit of niet . Bij de minste twijfel , meteen vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door wiel t5 »

mja even vervangen valt wel even tegen,ik was er ook eens even aan begonnen,ik was al een uur verder voor dat ik ze gevonden had,en ik heb ook de motor aan alle kanten gezien,en die ene achter de brandstofpomp heb ik maar lekker laten zitten,met 4 nieuwe start hij weer en mijn vrouw weer blij.
volgens mij hadden ze bij VW er niet bij stil gestaan dat die dingen ook eens af entoe vervangen moeten worden.
nu nog de klepdeksel pakking,maar dat mag iemand anders doen,mij niet meer gezien
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Roger B. (11)61 »

klepdekselpakking is bij VW alleen kompleet met klepdeksel te krijgen (115 euro) en bij de automaterialen handel los ook nog niet gevonden....
'
vervangen is fluitje van een cent, effe de intercooler wegpakken (bij 102pk) en die bouten bovenop het klepdeksel losdraaien...

Als je een kunststof deksel over het klepdeksel hebt (zoals bij de caravelle en multivan ) moet je ook even de vier boutjes van de olievulbuis losdraaien en die buis even wegpakken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Jimbo »

Kep ze twee keer vervangen, laatste keer laten doen. Als die bus niet start door rotte gloeipitten vervang ze dan alle vijf. Of die vijfde is verrot of gaat bijna verrot. het is al zo'n rotklus. Met de servicestand van de radiotor heb je i.d.d. wat meer ruimte. Als alles aangesloten zit even doorstarten om de leidingen te vullen met diesel en gaan met die t4. staat naar ik meen 3 uur voor om die 5 pitjes even uit en in te draaien.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door rick_k »

Roger B. (11)61 schreef:klepdekselpakking is bij VW alleen kompleet met klepdeksel te krijgen (115 euro) en bij de automaterialen handel los ook nog niet gevonden....
'
vervangen is fluitje van een cent, effe de intercooler wegpakken (bij 102pk) en die bouten bovenop het klepdeksel losdraaien...

Als je een kunststof deksel over het klepdeksel hebt (zoals bij de caravelle en multivan ) moet je ook even de vier boutjes van de olievulbuis losdraaien en die buis even wegpakken.
Busje siliconenkit halen en klaar.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij het klaarmaken voor inbouw van de andere motor hebben we het kleppendeksel op een rups siliconenpakking gezet (rups op de rand van de kop) en dat ging na 18.000 gigantisch lekken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door EdwinBk »

Pascal-141 schreef:
EdwinBk schreef: Betreft de Bilstein B6 demper set ?: Ik heb deze ook gemonterd maar ben hier niet tevreden over,
Voordempers biinen 1/2 jaar vervangen garantie , achterdempers zijn nu ook weer slecht.Valt natuurlijk buiten garantie.
Waarom geen garantie ? Er is toch minimaal 1 jaar garantie
De garantie is 2 jaar.
Ik moet het nog even nakijken ,maar het zal natuurlijk net iets langer zijn.
Verder rijden ze wel goed die billstein alleen als ze iedere 40.000 km moet vervangen (1Jr) zijn ze toch te duur.
Met de originele demperset heb ik +- 180.000 km gedaan.
Dan heb ik liever deze. dan ik ook met gerust hart, hout voor de haard achter in mijn busje gooien.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door EdwinBk »

Pascal-141 schreef:
Roger B. (11)61 schreef:misschien zitten ze er al twee jaar onder Pascal, dat heeft ie er toch nog niet bij gezegd?

schokdempers en leeftijd.... tja.. .rij je 5000 km per jaar of 200.000 per jaar....dat maakt natuurlijk danig verschil voor het verhaal "ze zijn na ruim een jaar kapot"

Gloeibougies doormeten (op kabel of met ampéretang geeft alleen uitsluitsel dat er stroom loopt, en waarschijnlijk gloeit ie dan wel, maar gloeit ie ook aan de punt, want DAT is het enige stukje dat in de cilinder steekt en dus nut heeft met gloeien.

Bij de golfjes 2 diesel had je heel vaak dat de gloeistiften in het midden gloeiden en de punt dus niet rood werd. Motor wilde dan niet starten, maar zonder demontage kon je dat niet testen/
Inderdaad Roger , ik vind ook de beste manier om gloeibougie te controleren : ze eruit halen , en rechtstreeks stroom opzetten (met kabeltjes) en zien of ze nog correct gloeit of niet . Bij de minste twijfel , meteen vervangen .
Pascal,
De dempers zitten er pas +- 50 a 60.000 onder.
De eerste ging al stuk na 15.000 km.

Ps ik heb al 5 stuks gloeibougies gehaald. kosten 15 €. Dan maar gelijk alle vervangen, als je dan toch bezig bent en alles los heb.
Ik moet het nog doen, maar een monteur zij dat ik goed op moest passen met het losdraaien,daar je het schroefdraad niet beschadigd.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Roger B. (11)61 »

EdwinBk schreef: Ps ik heb al 5 stuks gloeibougies gehaald. kosten 15 €. .
Per stuk neem ik aan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door EdwinBk »

Roger B. (11)61 schreef:
EdwinBk schreef: Ps ik heb al 5 stuks gloeibougies gehaald. kosten 15 €. .
Per stuk neem ik aan?
Natuurlijk.
Maar ik hoorde ook prijzen van 25 € per stuk.
Dus 75 € voor allen, schilt toch weer een beetje.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Multivan Generation »

en Edwin,
zitten ze er al in?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door EdwinBk »

Multivan Generation schreef:en Edwin,
zitten ze er al in?
Nee nog niet.
Ik heb nog geen tijd hiervoor gehad.
Ik heb wel de lange dopsleutels gevonden om ze er in te draaien.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gloei bougie vervangen/testen .

Bericht door Multivan Generation »

met de hand er in draaien he... :knipoog

Ik ken je.... :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie