Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010

vragen over de T4
Gebruikersavatar
max45
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 dec 2007, 17:51
Locatie: overijssel

Re: Nieuw hoogdak, nu ook foto's van binnen

Bericht door max45 »

Bedankt voor de foto`s van de binnen kant,wat een ruimte ik heb zelf een FSL-dak in mijn camperbusje maar dit ziet er ook mooi uit.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nieuw hoogdak, nu ook foto's van binnen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb (niet specifiek over dit dak) altijd mijn bedenkingen bij zulke contructies.....

Een autodak is doorgaans voorzien van verstevigings balken in dwarsrichting tussen de wanden, die zijn bij dit soort dakverhogingen altijd weggehaald, (ook die polyester dakjes destijds voor de ombouw naar grijs kenteken) ik vraag me altijd af welke negatieve effecten dat dan heeft in geval van een aanrijding.... hoeveel van het dak staat er nog vooraan? kan me voorstellen dat de stevigheid van de B-stijlen (gordel-ophangpunt) bij het ontwerp van de T4 berekend is MET die dwarsbalk tussen de B-stijlen in het dak.... kun je ongestraft zoiets dan verwijderen?

er zal best aan gerekend zijn anders kreeg je het nooit gekeurd (met name in landen als DLD en B) maar ik blijf er een raar gevoel bij hebben dat er zoveel stevigheid uit het dak weggeknipt wordt.....

Hoedanook, het schept een boel ruimte !

hoe ga je het dak bekleden? houten latjes lijmen, daartussen isolatiemateriaal en dan hardboard/triplex ertegen en dat met tapijt bekleden?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, nu ook foto's van binnen

Bericht door Dirk/970 »

@Max, met alle respect, ik heb nu gelukkig geen FSL-dak meer. Maar dat zag er idd wel mooi uit, daarom heb ik er ooit ook voor gekozen.

@Roger, de veiligheid is natuurlijk altijd een punt als zoveel uit het originele dak haalt. In mijn geval is het deel boven de cabine, inclusief de dwarsbalk intact gebleven. Daarnaast is rondom de uitsnede een stalen verstevigingsframe aangebracht, dus voor en achter ook een extra stalen buis. Voor is daarbij in de hoeken ook diagonaal een stuk ingelast. Ik ga ervan uit dat de gordels nog genoeg steun hebben bij een aanrijding.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nieuw hoogdak, nu ook foto's van binnen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat die dwarslat bij de B-stijlen inderdaad belangrijk is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, nu ook foto's van binnen

Bericht door Dirk/970 »

Wat betreft isolatie, het advies van de leverancier van het dak is om (met bv. triplex) een binnen afwerking te maken die niet vastzit aan het polyester. Dit om te voorkomen dat het dak gaat golven/vervormen door het verschil in uitzettingscoeffiecient van polyester en hout. En dan aan de buitenkant van houten constructie isoleren met bv X-trem en aan de binnenkant bekleden. Wat ik hierbij moeilijk kan inschatten is het risico op condensvorming in de ruimte tussen het dak en de isolatie (er ontstaat toch een soort spouw tussen dak en isolatie). Het lijkt mij daarom beter om de X-trem op het polyester te lijmen en eventueel een spouw tussen isolatie en de houten plaat te hebben.
Maar hier heb ik dan ook graag advies over! :jumpklap
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Multivan Generation »

zo zou ik het ook denken Dirk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door propje »

Lijkt mij niet, denk aan een spouwmuur in je huis.
De isolatie zit niet tegen het buitenblad aan maar tegen het binnenblad.
Je krijgt ergens een dauwpunt dit wil je zover mogelijk van je binnenmuur af hebben(vochtig behang).
Dus de isolatie tegen je triplex en dan hoop je dat het ergens tussen de isolatie en je polyester kuip neerslaat als damp.
korrigeer als ik geen gelijk heb,daar is dit forum voor.
aju Propje
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Dirk/970 »

@propje, je reactie is uiteraard van harte welkom :toppie , daarom vraag ik ook om advies. Maar om daarop in te haken, m.b.t. een huis heb je gelijk, maar dan heb je toch een met buitenlucht geventileerde spouw. En ik wil daarvoor toch geen gaten boren in de buitenkant. Dan kan ik er m.i. beter voor zorgen dat de isolatie tegen de buitenkant zit, en de spouw van binnen geventileerd wordt, en daarmee ook dezelfde temp heeft als het interieur.

Maar ook dat staat open voor discussie :klappen
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Peter 887 »

Een buitenmuur is poreus, dus het vocht kan daardoor naar buiten trekken.
met het polyester dak, zal je hem moeten isoleren met een isolerende dampdichte laag.
Vocht gaat van warm, naar koud, dus er zal anders vocht tegen de binnenkant
van je dakje gaan slaan.
Dit is voor zover ik het een beetje kan uitleggen.
Misschien moet je wel een thermopanisch dakje hebben :lach
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Freekw »

Wat ik al diverse malen gedaan heb, is:
Bij camper zaak van dat grijze isolatie mat. halen(isothem heet het geloof ik) ,wij pakken altijd 10mm (je hebt ook 20mm)
Dit isolatie mat. is damp dicht.
Dit met Bison-tix rechtstreeks op de polyester lijmen.
Daarna bekleden met skai of goedkope vloerbedekking net wat je wil.
Nooit geen vochtproblemen gehad.En lekker isolerend.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dirk/970 schreef:@propje, je reactie is uiteraard van harte welkom :toppie , daarom vraag ik ook om advies. Maar om daarop in te haken, m.b.t. een huis heb je gelijk, maar dan heb je toch een met buitenlucht geventileerde spouw. En ik wil daarvoor toch geen gaten boren in de buitenkant. Dan kan ik er m.i. beter voor zorgen dat de isolatie tegen de buitenkant zit, en de spouw van binnen geventileerd wordt, en daarmee ook dezelfde temp heeft als het interieur.

Maar ook dat staat open voor discussie :klappen
Normaal gesproken isoleer je aan de binnenkant, of in elk geval zorg je dat er aan de KOUDE kant van de isolatie geen vochtopnemend en rotgevoelig materiaal zit. Vocht slaat neer op koude oppervlakken. Als je het dak isoleert en dan met spouw aftimmert zal het vocht tegen de isolatie neerslaan
zelf zou ik waarschijnlijk een spouwloze oplossing prefereren, geen lucht = geen neerslaand vocht tussen binnen en buitenwand

Maar je kunt er van uit gaan dat de fabrikant van zo'n dak enige ervaring heeft met hoe je het moet afwerken lijkt me
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Dirk/970 »

Peter 887 schreef:met het polyester dak, zal je hem moeten isoleren met een isolerende dampdichte laag.
Vocht gaat van warm, naar koud, dus er zal anders vocht tegen de binnenkant
van je dakje gaan slaan
Roger B. (11)61 schreef:in elk geval zorg je dat er aan de KOUDE kant van de isolatie geen vochtopnemend en rotgevoelig materiaal zit. Vocht slaat neer op koude oppervlakken. Als je het dak isoleert en dan met spouw aftimmert zal het vocht tegen de isolatie neerslaan
Super al die reacties :jumpklap
Al ik het goed begrijp, kan ik het als volgt samenvatten:

1) Als de isolatie direct op het polyester wordt geplakt, dan zal de koude kant dus altijd buiten de auto liggen, en condensatie dus aan de buitenkant van het dak ontstaan. Als er bij de aftimmering alsnog een spouw ontstaat, en die geventileerd wordt vanuit het interieur, is er geen tempverschil tussen spouw en interieur en geen kans op condensvorming aan de binnenkant.

2) Als de isolatie op de betimmering wordt aangebracht, zal de relatief koude kant van het polyester aan de binnenkant liggen, en kan daar dus condensatie ontstaan. Dan krijg je vochtopbouw dat is ingesloten in de spouw.

Hierbij ga ik ervan uit dat bij een tempverschil, het binnen meestal warmer is dan buiten (ik heb geen airco). Ik wil isoleren met 10mm X-trem, voor zover ik weet is dit dampdicht.

Ik wil wel graag met triplex aftimmeren, omdat er dan steviger tegenaan gebouwd kan worden. Omdat het dak niet vlak is door het 'getrapte' ontwerp, zal enige spouw onvermijdbaar zijn.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Freelancer »

Deze site al eens bekeken ?

http://www.memo-news.nl/sunrise.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijken bij ' metamorfose '

Mvg.
Freelancer (Pascal)
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Peter 887 »

Als je er maar rekening mee houd dat de damp altijd aanslaat vannaf de warme kant tegen het koude opperflak
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door pluuke »

Hoe doen de professionele camperbouwers dit eigenlijk...
Lijkt mij dat die (net als bij het hefdak van de California een sandwich constructie toepassen, glasvezelpolyester - PUR schuim - glasvezelpolyester).
Wat je hier hebt is wat betreft eigenlijk alleen de buitenschaal.

Van een luchtspouw is in dit geval geen sprake, er is ook geen ventilatie.
Als er (op sommige plaatsen) een spouw ontstaat is dit niet erg, de -stilstaande- lucht isoleert uiteindelijk heel goed (zoals bij thermopane).

Misschien zou je een steenwol kunnen gebruiken, deze laat zich meer of minder comprimeren naar gelang de kontour.
En dan zoals Roger aangeeft houten latten gebruiken om de ruimte naar rechte vlakken te herleiden.
Of misschien kun je "ribben" maken van die blauwe compacte tempex, dan heb je geen koudebruggen.
Deze tegen de polyster kitten (Sikaflex). Eenmaal vast kun je die zelfs nog modelleren.
Daartussen de isolatie plaatsen.
In de ribben houten proppen kitten.
Hierop je binnenbeplating vastschroeven.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie