Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorolie

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:ik heb die valvoline olie 5W30 eens in mijn T4 blok gehad, en ik vond hem daarna motorisch toch wat meer herrie maken.
Ben daarna weer terug gegaan naar Shell Ultra Helix

Knap dat je dat hoort Peter! :knipoog Helemaal van deze tijd; de sensitieve, gevoelige man valt dat natuurlijk meteen op.... :knipoog

Alle gekheid op een stokje: bedankt voor je reactie, ik ga morgen meteen naar de dealer om ze is te vermoeien met mijn 'zeurverhaal'
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Pascal-141 schreef:
heemskerk schreef:Hmm.. naar aanleiding van deze topic toch maar eens mijn laatste factuur van mijn VW-dealer bekeken. Ik heb 'n AXD 2004 longlife. Wat blijkt? Helix Ultra vx 5w30!!!(113 staat er nog achter, ik vermoed dat dat daar longlife 2 & 3 mee wordt bedoeld dus kan het dan toch weer wel?) Bij deze link stelt de adverteerder dat Shell Helix Ultra vx 5w30 wel kan? http://www.olietekoop.nl/olie/product/59" onclick="window.open(this.href);return false;. Veel verwarring!! @ Vaniac: is deze Shell Helix dan toch wel weer geschikt als overtreffende vervanger? Niet toch?

Verd*mme! 't zit er al 16.000 km in. Behalve een oliewissel, wat moet ik doen en daar bedoel ik ook mee richting de dealer ivm aansprakelijkheid? @Vaniac: Kun jij mij hier of in een pbtje de desbetreffende dealer er naam van de chefmonteur mailen zodat ik dat kan communiceren richting mijn VW-dealer?

gaarne jullie reacties.
@Heemskerk : in de technische fiche van de Shell Helix Ultra VX 5W30 staat het volgende :
OPMERKINGEN
Shell Helix Ultra VX 5W-30 is geschikt voor toepassing
in alle motoren, zowel bezine- als dieselmotoren,
al dan niet uitgevoerd met uitlaatgasnabehandelingsapparatuur
als roetfilters, van de VAG groep,
met uitzondering van de R5 en V10 dieselmotoren
met pompverstuivers. Voor deze dieselmotoren dient
een motorolie toegepast te worden die voldoet aan
de VW specificatie 506.01
Dus : NIET geschikt voor jouw AXD !
@ pascal141 Waar kan ik dat fiche van Shell vinden, ik ga morgen nl. meteen naar m'n Vw dealer toe om een oliewissel te laten doen. Denk jij dat het noodzakelijk is om ze hier mee om de oren te slaan ivm mogelijke motorschade in de toekomst? De olie heeft er toch 16000km in gezeten. Ik ga in ieder geval voorstellen dat de oliewissel plus oliefilter voor hun rekening moeten komen!

Ik vermoed - weet het bijna wel zeker - dat er heel veel T5 AXD & AXE's rondrijden met de verkeerde olie!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:@ pascal141 Waar kan ik dat fiche van Shell vinden
hier kun je ze vinden : http://www.epc.shell.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en dan verder doorklikken naar het correcte type volgens SAE norm

heemskerk schreef:Ik vermoed - weet het bijna wel zeker - dat er heel veel T5 AXD & AXE's rondrijden met de verkeerde olie!
Dat vermoed ik ook , en dat was een van de redenen dat ik dit topic ben gestart !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Pascal-141 schreef:
heemskerk schreef:@ pascal141 Waar kan ik dat fiche van Shell vinden
hier kun je ze vinden : http://www.epc.shell.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en dan verder doorklikken naar het correcte type volgens SAE norm

heemskerk schreef:Ik vermoed - weet het bijna wel zeker - dat er heel veel T5 AXD & AXE's rondrijden met de verkeerde olie!
Dat vermoed ik ook , en dat was een van de redenen dat ik dit topic ben gestart !
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 jun 2014, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

Hmmm .... :nuts Nu heb ik ondertussen al 3 leveranciers die beweren dat die Valvoline Synpower XL-III voor allebei de blokken (oud en nieuw) kan gebruikt worden . Zij maken zich sterk dat deze olie voldoet aan zowel de vereisten van de longlife III én de longlife II .
Ook de technische fiche van deze olie vermeld :"the product replaces virtually all VW specifications and is suitable for engines with the WIV system , for extra long drain intervals up to 30.000km or 2 years." en vermeld ook "Can be mixed with all a.m. motor oils"
"VW 504.00 - 507.00 ,& Can be used where VW 501.01 , 502.00 , 503.01 ,505.00 , 503.00 , 506.00 , 506.01 are specified ."

Hebben we hier dan toch te maken met een olie die voorzien is van alle nodige dopes en toevoegingen zodat ze geschikt is voor de longlife III én longlife II ?

Indien ja, dat zou het wel handig maken , je kan je dan niet meer vergissen in de juiste olie op je blok te doen , of ook minder opslag nodig (want je hebt maar 1 type olie nodig)

O ja , de 3 leveranciers die ik heb gesproken hebben ook geen longlife II olie meer op voorraad staan , enkel nog de bovenvermeldde Synpower XL-III :ie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Vanochtend een belrondje gehouden onder een aantal regionale VW-dealers, met de (open) vraag welke olie men gebruikt voor de AXD-AXE. Vier van de vijf wist (sommigen direct) te melden dat er beslist geen longlife III in de R5 en V10 tot 2006 motoren van VW mogen, eentje (verd*mme net mijn eigen VW-dealer, Hoogeveen) meldde desgevraagd dat men gewoon de gebruikelijke Shell Helix vx 5W30 ( 504.000/507.000) in mag. "wij gebruiken alleen nog maar deze, dat kan er gewoon in''. Toen ik stelde dat volgens de specificaties van deze Shell alsook het voorschschrift van VW(506.01) Longlife III het er niet niet in mag was dat onbekend bij hem. Hij zou navraag doen en er op terugkomen. Ik werd teruggebeld met de mededeling dat het toch wel klopt dat er de LL II in moet (!!!!) en dat dat ook bij mijn T5 tijdens de laatste onderhoudsbeurt gewoon de 0W30 LL II in was gegaan, het stond alleen fout op de factuur :bonk :bonk

Tja, het kan natuurlijk kloppen. Het is echter ook wel DE manier om - wanneer er wel de verkeerde olie in is gegaan - op die manier er onderuit te komen. Want ALS men wel de verkeerde olie heeft gebruikt is dat ongetwijfeld op grote(re) schaal gedaan. Ik stelde; Weet je het zeker, moeten we gewoon dan toch niet (preventief) de olie vervangen voor de 0W30 ll2? Dit was echter niet nodig.
Ik heb het voor de zekerheid toch maar bij een andere Vw- dealer (Beilen)laten vervangen inclusief oliefiter.... Wil het er niet op gokken.

Ik loop met m'n bakkie koffie in de hand terwijl ik sta te wachten op de oliewissel even naar m'n bus toe.... :ie Heeft die ******* het oliefilter al deels losgedraaid voordat ie de olie afgetapt heeft...: Alles onder de olie, subframe, bodembeschermplaat etc. en staat dat met een lullig doekje wat af te poetsen zo van klaar! Ik vraag hem of het een goed idee is om die bodembeschermplaat dan even met de hogedrukspuit schoon te maken zodat een andere monteur of garage niet bij de volgende onderhoudsbeurt begint over olielekkage? Ja uhh de hogedrukspuit is bevroren.

Als laatste vraag ik aan de chef wp waar het exorbitante ( ik heb wel een vermoeden) prijsverschil in olie vandaan komt met als voorbeeld de door hun geleverde Shell Helix 0W30LLII van €21,00 per liter ex BTW die op E-bay (exact dezelfde, zelfde merk, ook Shell) voor € 7,69 incl BTW per liter wordt aangeboden? Krijg daar geen bevredigend antwoord op behalve gemompel als: 'wij kopen direct bij Shell in en hebben andere tarieven misschien".... Wanneer ik het 's even becalculeer dan betaal ik bij m'n (ex!)VW-dealer 7.4ltr x €21,00= € 155,40 +19% BTW= €184,92 inclusief terwijl ik bij een (Duitse) leverancier via Ebay 7.4ltr x 7,69=€ 56,90 + €14,90 verzendkosten = €71,80 incl. 19%BTW!! Dat is een dikke 60% meer. Pff... ben d'r ff helemaal zat van :muur
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: motorolie

Bericht door BigRuud »

Ik zou graag vam Pim 328 eens lezen van wat nu wel en wat echt niet kan.

Ook ik kreeg steeds de verkeerde olie bij het magazijn mee om bij te vullen :gif , moet altijd die lui overtuigen dat ik de specs 506.01 moet hebben. Dit hebben ze alleen niet meer per liter, laat nu als mijn Flacon leeg is bijvullen uit de bulk van 200 liter.
Ben je er niet bij dan krijg je geheid de verkeerde olie :bonk

(Off Topic: Heemskerk, ik heb je een mailtje gestuurd)
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: motorolie

Bericht door Danny »

Vaniac schreef:
In verband met het roetfilter mag in deze motoren echter alleen olie met specificatie 507.00 worden gebruikt om de vorming van as en slakken in het roetfilter tegen te gaan
Effe dom doen, ik begreep eigenlijk nooit goed 't verband tussen een uitlaatgasfilter(roetfilter dus) en mijn motorolie... mijn busje verbruikt geen donder (lijkt eerder een oliebron, altijd vol) hoe komt die olie dan in dat filter of houden ze er bij VW rekening mee dat ie een slurper is en dat er olie mee door d verbrandingskamer passeert...? :bonk
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

BigRuud schreef:Ik zou graag vam Pim 328 eens lezen van wat nu wel en wat echt niet kan.

Ook ik kreeg steeds de verkeerde olie bij het magazijn mee om bij te vullen :gif , moet altijd die lui overtuigen dat ik de specs 506.01 moet hebben. Dit hebben ze alleen niet meer per liter, laat nu als mijn Flacon leeg is bijvullen uit de bulk van 200 liter.
Ben je er niet bij dan krijg je geheid de verkeerde olie :bonk

(Off Topic: Heemskerk, ik heb je een mailtje gestuurd)
(off Topic: Rudy, je hebt een mailtje terug! :toppie )
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorolie

Bericht door vaniac »

Even nog een opmerking voor degenen met AXD of AXE motor met achteraf ingebouwd roetfilter.Door de speciale constructie van dit z.g. open roetfilter kan er gewoon longlife-II olie
0W-30 506.01 gebruikt worden, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de werking van dit filter :yes :yes :yes

Vanwege de schrikbarend hoge prijzen bij de dealer, kun je beter de olie in de vrije handel of op internet kopen en vervolgens meegeven bij het olieverversen.
Veel dealers tellen de bruto adviesprijs voor losse verpakkingen van 1 liter. Volgens hun loont het niet voor die paar klanten met een AXD of AXE motor een bulkverpakking 0W-30 506.01 in te kopen....................... :bonk :bonk :bonk
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:Even nog een opmerking voor degenen met AXD of AXE motor met achteraf ingebouwd roetfilter.Door de speciale constructie van dit z.g. open roetfilter kan er gewoon longlife-II olie
0W-30 506.01 gebruikt worden, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de werking van dit filter :yes :yes :yes

Vanwege de schrikbarend hoge prijzen bij de dealer, kun je beter de olie in de vrije handel of op internet kopen en vervolgens meegeven bij het olieverversen.
Veel dealers tellen de bruto adviesprijs voor losse verpakkingen van 1 liter. Volgens hun loont het niet voor die paar klanten met een AXD of AXE motor een bulkverpakking 0W-30 506.01 in te kopen....................... :bonk :bonk :bonk
Bedankt voor de info :yes Je hebt gelijk, een van de regiodealers - ik meen die in Meppel of Hardenberg - gaf aan deze alleen in literverpakking te hebben staan, een ander moest het zelfs bestellen. Maar ook voor de 5w30ll3 die wel in de bulk wordt ingekocht krijgen wij ook de woekerbrutoprijs te horen, ook €20,00 ex minimaal...

Overigens gaf een bekende tuner in Diever (Drenthe) die veel in samenwerkt met JD engineering mij te kennen dat deze retroroetfilters desastreus zijn voor de motor.

't Is wel bewustwordingstopic zeg T5 & De Drama's... :huilen :huilen Ik had mij kerstavond zooo anders voorgesteld :muur :muur
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

BigRuud schreef:Ik zou graag vam Pim 328 eens lezen van wat nu wel en wat echt niet kan.
Pim zegt , net zoals hier al eerder werd vermeld , : in de oude blokken hoort Longlife II , en de nieuwe blokken horen Longlife III olie te hebben.

Daar is eigenlijk zowat geen twijfel over .
Maar mijn vraag was nu eigelijk : is het een beetje realistisch dat ,terwijl de andere oliefabrikanten bijna allen 2 types olie gebruiken (LL II , en LL III) , dat Valvoline dan beweert dit te kunnen met 1 type olie . Valvoline beweerd dus dat je hun olie zowel op Longlife II als Longlife III motoren mag gebruiken.

Wat ik ook raar vind : bij vele leveranciers vind ik gewoon geen Longlife II olie meer , ofwel bieden ze enkel nog de longlife III olie aan , ofwel stappen ze over op de Valvoline Synpower XL-III omdat ze dan nog maar 1 type op voorraad moeten houden ipv 2 types .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorolie

Bericht door vaniac »

Gelukkig zijn er oliemerken die ook klanten met "oudere" motortypen nog serieus nemen:
http://www.mpmoil.nl/pdf/pds.php?code=0 ... and_create" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7029334" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... _1150.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: motorolie

Bericht door Gerrit354 »

Ik ga eens op de factuur kijken wat er laatst bij ons in de bus is gegooid door de dealer. Overigens kwam ik er 2 weken terug achter dat mijn pa de olie had bijgevuld met 15w40 :nuts, omdat het oliepeil laag was. Gaat maar om minder dan een liter, schadelijke of niet?
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: motorolie

Bericht door InfoMuis »

Pascal-141 schreef:-Valvoline bied voor de nieuwe blokken de Valvoline SynPower XL-III 5w30 aan. En voor de oude blokken bieden ze ... gewoon dezelfde type olie aan ...
En net daar wringt nu bij mij het schoentje : zowat alle andere merken bieden een aparte olie aan voor de "nieuwe" en "oude" blokken , alleen die Valvoline niet . En dan stel ik me daarbij de vraag : waarom ?
In een katalogus kan ik niet vinden dat deze olie 506.01 geachikt is: issuu.com/vanheckbv/docs/valvoline_catalogus
Ook een olie verkoper uit DE zelgt Nee : http://www.touran-ersatzteile.de/Valvol ... nglife-4lt" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar asl je hier kijkt http://www.prista-oil.com.tr/valvoline/pdf/1696.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (vanaf 2009)
zeggen ze dus dat het wel zou moeten kunnen. Raar dat alle andere olie boeren de R5/R10 hier uit sluiten dat dit niet hier gedaan wordt.

Allemaal maar heel onduidelijk
Plaats reactie