@repelsteeltje
Brandplaatjes kun meestal bijdezelfde leverancier betrekken als je nozzels. Flexibel magneet is wel handig om de oude uit het verstuivergat te vissen.
Uitleg Brandstofpomp & afstellen:
Scheepsmotoren zijn meestal langzaam lopende dieselmotoren met een Lijn brandstofpomp. D.w.z. voor elke cylinder een eigen pomp plunjer.
Onze VAG motoren vallen onder de noemer snel-lopende diesels. Deze hebben een roterende dieselpomp, met één plunjer voor alle cylinders.
De dieselpomp wordt inwendig gesmeerd en gekoelt door dieselolie. Er zitten inwendig allemaal kleine diesel-smeerkanaaltjes. Als je nu frietvet erin pleurt, gaan die kanaaltjes na verloop van tijd dicht slippen, waardoor de pomp te weinig of haast geen smering krijgt. Frietvet is nu eenmaal stropiger als diesel aan de pomp. Smeert daardoor ook minder als diesel. Uit technisch oogpunt ben ik geen voorstander van Frietvet of Biodiesel. Dan moet alles hiervoor aangepast zijn.
Verder zitten er in de roterende brandstofpomp bronzen lagerbusjes. Deze verslijten ook. Door al deze slijtage gaat een pomp minder secuur inspuiten. Oftewel, je inspuitmoment verloopt en/of is niet meer zo secuur t.o.v de andere cylinders. Dan wordt het tijd voor een pomprevisie bij een van de Bosch Diesel centra. En vaak is dit het geval met hoge kilometer standen. Tear & wear........
Inspuitmoment afstellen: Inspuitwaarde 0,85mm
Op de brandstofpomp, in het midden tussen de stalen brandstof leidingen zit een boutje. Dit boutje verwijder je en je steekt hier een dieselmeetklok in.
B.v van Midlock.
Je zet de 1e cylinder op inspuiten. Merktekens vliegwiel tegen over elkaar.
Meetklok 2mm voorspanning geven. Daarna zet je de schaal weer op nul.
D.m.v de 3 bouten los te draaien op het pompconsole, kun je de pomp verdraaien en daarmee verander je ook het inspuitmoment.
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... ump+timing" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wordt perfect beschreven hoe je een inspuitpomp moet afstellen.
Je koudstart handel is in feite niets anders dan het inspuitmoment een paar graden vervroegen.
Ik hoop jullie hiermee een beetje wegwijs heb kunnen maken, en dat het een beetje inzicht geeft hoe een mechanisch geregelde, ingespoten dieselmotor werkt.
Veel plezier ermee & Suc6
Groeten, Geert