Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verstuivers t4 19td

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door arto »

Hoi, is dit alles wat je nodig hebt voor revisie? Brandplaatjes? Testen kan ik hier zo laten doen dat is het probleem niet. Help me graag even verder. :gekte
G rRene
repelsteeltje schreef:http://cgi.ebay.de/Einspritzduse-Duse-N ... 563b7e29ac

brandplaten ook vervangen, anders zijn je nieuwe verstuivers zo overleden.

moet met deze methode wel even iemand kennen die een pomp heeft om ze op druk te testen en eventueel af te stellen.

succes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door Multivan Generation »

arto schreef:Ja maar dan nog ruim 400 euro, ik had er een paar liggen en dacht...... misschien mazzel :nuts
Gr Rene

Lijkt me niet.
de prijzen die jij noemt zijn voor TDI verstuivers..
Voor een 1,9 TD is het, volgens mij, veel goedkoper...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door arto »

Prijsopgave vw voor ruilverstuivers 93 euro ex btw. :bonk
Gr
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door Geert G »

Verstuivers testen & reparen, indirect ingespoten VAG motoren. (voorgangers van de TDI)

Kapotte of versleten verstuivers herken je aan: zwart roken, stotteren vd motor, verminderd vermogen, motor rauw lopen, vehoogd brandstofgebruik.
Testen met verstuiverpomp: Openingsdruk turbodiesel Nieuw 163Bar, slijtgrens 140Bar Op 110 bar mag de verstuiver gedurende 10 sec. niet nadruppelen. Trek de handel daarna langzaam door, verstuiver moet "kraken" met inspuiten en mooi vernevelen. Pist de verstuiver ipv vernevelen is deze ook versleten. Pissende verstuivers kunnen een gat in de zuiger branden.

Ruilverstuiver bij een Havam aangesloten grossier of automaterialenzaak: € 74,- bruto ex. p.st. Maar het kan goedkoper:
Deze verstuivers zijn heel makkelijk te reparen. Er zijn losse nozzel kitjes verkrijgbaar via je motorrevisie bedrijf, Bosch Diesel Service of de betere uitgesorteede automaterialenzaak. Prijsschatting: rond de € 35-50,- p.st.
Verstuiver 6-kant gedeelte in de bankschroef: Bovenlichhaam met een steeksleutel los draaien. Nozzel met naald verwijderen, alles schoonmaken met diesel & perslucht, nieuwe nozzel erin. Bovenlichaam met 70NM vast zetten en daarna afpersen en alle 4 afstellen op dezelfde openingsdruk van 160bar dmv shims op de verstuiverveer in de verstuiver. Elke 0,05mm dikker verhoogt de inspuitdruk met 5 bar.En elke 0,05mm dunner een verlaging van 5-Bar.
Beste optie: Ga met je verstuivers naar een motorrevisie bedrijf. Zij hebben losse nozzel-kits en een test verstuiverpomp. Ben je nog steeds goedkoper uit als met officieel ruildelen.

Verstuiver in cilinderkop: Aantrekken op 70-NM Speciale extra lange dop 27mm, B.v Hazet 4555. Brandstofleiding aan verstuiver: 25NM

Volgende antwoord & uitleg: De Dieslpomp & afstellen

Groeten, Geert
Laatst gewijzigd door Geert G op 02 apr 2011, 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door repelsteeltje »

arto schreef:Hoi, is dit alles wat je nodig hebt voor revisie? Brandplaatjes? Testen kan ik hier zo laten doen dat is het probleem niet. Help me graag even verder. :gekte
G rRene
repelsteeltje schreef:http://cgi.ebay.de/Einspritzduse-Duse-N ... 563b7e29ac

brandplaten ook vervangen, anders zijn je nieuwe verstuivers zo overleden.

moet met deze methode wel even iemand kennen die een pomp heeft om ze op druk te testen en eventueel af te stellen.

succes

inderdaad, 4 van deze nozzels, en je moet de brandplaten nog ergens vinden. Die heeft dezelfde leverancier misschien ook wel, anders de dealer.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door Geert G »

@repelsteeltje
Brandplaatjes kun meestal bijdezelfde leverancier betrekken als je nozzels. Flexibel magneet is wel handig om de oude uit het verstuivergat te vissen.

Uitleg Brandstofpomp & afstellen:
Scheepsmotoren zijn meestal langzaam lopende dieselmotoren met een Lijn brandstofpomp. D.w.z. voor elke cylinder een eigen pomp plunjer.
Onze VAG motoren vallen onder de noemer snel-lopende diesels. Deze hebben een roterende dieselpomp, met één plunjer voor alle cylinders.
De dieselpomp wordt inwendig gesmeerd en gekoelt door dieselolie. Er zitten inwendig allemaal kleine diesel-smeerkanaaltjes. Als je nu frietvet erin pleurt, gaan die kanaaltjes na verloop van tijd dicht slippen, waardoor de pomp te weinig of haast geen smering krijgt. Frietvet is nu eenmaal stropiger als diesel aan de pomp. Smeert daardoor ook minder als diesel. Uit technisch oogpunt ben ik geen voorstander van Frietvet of Biodiesel. Dan moet alles hiervoor aangepast zijn.
Verder zitten er in de roterende brandstofpomp bronzen lagerbusjes. Deze verslijten ook. Door al deze slijtage gaat een pomp minder secuur inspuiten. Oftewel, je inspuitmoment verloopt en/of is niet meer zo secuur t.o.v de andere cylinders. Dan wordt het tijd voor een pomprevisie bij een van de Bosch Diesel centra. En vaak is dit het geval met hoge kilometer standen. Tear & wear........

Inspuitmoment afstellen: Inspuitwaarde 0,85mm
Op de brandstofpomp, in het midden tussen de stalen brandstof leidingen zit een boutje. Dit boutje verwijder je en je steekt hier een dieselmeetklok in.
B.v van Midlock.
Je zet de 1e cylinder op inspuiten. Merktekens vliegwiel tegen over elkaar.
Meetklok 2mm voorspanning geven. Daarna zet je de schaal weer op nul.
D.m.v de 3 bouten los te draaien op het pompconsole, kun je de pomp verdraaien en daarmee verander je ook het inspuitmoment.

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... ump+timing" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wordt perfect beschreven hoe je een inspuitpomp moet afstellen.

Je koudstart handel is in feite niets anders dan het inspuitmoment een paar graden vervroegen.

Ik hoop jullie hiermee een beetje wegwijs heb kunnen maken, en dat het een beetje inzicht geeft hoe een mechanisch geregelde, ingespoten dieselmotor werkt.

Veel plezier ermee & Suc6

Groeten, Geert
Laatst gewijzigd door Geert G op 02 apr 2011, 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad je eigen verstuivers laten reviseren is stukken goedkoper als ruilverstuivers kopen.. :knipoog

Een Bosch service center kan dit ook goed.
Of bijvoorbeeld Dieselcenter Büchli in Harderwijk..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 02 apr 2011, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:inderdaad je eigen verstuivers laten reviseren is stukken goedkoper als ruilverstuivers kopen.. :knipoog

Een Bosch service center kan die ook goed.
Of bijvoorbeeld Dieselcenter Büchli in Harderwijk..
Büchli vind ik toch echt wel de diesel goeroe bij uitstek hier in Nederland. :toppie
En ook het grootste assortiment gerevieseerde pompen & verstuivers op ruilbasis
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door repelsteeltje »

@ geert,

voor slijtage van een VE pomp van Bosch bij deze km stand bij een 1.9 TD hoef je je geen zorgen te maken, daar is zo'n 1 miljoen km's voor nodig om die versleten te krijgen..... Inspuit drukken van deze motoren zijn niet zo hoog. Voorwaarde: dat ie gewoon op diesel gelopen heeft..... Bij normaal gebruik is de motor eerder versleten dan zijn brandstofpomp. Het enige wat voorkomt is lekkage, en dat is eenvoudig te verhelpen met een bosch pakkingsetje wat je bij ingebouwde pomp kan monteren.


TDI is al een ander verhaal, die drukken zijn een stuk hoger, dat geeft meer krachten in de pomp, en meer slijtage, maar ook die halen het half miljoen eigenlijk zonder problemen. Voorwaarde ook hier is dat ze op diesel lopen.

Frietvet is geen brandstof, zonnebloemolie ook niet. Levensmiddelen moet je niet in een auto stoken; daar hebben we nou eenmaal aardolie voor. :bonk
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door Geert G »

repelsteeltje schreef:@ geert,
Frietvet is geen brandstof, zonnebloemolie ook niet. Levensmiddelen moet je niet in een auto stoken; daar hebben we nou eenmaal aardolie voor. :bonk
Helemaal mee eens...... :jumpklap :jumpklap :jumpklap
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door arto »

Maar ja in de tijd kreeg of kocht ik de olie voor 28 cent terwijl de diesel 123 was ik heb er ruim een ton mee gereden. Het einige probleem was dat je altijd een frietkraam bij je had. :klappen
Ik ga die dingen bestellen en die plaatjes haal ik wel bij de dealer. Zo kom je toch mooi tot een goedkoop alternatief :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Gr Rene
Gebruikersavatar
arto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2011, 13:59
Locatie: Scharwoude

Re: verstuivers t4 19td

Bericht door arto »

Ja ze zitten erin eerst zonder nieuwe brandplaatjes ( was niet nodig zei het bedrijf? ) maar later toch maar vervangen. Hij maakt veel minder herrie en loopt soepeler. Alleen stationair is hij onrustig :adhd hij zingt wat heen en weer, volgens revisie bedrijf kan de stand van de pomp verkeerd zijn ( maar daar is niets aan veranderd :bonk ) of een klepstoter die niet goed mee komt. Als ik iets meer gas geef is het weg, wat kan dit zijn??

Gr Rene
Plaats reactie