Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag) Opgelost !
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
die N75 is voor nu inderdaad the way to go..
Die lijkt zo dood als een pier..
Die lijkt zo dood als een pier..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
doet inderdaad weinig... zal dus wel vervangen worden
net ff de slangen willen vervangen, zijn dus 2 verschillende diktes (te laat gelezen in een ander topic)en ik heb natuurlijk niet allebei morge dus maar wat extra halen
wil eerst nog ff alles slangen vervangen en nog een logje maken
net ff de slangen willen vervangen, zijn dus 2 verschillende diktes (te laat gelezen in een ander topic)en ik heb natuurlijk niet allebei morge dus maar wat extra halen
wil eerst nog ff alles slangen vervangen en nog een logje maken
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
check toch maar even je wastegate of die wel goed vast zit..
aan de andere kant zou je dan een melding moeten krijgen van pressure low intermitted

aan de andere kant zou je dan een melding moeten krijgen van pressure low intermitted
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
de wastegate zat wel vast en kon het stangetje ook met wat kracht bewegen
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
Het zou ook heel goed kunnen dat het stangetje een gangetje of 1,5 a 2 korter gemaakt zou moeten worden.
Ik ben er zeer recentelijk (noodgedwongen) mee aan het spelen geweest omdat mijn wastegate beugel doorgescheurd was..
Ideaal is dat in het koppelgebied het percentage wastegate maximaal rond de 35% ligt.
Daarboven zou hij wel eens in noodloop kunnen gaan.
Wastegate ietsje aanpassen kost niets, maar hierbij geldt wel meten is weten.
Een N75 op de kop tikken kost meer duiten..
Wil namelijk wel eens vaker voorkomen dat de moertjes ietsje losser komen..
Ik zou die moertjes wat lossen en ietsje strakker, dus naar boven toe, terug vast zetten,
een proefrondje maken met logje en blijft hij strak op 12% staan dan is het meer als waarschijnlijk iets in de aansturing van de wastegate. N75 of slang van N75 naar wastegate, daar waar de aansluiting van de slang op het potje van de wastegate zit.
Ik ben er zeer recentelijk (noodgedwongen) mee aan het spelen geweest omdat mijn wastegate beugel doorgescheurd was..
Ideaal is dat in het koppelgebied het percentage wastegate maximaal rond de 35% ligt.
Daarboven zou hij wel eens in noodloop kunnen gaan.
Wastegate ietsje aanpassen kost niets, maar hierbij geldt wel meten is weten.
Een N75 op de kop tikken kost meer duiten..
Wil namelijk wel eens vaker voorkomen dat de moertjes ietsje losser komen..
Ik zou die moertjes wat lossen en ietsje strakker, dus naar boven toe, terug vast zetten,
een proefrondje maken met logje en blijft hij strak op 12% staan dan is het meer als waarschijnlijk iets in de aansturing van de wastegate. N75 of slang van N75 naar wastegate, daar waar de aansluiting van de slang op het potje van de wastegate zit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
zou inderdaad ook kunnen, vandaar dat ik toch maar eerst de slangen vervang en dan de wastegate nog is naloop met een extra logje
wou al een n75 proberen van een maat maar van die bus waren de slangen enzo ook poreus dus die heb ik maar laten zitten voordat hij ook problemen krijgt
(moet ook nog ff goed inleren over de exacte werking) dus als je dat stangetje verzet zoals je beschrijft dan zou de n75 van waarde moeten verandere ? is altijd het proberen waard voordat het veel euro`s kost
wou al een n75 proberen van een maat maar van die bus waren de slangen enzo ook poreus dus die heb ik maar laten zitten voordat hij ook problemen krijgt
(moet ook nog ff goed inleren over de exacte werking) dus als je dat stangetje verzet zoals je beschrijft dan zou de n75 van waarde moeten verandere ? is altijd het proberen waard voordat het veel euro`s kost
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
Met een simpele doseerspuit moet die n75 toch te testen zijn?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
net de meeste slangen vervangen en nog ff een log gemaakt, verschilt niet veel met de eerdere
wat me opvalt is dat tijdens het optrekken ik een waarde zie van 12.1, echter als ik rond de 2100 toeren rijdt met wat gas geven en loslaten deze waarde wel veranderd naar hogere waardes, er trad verder vandaag geen noodloop op
de turbo druk blijft dus wel te laag en de lmm waarde is ook niet erg hoog
wat me opvalt is dat tijdens het optrekken ik een waarde zie van 12.1, echter als ik rond de 2100 toeren rijdt met wat gas geven en loslaten deze waarde wel veranderd naar hogere waardes, er trad verder vandaag geen noodloop op
de turbo druk blijft dus wel te laag en de lmm waarde is ook niet erg hoog
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
Even helemaal off topic hoor: Dennis vt4: welk merk + type + maat velgen heb je onder je bus? Ik vind ze erg mooi namelijk 

Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
(18 inch en ik dact 8j et geen idee staat wel ergens in een topic was band 18 245 45)
maar ff voor de kenners mischien nog goed om te melden dat ik geen egr meer heb en die stuurslang dus afgedopt is, egr is ook helemaal verwijderd, in een andere oude log zag ik dat de n75 ook op 12.1 % bleef staan, en reed verder ook goed toen
wat net ook opviel is dat bij het uitzetten van de bus er 1 klep geluid makte de bovenste, dit is de n18 toch ? dat is degene die normaal de egr bedient, als deze kapot is krijgt de n75 ook geen vacuum toch ? of redeneer ik nu verkeerd ?
maar ff voor de kenners mischien nog goed om te melden dat ik geen egr meer heb en die stuurslang dus afgedopt is, egr is ook helemaal verwijderd, in een andere oude log zag ik dat de n75 ook op 12.1 % bleef staan, en reed verder ook goed toen
wat net ook opviel is dat bij het uitzetten van de bus er 1 klep geluid makte de bovenste, dit is de n18 toch ? dat is degene die normaal de egr bedient, als deze kapot is krijgt de n75 ook geen vacuum toch ? of redeneer ik nu verkeerd ?
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
Volgens mij doet je N75 niets omdat je geen overshoot aan turbo druk hebt. N75 treedt alleen in werking als je een te hoge turbo druk zou opbouwen en in dit logje haalt ie zijn gevraagde waarde niet.
Of laat ie nu teveel druk weglopen zodat je de gervaagde waarde niet haalt -> en hierdoor in noodloop komt, mnaar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Rene
Of laat ie nu teveel druk weglopen zodat je de gervaagde waarde niet haalt -> en hierdoor in noodloop komt, mnaar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Rene
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
als ik een beetje speel met het gas dan zie je de n75 wel wat doen, bij contact uitzetten bromt de n18 als ik dan de slang eraf trek dan is het meteen weg anders wordt het vanzelf minder als de druk weer normaal is .
verder doet ie als je de bus start nadat ie stil gestaan heeft het niet normaal, eenmaal ff contact uit (of 2 keer) en aan en de bus rijdt weer goed, kan de n18 dan zoveel invloed hebben ?
moet de wastegate nog nakijken maar die is mechanisch en zou dan altijd verkeer moeten staan toch ?
verder doet ie als je de bus start nadat ie stil gestaan heeft het niet normaal, eenmaal ff contact uit (of 2 keer) en aan en de bus rijdt weer goed, kan de n18 dan zoveel invloed hebben ?
moet de wastegate nog nakijken maar die is mechanisch en zou dan altijd verkeer moeten staan toch ?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
wastegate beugel los of gebroken, kan variabel effect hebben, vraag maar aan Peter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
Dat was ook mijn eerste t4 mankement en aanleiding om lid te worden van 
Beugel zat toen nog maar met 1 boutje vast ipv 2

Beugel zat toen nog maar met 1 boutje vast ipv 2
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar n75 halen ?(turbodruk blijft te laag)
Bij mij met 2 boutjes vast maar gescheurd dus kon roteren.
Dat zag je niet..
Dus als er kracht op moest komen duwde het stangetje ,
en ging het geheel dus roteren,
zodat er geen sprake was van wastegate opening.
Later was het achterste boutje verdwenen..
Ik heb er een hele tijd over gedaan om het te determineren,
vooral ook omdat ik bijna nooit in de bus rijd, maar Diana bijna altijd.
Dan was de turbodruk te hoog en ging hij daarom in noodloop,
dan weer was de turbodruk te laag (geen noodloop) met weinig trekkracht tot gevolg.
Dat zag je niet..

Dus als er kracht op moest komen duwde het stangetje ,
en ging het geheel dus roteren,
zodat er geen sprake was van wastegate opening.
Later was het achterste boutje verdwenen..
Ik heb er een hele tijd over gedaan om het te determineren,
vooral ook omdat ik bijna nooit in de bus rijd, maar Diana bijna altijd.
Dan was de turbodruk te hoog en ging hij daarom in noodloop,
dan weer was de turbodruk te laag (geen noodloop) met weinig trekkracht tot gevolg.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...