Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaatspruit stuk?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door Pim 328 »

Wat gaf die als storing : "laaddruk onderschreden" --> Dan beginnen met een laaddrukregelklep

Laaddruk overschreden --> Dan is je turbo te goed, en kun je proberen deze te reinigen met een turbo reinigingskit van Innotech (moet van dit merk zijn, want deze werkt gewoon goed)
Mocht dit niet werken dan zal je een nieuwe turbo moeten monteren.

Hen je een auto met roetfilter of zonder (af fabriek systeem dan)

Slang is van de afwaterring van de waterpomp, hierdoor loopt de koelvloeistof als deze pomp lek is.

Zo te zien heb je dus 1 van de eerste t5's, is namelijk een andere bout voorgekomen deze zal er bij jouw wel in zitten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door offline »

Mijn bus is van 2004. Ik kan mij niet voorstellen dat de turbo stuk is, die doet het toch, of niet en niet af en toe naar behoren. De monteur heeft de turbo gecontroleerd en naar zijn zeggen is ie ok.

Offline
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door offline »

Het vervolg...

Verledenweek maandag een turbodrukcensor aangeschaft en gemonteerd. Bussie gestart en lopen als een zonnetje (maar ja dat deed ie daarvoor ook). Proefronde en ja hoor, voor de bakker :toppie
Handen gewassen en op weg naar huis. Na een kilometer of 4, noodloop. Ik wist met mijn geringe technische kennis wel direkt wat het was. Het gebeurd namelijk steeds nadat ik mijn handen gewassen heb :knipoog
Terug gereden en overleg met de monteur. Tsja, geen vag-com, wat zou het kunnen zijn, beetje gissen etc. We hadden besloten de handdoek in de ring te gooien, aangezien we geen zin hebben in eindeloos vervangen van dingen die het niet zijn.
Op naar een Volkswagendealer dus en niet degene die 1200 voor het spruitstuk wisselen rekende. Volkswagendealer met een apparte werkplaatsafdeling voor caddy´s transporters en crafters. Uiterst vriendelijk en proffessioneel geholpen. Verteld wat we zelf gedaan hadden (komen ze toch wel achter en staat zo achterbaks anders). En de mannen riepen in koor Turbo is naar de .... O.k. maar zijn jullie daar zeker van? We lopen hem altijd eerst door met de computer en handmatig/visueel en dan weten we precies wat er aan de hand is. Mooi!
Briefje ondertekend met de reparatieopdracht en een lift naar een busstation gehad. Onderweg verteld wat de concullega voor de spruitstukreparatie wilde hebben en hij reed zowat de weg af, sodeju, das nie gratis.
Gisteren gebeld dat de bus klaar was en ff later een sms-je hoeveel de kosten waren.
Vandaag de bus opgehaald en nog ff staan praten. Ja mijnheer met die problemen is het altijd de turbo. Fijn dat ie weer voor elkaar is en ik weer op pad (zonder mijn handen te wassen). De stad uit en de provinciale weg op en ja hoor na een paar kilometer ging ie weer in de noodloop :muur Gekeerd en terug gereden, mijn verhaal gedaan en de motor laten lopen zodat ze hem met alle fouten uit konden lezen. Te weinig laaddruk komt er uit volgens de vag-com. Enfin de bus staat er nog en ik ga vrijdagmiddag pas met vakantie :nuts mij benieuwen hoe.

Offline
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door Multivan Generation »

Kan het zijn dat de wastegate open blijft staan,
of dat er aanstuurslangetjes poreus zijn?
Of misschien de N75 die dienst weigert.

Normaal gesproken moet je op vakantie kunnen, moet naar mijn inschatting iets kleins zijn..
Zit de LMM stekker goed gemonteerd?

PS je hebt PB
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door offline »

Het lek is boven :knipoog

Ik sta nu op het punt om met de bus te vertrekken. Na een intensieve speurtocht is gebleken dat er een rubberafdichtingsring van 1 van de intercoolerbuizen stuk was. Gisteren en vandaag 200km gereden in hij gaat weer als vanouds :toppie Ik heb er in elk geval vertrouwen in (ben de enige in de fam.)
Bedankt voor het meedenken in elk geval.

Offline
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door offline »

Als vanouds.

Vrijdagmiddag weggegaan en in 1x naar de plaats van bestemming zonder enig probleem. Ik kan dus zeggen dat ie weer is zoals ie zijn moet :yes

Offline
Gebruikersavatar
Motorman
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2012, 22:58

Re: uitlaatspruit stuk?

Bericht door Motorman »

Gisteren uitlaatspruitstuk vervangen, (AXE motor) ook bij mij kwamen de uitlaatgassen naar binnen bij het starten, tip: leg een rookmelder onder je motorkap, zodra je (koud) start gaat ie af :knipoog Ik heb een goed gebruikt spruitstuk kunnen scoren op MP, 80 euro, deze heb ik wel moeten richten door hem op een vlakke dikke ijzeren plaat te spannen en hem daarna rood heet te stoken, wat door hitte krom gaat, kaan ook met hitte weer terug!.gaat prima, er staat op YT een filmpje van (kan ik niet meer vinden)de oude ga ik lassen en gaat op de plank voor de volgende keer.
Nog wat tips: Om het geheel te demonteren moet ook de turbo los, je moet daarvoor vanaf de onderkant de flens met 3 torxbouten losmaken, ook zit er nog een M10 bout zijwaarts in (nr 16). Overal is net bij te komen. De koeleidingen kunnen blijven zitten, het is wel passen en meten om het er in de juiste pose er uit te krijgen. Pakkingen: de 5 gaats: art 070 253 039 D, kost 19,50, tussen de onderste turboflens zit een metalen pakking, tussen het spruitstuk en turbo zit niets, deze goed schoonmaken, ik deed het met een vlakschuurmachine, gaat prima! Stop alle open gaten dicht tijdens het sleutelen, er valt zo wat in (einde turbo) :huilen Koop wel een set met fijngetande torx sleutels, maar die heb je toch al nodig met een VW, Onder de uitlaat moeren M8 nr. 12 zitten ook nog busjes, vooral achter de turbo is er moeilijk bij te komen. vergeet niet koperslib te gebruiken want hij zal ooit weer los moeten :knipoog
Al met al een klus, pech dat er een bout afbrak van de tuboflens, uitboren en opnieuw draad tappen :groteogen waar ik (zonder brug) zo`n 6 uur voor nodig had.
succes!
Plaats reactie