Het aardige is dat de luchtinname bij een gechipte 102pk eigenlijk gewoon te weinig is naar mijn ervaring.
Niet zozeer bij deze temperaturen (onder de 10 graden), dan hangt ie mooi aan het gas met zo goed als geen rook de 1ste paar seconden bij gasgeven.
Bij hogere temperaturen merk je meer rook op, doordat er minder zuurstof in de lucht zit per hoeveelheid ingenomen lucht.
Die kleine intercooler stelt eigenlijk gewoon te weinig voor om te kunnen koelen.
Maar inderdaad, zou die turbo eens inspecteren en nogmaals uitlezen, wellicht toch die dieselpomp eens na laten kijken, moet je distri binnenkort, dat is een mooie gelegenheid en misschien om te beginnen die verstuivers eens laten checken.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Front intercooler
- sgsdebruijn
Re: Front intercooler
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Contacteer:
Compensatie gedrag van de verstuivers kun je wel met vagcom uitlezen, om een indruk te krijgen.
Wastegate percentage bij een goede log is ook belangrijk..
Wastegate percentage bij een goede log is ook belangrijk..
Helemaal mee eens, ware het niet dat ik een lekkage heb in mijn intercoolerslangen (zijn echt overleden)
Zijn nu op de "hoebieboebie" manier dichtgemaakt, maar is niet meer als een zeer tijdelijke oplossing. Daarbij heb ik ook het gevoel dat er op meerdere plaatsen wat lekkages zijn (ook op hoek van intercooler zie ik beetje olie). Als ik dan toch slangen moet vervangen (en intercooler?!) is dit een voordeligere en leukere oplossing. Slangen heb ik in overvloed liggen, alleen geen originele vreemde bocht
Voor mijn problematiek wil ik ff alles uitlezen ff even een goede log maken. Inderdaad ff timing weer nakijken en vooral kijken naar de wastegate en verstuiver(s)
Zijn nu op de "hoebieboebie" manier dichtgemaakt, maar is niet meer als een zeer tijdelijke oplossing. Daarbij heb ik ook het gevoel dat er op meerdere plaatsen wat lekkages zijn (ook op hoek van intercooler zie ik beetje olie). Als ik dan toch slangen moet vervangen (en intercooler?!) is dit een voordeligere en leukere oplossing. Slangen heb ik in overvloed liggen, alleen geen originele vreemde bocht

Voor mijn problematiek wil ik ff alles uitlezen ff even een goede log maken. Inderdaad ff timing weer nakijken en vooral kijken naar de wastegate en verstuiver(s)
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)