Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste pech met onze luchtvering

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Pascal-141 »

sjaakOP schreef:@ bvdobb

Meet de afstand van het het hart van de velg tot aan het van de ronding in het zijscherm loodrecht , op.

Bij een T5 (GP) 4 motion + 30mm moet de afstand vóór 46cm zijn en achter 47.5cm. Zo niet dan gaat je lagering
van je mcpherson in de scholtels binnen 5000km kapot. Dan hangt je bus achterover, en trekt deze aan je veerpoten ipv
van het gewicht erop te laten duwen.
Dus jij beweerd dat , als je achteraan iets te laag zit , er ineens vooraan geen druk meer op de vooras zit , m.a.w. het gewicht is weg ...waar is dat dan naartoe :nuts

het is niet omdat het er zo misschien uitziet (wanneer hij achteraan lager hangt), dat het effectief ook zo is . Het gewicht zal gewoon hetzelfde blijven vooraan en achteraan

bovenstaande bedoel ik uiteraard met verhogen/verlagen vd vering , niet door belading , das wat anders.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

sjaakOP schreef:Meet de afstand van het het hart van de velg tot aan het van de ronding in het zijscherm loodrecht , op. Bij een T5 (GP) 4 motion + 30mm moet de afstand vóór 46cm zijn en achter 47.5cm.
Waar heb je die maten vandaan, Sjaak? Ik heb gezocht naar een dergelijke richtlijn, hoe hoog hij voor en achter zou moeten staan, maar heb nergens iets kunnen vinden. Ik zal het morgen nog eens nameten. Vandaag in alle standen van de luchtvering nog eens precies nagemeten, en in elke stand staat de bus in ieder geval wel helemaal recht, dwz. dat voor en achter aan de wielkast gemeten de bodem steeds overal even hoog boven de grond staat
sjaakOP schreef:Zo niet dan gaat je lagering van je mcpherson in de scholtels binnen 5000km kapot. Dan hangt je bus achterover, en trekt deze aan je veerpoten ipv van het gewicht erop te laten duwen.
Dat klinkt niet best, maar net als Pascal snap ik het niet helemaal.. Het gewicht, de gewichtsverdeling en de belading van de bus zijn helemaal niets veranderd. Alleen lijkt hij voor iets hoger afgesteld te staan dan eerst. Alsof nu vóór de VB-poten met de extra 3 cm die VB ook beschikbaar hebben voor 4Motions om ze meer standaard bodemvrijheid te geven gemonteerd staan, terwijl wij de gewone hoogteversie hadden. Maar ik had begrepen dat alleen de schotels zijn vervangen.
Het gaat niet over een héél groot verschil, trouwens. Ik kijk op het moment wat nauwkeuriger naar andere bussen, en heb er al zien rondrijden met een vergelijkbare 'stand'.

Heb inmiddels met de VB-dealer afgesproken om er binnenkort toch weer even samen naar te kijken. In ieder geval nog ruim binnen de 5000 km, en vóór het aflopen van de garantie :toppie

Misschien toch gewoon een kwestie van dat het systeem opnieuw gekalibreerd moet worden, zoals Peter schreef. Of misschien hoort het wel zo als 'ie nu staat, en was hij vóór al steeds wat ingezakt, waar wij inmiddels aan gewend waren?
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door sjaakOP »

Helaas heb ik wat ervaring met kapotte voorpoten zoals ik eerder al getypt heb... (4 paar in 120.000km)

3 weken geleden ben ik bij de kalibratie van mijn Transporter gebleven. De auto werd
aan de computer gehangen en via een internet verbinding vanuit Varsseveld (hoofdkwartier van VB) op hoogte gezet.

Volgens de VB specialist (in Son) stond mijn auto achter 1.5cm te laag en vóór 3 cm te hoog.
zodoende weet ik nu de maten wat een T5 (GP) 4-motion +30mm zijn.

@Pascal-141 Wanneer de rijhoogte vóór ten opzichte van achter verander, blijft inderdaad de massa op de voor- achteras ongewijzigd.
Maar wat je vergeet en dat is voor veel mensen moeilijk te visualiseren, is dat de relatieve gewichtsverdeling wel degelijk verandert.

Je kunt het je voorstellen als een waterpas, als deze voor of achter opgetild wordt, zit het luchtbelletje niet meer op dezelfde plek(0-meting).
Stel je dan nu voor dat dit luchtbelletje het massazwaartepunt van de T5 is, dan kun je je waarschijnlijk wel voorstellen wat voor een
gigantische verschillen in kracht dit oplevert in de veerpoten bij drempels en rem-acties. Wanneer de verticale krachtcomponent verandert
veranderen ook de krachten in de lagering van de veerpoot. Zo kan het dus zijn dat een paar cm rijhoogte verschil tussen vóór- en achteras
het verschil maakt tussen een resulterende kracht die op de veerpoot drukt of aan de veerpoot trekt.

Nogmaals moeilijk om in woorden uit te leggen, maar hopelijk wel iets duidelijker voor jullie.

Ik heb lang moeten zoeken na een geschikte foto maar je kunt duidelijk zien dat de stand na kalibratie anders is. Bovenste foto is bij aflevering onderste is van 3 weken geleden.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

bvddobb schreef:
sjaakOP schreef:Meet de afstand van het het hart van de velg tot aan het van de ronding in het zijscherm loodrecht , op. Bij een T5 (GP) 4 motion + 30mm moet de afstand vóór 46cm zijn en achter 47.5cm.
Waar heb je die maten vandaan, Sjaak? Ik heb gezocht naar een dergelijke richtlijn, hoe hoog hij voor en achter zou moeten staan, maar heb nergens iets kunnen vinden.
Uiteindelijk is alles dichterbij dan je denkt. RTFM!! In de VB-documentatie staat:
VB-specificaties
VB-specificaties
Dus nu vandaag maar even precies nagemeten. De afstanden van de grond tot de spatbordrand, ter hoogte van de wielnaaf:
vóór: 79 cm; 3 cm hoger dan de specificatie voor ons systeem
achter: 74 cm; 3 cm lager dan de specificatie van ons systeem

Dus onze indruk dat de bus achterover hing klopte wel aardig: vóór staat 'ie na de reparatie te hoog, achter te laag! En 3 cm is dan meteen in de grootte-orde van de off-road stand van het systeem, waarbij je maar zo'n 30 km per uur mag rijden... Dus de vraag of dit wel veilig rijden is vandaag toch maar even per mail aan VB zelf voorgelegd! De VB-dealer kan ons pas na 20 augustus verder helpen, de VB-monteur daar is op vakantie...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door bvddobb »

Even om dit draadje af te hechten:

In aanvulling op de gegevens van Sjaak hierboven, dit zijn de maten van het centrum van de assen tot de rand van de wielkast zoals ze ons door VB verteld zijn:
Wij meten onze kalibreer hoogte van hart as, tot spatbordrand. Bij een T5 is dit voor/achter 440/445 of 470/475 bij een +30mm set. Kloppen deze maten niet (op 10 mm nauwkeurig) dient het voertuig op nieuw gekalibreerd te worden.
Zij het met wat onplezierige interactie met de VB-dealer is ons systeem inmiddels door hen geherkalibreerd, en de bus staat weer normaal op zijn wielen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Multivan Generation »

[quote="bvddobb"Zij het met wat onplezierige interactie met de VB-dealer is ons systeem inmiddels door hen geherkalibreerd, en de bus staat weer normaal op zijn wielen![/quote]

mooi zo..
4MOTIONS
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2012, 13:06

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door 4MOTIONS »

Wil een lans breken voor VB luchtvering.
Heb met eerste set(onder 2006 T5) ruim 400.000km gereden onder extreem zware omstandigheden,er hangt altijd een zware aanhanger achter en heb wel eens 200kg kogeldruk gemeten!
2e set onder T5/4MOTION van Sept.20012 ook geen enkel probleem met luchtvering. Moet er wel bij vermelden dat ik alleen achterluchtvering had dus dat gemelde probleem van voor vering had ik geen last van.
Persoonlijk hoeft voorlucht ook niet maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Heb overigens ook met 2 ton betonijzer in de bus een rit naar midden Italie gereden en de luchtvering gaf geen krimp en aan buitenkant bleef bus keurig op zelfde niveau als leeg!

de 2012 4Motion heb ik(helaas!) moeten wegdoen vanwege de stommiteit van VW om daar een ,,bromfiets"motor in te plaatsen.
Laatst gewijzigd door 4MOTIONS op 17 okt 2015, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
4MOTIONS
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2012, 13:06

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door 4MOTIONS »

Wil een lans breken voor VB luchtvering.
Heb met eerste set(onder 2006 T5) ruim 400.000km gereden onder extreem zware omstandigheden,er hangt altijd een zware aanhanger achter en heb wel eens 200kg kogeldruk gemeten!
2e set onder T5/4MOTION van Sept.20012 ook geen enkel probleem met luchtvering. Moet er wel bij vermelden dat ik alleen achterluchtvering had dus dat gemelde probleem van voor vering had ik geen last van.
Persoonlijk hoeft voorlucht ook niet maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Heb overigens ook met 2 ton betonijzer in de bus een rit naar midden Italie gereden en de luchtvering gaf geen krimp en aan buitenkant bleef bus keurig op zelfde niveau als leeg!

de 2012 4Motion heb ik moeten wegdoen vanwege de stommiteit van VW om daar een ,,bromfiets"motor in te plaatsen.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Oviivo »

Was het betonijzer in Italië op?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door heemskerk »

Oviivo schreef:Was het betonijzer in Italië op?
:jump :jump
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Multivan Generation »

nee joh,
daar vlechten ze het van spaghetti al dente..
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:nee joh,
daar vlechten ze het van spaghetti al dente..
:knipoog :knipoog
4MOTIONS
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2012, 13:06

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door 4MOTIONS »

Was Nederlands bedrijf dat in nieuwbouw fabriek een gietvloer aan het maken was in 24 uur ploegendienst.
die kwamen er in achter dat er in weekend ijzer te kort was en Italianen leverden niet in het weekend! Handel voor mij dus....
Nachtje doortrappen en iedereen blij!
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Oviivo »

Klant is koning :toppie :ikrij
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Eerste pech met onze luchtvering

Bericht door Marco B. »

Heb diverse Range Rover classics gehad met luchtvering wereld systeem heel anders als VB. Wat heb ik kapot gehad in 3 luchtgeveerde Range Rovers 1 LSE 2 Vogue Se met deze 3 Range Rovers 370.000 km gereden2x compressor lagertje stuk achterlijke maat nieuwe pomp €. 800,00 en bij een na 12 jaar verdroogde balgen € 80 per stuk auto hing s'ochtends scheef door de scheurtjes in balg liep hij af. Net autoband trouwens zo'n balg. De compresor laat zich duidelijk horen als lager stuk is. Tijd genoeg om te repareren. Mijn was ook opnieuw geprogameerd tweede rijstand 4 cm lager. Wel moet je opletten met op krikken altijd onder de as anders gaat het stuk. Ik heb op een Range Rover vulnippels laten maken na kapotte pomp. Zodat ik met bandenblaasapperaat het systeem onder druk kon zetten nooit gebruikt. De Range Rover luchtvering is per
Wiel geregeld VB niet. Ik heb VW bus met luchtvering een zilveren bij een handelaar test gereden voor ik huidige bus aanschafte en vond het niks hij wiebelde de vw bus. Mijn vrouw reed daar het terijn af naar links stuurde te scherp stuurde terug en ik was er klaar mee gevaarlijk wiebelen leek wel of vering het niet bij kon houden we reden 20. Maargoed nu was ik heel erg verwend met Range Rover luchtvering. Dus misschien verwachte ik teveel. Bus had rondom luchtvering trouwens. Kon omhoog omlaag met regelkastje. Bij Range Rover kon ik tweede rijstand uitschakelen middelste knop dus als ik boven de 80km per uur kwam zakte hij 8cm in enorme verbetering weglegging dit voelde je ook in het stuur en stuur stond dus onder 80 recht of boven 80 recht lag aan uitleining. En je was wel enorm beperkt met schokbrekers deze werkte andersom dempte bij uitkering. Verder ging de verlaagde 2de rijstand te kosten van het comfor. Maar zoals gezegd met indrukken middelste knop bleef hij in eerste rijstand. Het beste luchtvering systeem zit onder Range Rover in Engeland zag ik exact het zelfde systeem voor T5 was meen me te herinneren 2700 pond exclusief inbouw mischien dat overwegen ipv VB
Plaats reactie