Ook een goed idee! We kunnen inderdaad een willekeurig adres opgeven. Als het nou 100% zeker was dat die volle DPF het probleem was, zou het wellicht een optie zijn. Maar daar zijn we dus nog helemaal niet zeker van. Dus voorlopig gaat de bus naar onze lokale VW-bedrijfswagensdealer waar we al jaren komen. En dan zien we verder. In overleg met hen kunnen we evt. alsnog besluiten tot spoelen/reinigen van de DPF, inmiddels hebben we gezien dat er hier in de omgeving (niet direct in Utrecht) wel meerdere gespecialiseerde bedrijven zitten. Misschien kan onze dealer het ook wel. We gaan ze morgen eens bellen.Erwin L schreef: 11 sep 2021, 23:44 Mag je een ander adres dan je huisadres opgeven voor het afleveren van de auto na repatriëring ? Dan zou je voor Hoogeveen kunnen kiezen.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Die meetwaarden in de computer liegen niet.bvddobb schreef: 12 sep 2021, 12:39
Ook een goed idee! We kunnen inderdaad een willekeurig adres opgeven. Als het nou 100% zeker was dat die volle DPF het probleem was, zou het wellicht een optie zijn. Maar daar zijn we dus nog helemaal niet zeker van.
Dus eerst dat probleem op lossen en dan pas verder kijken of er nog meer aan de hand is.
Reinigen van roetfilter zijn meerdere manieren voor.
Het hele roetfilter in een hele warme oven om alle roet te verbranden is de beste manier.
Een van de linkjes welke gelinkt werden, slijpt het roetfilter open

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Multivan Generation schreef: 12 sep 2021, 14:05 Die meetwaarden in de computer liegen niet.
Dus eerst dat probleem op lossen en dan pas verder kijken of er nog meer aan de hand is.

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Zo, de bus is weer in Nederland, en hij rijdt weer! Zoals bij veel in het leven, hebben de ingewikkeldste problemen vaak de eenvoudigste oorzaken/oplossingen...
Vanmorgen vroeg is de bus afgeleverd bij onze dealer. Om 09:00 u belden ze al: probleem opgelost, de bus rijdt weer als vanouds!
Wij hebben een niet-standaard luchtfilter omdat wij de luchtaanzuiging ooit omhoog hebben gelegd om een grotere waaddiepte te bereiken. De lucht wordt nu aangezogen ter hoogte van de motorkap/voorruit. Dat maakt een hoop herrie, de luchtaanzuiging zo hoog (wie ooit met een snorkel heeft gereden, weet wat we bedoelen), en daarom zit er isolatiemateriaal aan de binnenkant. Een stuk daarvan was losgeraakt en blokkeerde de luchttoevoer... gevolg: te weinig lucht, de lmm raakt de weg kwijt en gaat foutmeldingen geven, noodloop. Het losgeraakte stuk isolatiemateriaal eruit gehaald, en alles loopt weer als een zonnetje...!
Knagende vragen zijn dan toch:
Onze bus is dat nog alleszins waard.

Vanmorgen vroeg is de bus afgeleverd bij onze dealer. Om 09:00 u belden ze al: probleem opgelost, de bus rijdt weer als vanouds!

Wij hebben een niet-standaard luchtfilter omdat wij de luchtaanzuiging ooit omhoog hebben gelegd om een grotere waaddiepte te bereiken. De lucht wordt nu aangezogen ter hoogte van de motorkap/voorruit. Dat maakt een hoop herrie, de luchtaanzuiging zo hoog (wie ooit met een snorkel heeft gereden, weet wat we bedoelen), en daarom zit er isolatiemateriaal aan de binnenkant. Een stuk daarvan was losgeraakt en blokkeerde de luchttoevoer... gevolg: te weinig lucht, de lmm raakt de weg kwijt en gaat foutmeldingen geven, noodloop. Het losgeraakte stuk isolatiemateriaal eruit gehaald, en alles loopt weer als een zonnetje...!
Knagende vragen zijn dan toch:
- Waarom hebben die Noren dat niet bedacht? Dan hadden we binnen een uur gewoon verder kunnen rijden! Misschien omdat het niet standaard is, dat ze dachten: "daar blijven we vanaf"? Onze dealer weet wat wij erin hebben zitten.
- Was de vervanging van de lmm daar wel echt nodig? Was die wel echt kapot?

Laatst gewijzigd door bvddobb op 29 sep 2021, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Fijn dat de bus weer terug is en het probleem is opgelost! Het bericht over de DPF is minder leuk, is te vervuild om te regenereren begrijp ik?
Over jullie knagende vragen: Als je de set niet kent dan weet je niet dat er isolatie aan de binnenkant zit dus denk je daar niet aan. Zelfs als je weet dat het er zit verwacht je niet dat het los gaat zitten, stel je voor dat de LMM het niet had tegengehouden en de isolatie zo de turbo en daarna de motor in was gezogen...... Als vervolgens de computer zegt dat de LMM rare waarden geeft dan ligt vervanging voor de hand.
Over jullie knagende vragen: Als je de set niet kent dan weet je niet dat er isolatie aan de binnenkant zit dus denk je daar niet aan. Zelfs als je weet dat het er zit verwacht je niet dat het los gaat zitten, stel je voor dat de LMM het niet had tegengehouden en de isolatie zo de turbo en daarna de motor in was gezogen...... Als vervolgens de computer zegt dat de LMM rare waarden geeft dan ligt vervanging voor de hand.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Mooi dat de bus terug is en dat het is opgelost, maar dat het zoiets simpels was! Maar wie denkt daar nu aan. Wel in een paar weken veel moeten regelen en in spanning gezeten.
It's not what you buy
It's what you create.
It's what you create.
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Wel een trip om nooit te vergeten en wij mochten meegenieten via het reisverslag, bedankt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Een eenvoudig probleem maar denk er maar aan. Gelukkig dat het verholpen is.



Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Mooi dat het is opgelost.
Al stond die groene camper jullie ook goed.
Als als.
Ik ken de vragen (andere) maar al te goed.
Ik had dat destijds in Zweden met ons pechdrama ook.
Ik had heel lang daarvoor een lekkende olieleiding naar de turbo willen vervangen. Daarbij een kunststof slangaansluiting naar de vacuumpomp gesloopt. Had ik niet door, kreeg ineens remproblemen. Garage heeft een nieuwe vacuumpomp er in gezet en die pomp was in de loop der tijd losgekomen. Dát was de oorzaak waar ze in Zweden lang naar hebben gezocht en daarbij -vast onbedoeld- mijn dynamo hebben gesloopt. Waardoor ik na 2 dagen wéér problemen had.
Als ik zelf het gesloopte kunststof slangaansluitinkje op de vacuumpomp had gevonden en dát alleen had vervangen was mij voor een paar euro een hele hoop ellende bespaard gebleven.
Moraal van dit verhaal; je kunt niet alles weten. En garages weten ook niet alles, zijn soms ook gewoon mensen. Ik ben er achteraf ook wel boos om geweest, maar daar schiet je niets mee op en verander je ook nix mee.
Jippie nu weer lekker kamperen zonder condens.

Al stond die groene camper jullie ook goed.

Als als.
Ik ken de vragen (andere) maar al te goed.
Ik had dat destijds in Zweden met ons pechdrama ook.
Ik had heel lang daarvoor een lekkende olieleiding naar de turbo willen vervangen. Daarbij een kunststof slangaansluiting naar de vacuumpomp gesloopt. Had ik niet door, kreeg ineens remproblemen. Garage heeft een nieuwe vacuumpomp er in gezet en die pomp was in de loop der tijd losgekomen. Dát was de oorzaak waar ze in Zweden lang naar hebben gezocht en daarbij -vast onbedoeld- mijn dynamo hebben gesloopt. Waardoor ik na 2 dagen wéér problemen had.
Als ik zelf het gesloopte kunststof slangaansluitinkje op de vacuumpomp had gevonden en dát alleen had vervangen was mij voor een paar euro een hele hoop ellende bespaard gebleven.
Moraal van dit verhaal; je kunt niet alles weten. En garages weten ook niet alles, zijn soms ook gewoon mensen. Ik ben er achteraf ook wel boos om geweest, maar daar schiet je niets mee op en verander je ook nix mee.
Jippie nu weer lekker kamperen zonder condens.

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Daar zit natuurlijk altijd nog het eigenlijke filter zelf voor, dus dat was niet zo gauw gebeurd.J vd Pal schreef: 29 sep 2021, 14:06 stel je voor dat de LMM het niet had tegengehouden en de isolatie zo de turbo en daarna de motor in was gezogen......
Wel voel ik me een beetje dom. Ik weet nog goed, jaren geleden, reed ik met een Fiatbusje met instrumenten achter de orkesttouringcar aan ergens in Italië. Alles erg droog en stoffig. Begint het busje ineens in te houden. In het orkest zat een monteur, die haalt het luchtfilter er direct uit, klopt het uit tegen de stoeprand (wat een stof!) en het busje ging weer als een speer!
Dus: houdt een bus in zonder verdere noodsignalen (lampjes op het dashboard): check even of het luchtfiler niet gewoon vervuild is/verstopt zit!

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Fijn dat jullie eigen camper weer terug is. d
Dat het maar een klein probleem was, kun je van te voren ook niet bedenken, maar het is weer opgelost.
Fijne kilometers met de eigen bus.
Dat het maar een klein probleem was, kun je van te voren ook niet bedenken, maar het is weer opgelost.
Fijne kilometers met de eigen bus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
In een lucht inlaat traject, zou je normaal gezien niets aan de binnenzijde aanbrengen, want diameter of volume verkleining.bvddobb schreef: 29 sep 2021, 13:08 .... en daarom zit er isolatiemateriaal aan de binnenkant. Een stuk daarvan was losgeraakt en blokkeerde de luchttoevoer... gevolg: te weinig lucht, de lmm raakt de weg kwijt en gaat foutmeldingen geven, noodloop. Het losgeraakte stuk isolatiemateriaal eruit gehaald, en alles loopt weer als een zonnetje...!
Knagende vragen zijn dan toch:En het laat onverlet dat de DPF wel degelijk verzadigd is. Maar dat is een 'gewoon' probleem op zich en had dus niks te maken met onze problemen in Noorwegen. Dat was bij een volgende beurt vanzelf aan de orde gekomen. Wij hebben inmiddels besloten de pijn te nemen, en de DPF te laten vervangen.
- Waarom hebben die Noren dat niet bedacht? Dan hadden we binnen een uur gewoon verder kunnen rijden! Misschien omdat het niet standaard is, dat ze dachten: "daar blijven we vanaf"? Onze dealer weet wat wij erin hebben zitten.
- Was de vervanging van de lmm daar wel echt nodig? Was die wel echt kapot?
Onze bus is dat nog alleszins waard.
Misschien een idee, om het aan de buitenzijde aan te brengen, zal de prestaties bevorderen t.o.v. wat je nu hebt..
En vergeet niet wat ik op de meeting tegen je zei, over de waarde van je roetfilter..
Mooi dat een van de oorzaken gevonden is. Nu nog de turbo en met name de verstelling hiervan ook laten controleren.
Zie ook: http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
groetjes Peter
PS zal jullie ook betere nachtrust geven


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Noodloop in Noorwegen - repatriëring
Nog even ter afronding, ook n.a.v. een vraag in het reis-draadje:bvddobb schreef: 29 sep 2021, 13:08 En het laat onverlet dat de DPF wel degelijk verzadigd is. Maar dat is een 'gewoon' probleem op zich en had dus niks te maken met onze problemen in Noorwegen. Dat was bij een volgende beurt vanzelf aan de orde gekomen. Wij hebben inmiddels besloten de pijn te nemen, en de DPF te laten vervangen.Onze bus is dat nog alleszins waard.
We hebben de DPF en de sensoren eromheen en de stuursignaalkabel laten vervangen. Ook de turbo laten nakijken (daar was weinig mee aan de hand). Zo'n nieuwe DPF kost dus € 2.090,- ex BTW...

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel