Dank, dat zijn fijne tips! Brunox zag ik in mijn zoektocht ook voorbijkomen en klinkt goed. Kan ook nog als zwarte rand onderaan begreep ik, al weet ik niet of ik dat mooi vind.odorf schreef: 23 apr 2023, 20:54 Mooie bus. Verlengde uitvoeringen lijken minder gevoelig voor het roestduiveltje. En zo op de foto’s af te gaan ben je er op tijd bij.
Owatrol is prima spul, alleen is het op Alkyd basis. En dit gaat niet altijd goed samen met autolakken. Ik heb zelf met andere middelen op Alkyd gehad (RX5/RX10) dat nadat ik daar autolak overheen spoot het afbladderde tot op het kale metaal. Je kunt Owatrol prima toepassen als de kleurlaag (wit dus) ook op Alkydbasis is.
Ik heb zelf goede ervaringen met Brunox Epoxy. Dit zit in een spuitbus, over het algemeen goed verkrijgbaar. Hier kun je met 2K autolakken goed overheen. 2K autolakken, ook in spuitbus zijn voor de thuisklusser het best haalbare ben ik van overuigd, Maar dit terzijde.
10 mensen, 10 meningen,![]()
Ik zou het rondom de roestplek de verf en de roest verwijderen met bijvoorbeeld een zogenaamde ‘strip-schijf’ (in boortol of haakse slijper) stripschijf haalt zo min mogelijk metaal weg. Maar wel de losse roest. (Bij zulke kleine plekken lukt dat met de hand, en wellicht een ScotchBrite matje of iets soortgelijks misschien ook.) Of inderdaad met Dremeltje zoals hierboven genoemd. Daarna goed ontvetten, en anti roest middel. Goed laten drogen en daarna de kleurlaag.
Mijn ervaring is wel dat je wat geluk moet hebben dat je zoveel mogelijk roest moet wegkrijgen en de laatste roestpitjes moet kunnen isoleren. Zit er aan de binnenkant van het plaatwerk ook of meer roest dan komt dat er snel (maanden) weer doorheen. Is het een geisoleerde plek dan kan het voor een aantal jaar goed gaan.
En schoonhouden, zoals bij de wielrand, is ook een aanrader. Als daarbinnen in die rand veel zand en modder achterblijft dan blijft het daar veel langer vochtig en onstaan daar eerder problemen. Bij voorkeur droog stallen is ook wenselijk dat voorkomt een hoop leed, maar is natuurlijk niet altijd mogelijk.
Oja, denk aan bescherming van ogen en handen. En zeker als je met bijvoorbeeld 2K lakken aan de gang gaat een goed koolstof neus/mondmasker een vereiste.
Succes!
Odorf
Voor nu moet de bus eerst weer even starten, haha, want ik wilde vandaag inkopen gaan doen voor de klus, maar de bus wilde niet starten. Komt vast ook weer goed