Nog even terug komen op de symptomen van te voren:
Ik zocht er niks achter, merkte alleen dat de versnellingspook veel ruimte had. Alles werkte verder oké. Totdat ik ineens niet meer in zijn 1 en 2 kon komen.
Blijkbaar was die “lossere” pook al een voorbode. Tja, weet het nu voor een volgende keer.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schakel bolletjes kapot
Re: Schakel bolletjes kapot
Westfalia t4 Beach dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk ACV 
Hiervoor:
Westfalia t4 coach acv 1996
Westfalia t4 coach acv 1999
Westfalia t3 joker 1988 met 1.9td motor

Hiervoor:
Westfalia t4 coach acv 1996
Westfalia t4 coach acv 1999
Westfalia t3 joker 1988 met 1.9td motor
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schakel bolletjes kapot
Dat zeker, plus als aanvulling dat er veel garages zijn,websurfer schreef: 22 sep 2023, 15:17 Bij mij enorme speling tussen de gangen, onduidelijk manoeuvreren tussen versnellingen en dus vaak mis schakelen.
gewoon veel speling in de pook en onduidelijke H vorm/beweging
die ze niet even voorzien van een likje dik vet,
waardoor ze droog bewegen en eerder slijten.
Dus na vervanging meteen goed invetten met een klodder dik (teflon) vet
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schakel bolletjes kapot
Gelet op de ervaring kun je bij een kilometerstand van 250.000 of een leeftijd van 20+ jaar(uitharden) er gevoegelijk vanuit gaan dat ze er aan gaan.Freds schreef: 22 sep 2023, 16:05 Nog even terug komen op de symptomen van te voren:
Ik zocht er niks achter, merkte alleen dat de versnellingspook veel ruimte had. Alles werkte verder oké. Totdat ik ineens niet meer in zijn 1 en 2 kon komen.
Blijkbaar was die “lossere” pook al een voorbode. Tja, weet het nu voor een volgende keer.
Dus aan vervanging toe zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Schakel bolletjes kapot
Tja het is gewoon een slijtagedeel , en de volgende ga je waarschijnlijk niet meer mee maken als de huidige 26 jaar stand gehouden heeft.Freds schreef: 22 sep 2023, 16:05 Nog even terug komen op de symptomen van te voren:
Ik zocht er niks achter, merkte alleen dat de versnellingspook veel ruimte had. Alles werkte verder oké. Totdat ik ineens niet meer in zijn 1 en 2 kon komen.
Blijkbaar was die “lossere” pook al een voorbode. Tja, weet het nu voor een volgende keer.
Wat je ook nog kan doen in het kader : " je had het kunnen voorzien "

Versnellingsbak olie verversen.
VW heeft het er nooit over maar uit liefde voor je bus is het toch de moeite waard.
En dan maximaal vullen tot aan het vulgat.
Dat vindt het tandwiel ven de 5e versnelling wel fijn .

- autocaravana
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: Schakel bolletjes kapot
Ik heb het twee keer bij de hand gehad. Bij 11 jaar (225.000km) en bij 21 jaar (400.000km). In beide gevallen niets tevoren gemerkt.Gelet op de ervaring kun je bij een kilometerstand van 250.000 of een leeftijd van 20+ jaar(uitharden) er gevoegelijk vanuit gaan dat ze er aan gaan.
Dus preventief vervangen zou je moeten doen na circa 175.000 en 9 jaar. Het is een TDI 2.5.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999