Mvg,
Charles Vos
Lijkt mij niet.SyncRoon schreef: 18 okt 2023, 22:21 Deze units hebben H7 dimlicht en H1 voor groot licht. Voor de T5 is enkel de H4 toegelaten :/
SyncRoon schreef: 18 okt 2023, 22:21 Deze units hebben H7 dimlicht en H1 voor groot licht. Voor de T5 is enkel de H4 toegelaten :/
Wat lijkt je niet Peter? Ik doel op de osram LED vervangers. De standaard koplamp van een T5 heeft een enkele H4 fitting. De dubbele koplamp van een Multivan (in ieder geval die in de link en die ik kan vinden elders) heeft H7 en H1 vermeld staan. H7 dimlicht en H1 groot licht. Osram geeft voor de LED nightbreaker aan dat deze als H4 voor de T2/T3/T5 toegelaten is als dim/grootlicht. Voor de T6 staat de H7 vermeld enkel als dimlicht. Of je dan legaal de H7 ook in de multivan unit kan steken als dimlicht
Ik vind het toch verwarrend. Ik ben niet zo bekend met deze materie, maar als ik de OSRAM-documentatie zo bestudeer is het toch niet eenvoudig een kwestie van gewoon even een lampje erin steken, zoals ik na jou post even dacht:Multivan Generation schreef: 19 okt 2023, 19:06 Welke koplampen (units) er voor een bus zijn, dat maakt niet uit.
H1, H4, H7, H13, D2S, D2H etc, maakt allemaal niets uit.
De lampjes die je in die koplampen steekt, maakt ook niets uit. Die goedkeuring geldt voor Duitsland en Stvo. Als er voor Nederland een E nummer op staat is het goed. Of die keuring nu in Duitsland, Spanje of bijvoorbeeld Letland heeft plaatsgevonden, maakt daarbij niet uit. Gelukkig leven we in Nederland en daar is een correct lichtbeeld genoeg om aan de APK eisen te voldoen. En daar gaat het primair om.
Laten we de discussie die in Duitsland wordt hierover, niet naar Nederland importeren..