Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Heel eenvoudig na te kijken of het voertuig zuiniger wordt.
De motor loopt het voordeligst op het toerental waar zijn draaimoment, koppel dus, het hoogst is.
Voor een AVC betekent dat 2300/min met 250 Nm
Bij een AJT ligt dat op 2500/min met 195 Nm
Voor een AXG en AHY motor ligt door de toepassing van een variabele turbo met max koppel over een langer toerengebied uitgespreid, nl van 1900-3000/minmet 295 Nm.
Chris
De motor loopt het voordeligst op het toerental waar zijn draaimoment, koppel dus, het hoogst is.
Voor een AVC betekent dat 2300/min met 250 Nm
Bij een AJT ligt dat op 2500/min met 195 Nm
Voor een AXG en AHY motor ligt door de toepassing van een variabele turbo met max koppel over een langer toerengebied uitgespreid, nl van 1900-3000/minmet 295 Nm.
Chris
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
ou mijn T5 was bij gelijke (hogere) snelheden toch ECHT wel zuiniger in de 6e versnelling dan in de 5e
Zou kunnen maar onze T4 stond gisteren naast een T5, opvallend vond ik de stroomlijn aan de voorkant.
Naar mijn idee is de T4 vanaf de voorkant veel beter gestroomlijnd dan de T5 wat een gunstiger verbruik geeft.
Zou kunnen maar onze T4 stond gisteren naast een T5, opvallend vond ik de stroomlijn aan de voorkant.
Naar mijn idee is de T4 vanaf de voorkant veel beter gestroomlijnd dan de T5 wat een gunstiger verbruik geeft.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik vergeleek niet met de T4 maar het verbruik in de 5e en 6e versnelling.Henk Peter 856 schreef:ou mijn T5 was bij gelijke (hogere) snelheden toch ECHT wel zuiniger in de 6e versnelling dan in de 5e
Zou kunnen maar onze T4 stond gisteren naast een T5, opvallend vond ik de stroomlijn aan de voorkant.
Naar mijn idee is de T4 vanaf de voorkant veel beter gestroomlijnd dan de T5 wat een gunstiger verbruik geeft.
Een T5 is ook een stuk zwaarder, wat ook zijn effect op het verbruik heeft.
Luchtweerstand zit niet alleen in de gewoon zichtbare vorm maar ook in kleine dingetjes als grille en spiegels. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de stroomlijn van een modernere auto slechter is dan zijn voorganger.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik heb onze T4 laten chippen en heb aan de tuner doorgesproken wat ik precies wilde. Deze heeft het zo fijntjes weten te vertalen dat ik zeer blij er mee ben. Ook anderen die in onze bus eens hebben gereden, vinden het zo erg prettig rijden.Christoffel schreef:Heel eenvoudig na te kijken of het voertuig zuiniger wordt.
De motor loopt het voordeligst op het toerental waar zijn draaimoment, koppel dus, het hoogst is.
Voor een AVC betekent dat 2300/min met 250 Nm
Bij een AJT ligt dat op 2500/min met 195 Nm
Voor een AXG en AHY motor ligt door de toepassing van een variabele turbo met max koppel over een langer toerengebied uitgespreid, nl van 1900-3000/minmet 295 Nm. Chris
Het maximum koppel hebben we vanaf 1900 - 3000 rpm tot onze beschikking.
Trek je tot 3000 rpm door en je schakelt dan, dan zit je weer lekker in zijn koppelgebied. Mijn afweging was ook om met het gebruik van de grotere banden, zo veel mogelijk in het koppelgebied te blijven

Tankje is nog niet leeg, dus nog even afwachten

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Poe.... even een oud topic oprakelen.....(op de kop af 7!! Jaar!!)
goed.... mijn gechipte T4 88pk (nu 115pk) nav alle commentaren en berichten ben ik me aan het voorbereiden op mogelijk toekomstig onheil.....
en weet liever te voren hoe en wat...
welke bak kan ik "zo" aan mijn ajt hangen?liefst natuurlijk 6 bak maar....ik neem aan dat het gewoon de 102pkversie gaat worden.
welke vag code heeft de aangepaste koppeling/vliegwiel/etc.etc om de pk's die er nu inztten aan te kunnen...
welke banden kan /moet ik monteren op LM velgen zowel 16 inch als 17 inch en welke is de beste inch maat voor zomer of winter....vooral de zomerbanden, gezien je dan de meeste tijd/km's rijdt!
(Ik heb dus lmset tbv winterbanden extra liggen)
(Ja ik weet, ik doe weer alles achterstevoren....the emos, imme megalos....
)

goed.... mijn gechipte T4 88pk (nu 115pk) nav alle commentaren en berichten ben ik me aan het voorbereiden op mogelijk toekomstig onheil.....
en weet liever te voren hoe en wat...
welke bak kan ik "zo" aan mijn ajt hangen?liefst natuurlijk 6 bak maar....ik neem aan dat het gewoon de 102pkversie gaat worden.
welke vag code heeft de aangepaste koppeling/vliegwiel/etc.etc om de pk's die er nu inztten aan te kunnen...
welke banden kan /moet ik monteren op LM velgen zowel 16 inch als 17 inch en welke is de beste inch maat voor zomer of winter....vooral de zomerbanden, gezien je dan de meeste tijd/km's rijdt!
(Ik heb dus lmset tbv winterbanden extra liggen)
(Ja ik weet, ik doe weer alles achterstevoren....the emos, imme megalos....

Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Een goede , sterke versnellingsbak , pasklaar op je AJT ? Dan neem je gewoon de standaardbak van een ACV , die bakken zijn hufterproof . Als koppeling kun je gewoon een ACV koppeling nemen (compleet met 2 massavliegwiel) . De ACV koppeling is ook voldoende sterk .
De meest gebruikte banden maten = 235/45R17 of 225/50R17 , en 225/55R16 of 215/60R16 .
De meest gebruikte banden maten = 235/45R17 of 225/50R17 , en 225/55R16 of 215/60R16 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
AFK of DXZ zijn de versnellingsbak codes van een ACV.
Zoek hier maar eens naar op http://www.onderdelenlijn.nl en dan bij voorraad.
Zoek hier maar eens naar op http://www.onderdelenlijn.nl en dan bij voorraad.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Uit mijn ombouw topic op pagina 41:
We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):
oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm
nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm
Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.
Wellicht zegt dit genoeg voor de topic starter?
groeten Peter
We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):
oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm
nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm
Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.
Wellicht zegt dit genoeg voor de topic starter?
groeten Peter
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Peter, bedankt, (en de anderen ook natuurlijk!) ik ga dus rustig kijken om een (GOEDE)afk bak te pakken te krijgen, in combi met de banden die je aangaf, moet dat absoluut een brandstof besparing op gaan leveren...
De combi met een 102pk koppeling etc. Is ook een verstandige...
overigens, met behulp van het chippen heb ik al bijna 2 km per liter "winst"......
en zo...schuiven de rest van de projectideeen even op....maar ik ga ze wel doen.....de volgorde ligt aan hoe makkelijk ik e.e.a. te pakken kan krijgen....
De combi met een 102pk koppeling etc. Is ook een verstandige...
overigens, met behulp van het chippen heb ik al bijna 2 km per liter "winst"......
en zo...schuiven de rest van de projectideeen even op....maar ik ga ze wel doen.....de volgorde ligt aan hoe makkelijk ik e.e.a. te pakken kan krijgen....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Er is volgens mij ook nog verschil in een vroege en een late ACV bak toch Peter?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Ja , er zit verschil in het bedieningsysteem. De oudere modellen hebben een schakelstangensysteem met extra kabeltje , de nieuwere niet.sgsdebruijn schreef:Er is volgens mij ook nog verschil in een vroege en een late ACV bak toch Peter?
En in de verhoudingen van edn ACV bak heb je ook meerdere mogelijkheden , een Westfalia kan bvb langere verhoudingen hebben dan een basis Transporter . (Maar die verschillen in verhoudingen zijn miniem hoor)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
zie hier voor een overzichtje:
http://www.eldiape.com/downloadmap/vers ... n%20T4.pdf
Bij de oudere bakken, zoals Pascal vermelde, wordt de achteruit versnelling ontgrendeld door een apartje kabel.
Zo'n bak heb ik er nu onder..
Extra informatie, als je wilt veranderen naar 102 pk bak,
dan heb je ook de schakelstangen nodig, omdat die een andere lengte hebben.
En de versnellingsbak steun is anders.
Om het dan helemaal af te maken, ook nog een andere versnellingspook,
omdat de R niet zoals bij de 88 pk bak links naast de 1 zit, maar rechts beneden naast de 4de versnelling.
Groeten Peter
http://www.eldiape.com/downloadmap/vers ... n%20T4.pdf
Bij de oudere bakken, zoals Pascal vermelde, wordt de achteruit versnelling ontgrendeld door een apartje kabel.
Zo'n bak heb ik er nu onder..
Extra informatie, als je wilt veranderen naar 102 pk bak,
dan heb je ook de schakelstangen nodig, omdat die een andere lengte hebben.
En de versnellingsbak steun is anders.
Om het dan helemaal af te maken, ook nog een andere versnellingspook,
omdat de R niet zoals bij de 88 pk bak links naast de 1 zit, maar rechts beneden naast de 4de versnelling.
Groeten Peter
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
sssoooohhh om het eenvoudig te houden....
wat is het verschil tussen de afk en de dyz bak?
en de wereldvraag natuurlijk.... wat kost zo'n bak?? ( ongeveer)
en welke bak heb ik er nu onder? T4 DC 2,5 tdi 88pk 5 (korte) versnellingen ( bus Met gekeurde trekhaak overigens) .....

wat is het verschil tussen de afk en de dyz bak?
en de wereldvraag natuurlijk.... wat kost zo'n bak?? ( ongeveer)
en welke bak heb ik er nu onder? T4 DC 2,5 tdi 88pk 5 (korte) versnellingen ( bus Met gekeurde trekhaak overigens) .....
Laatst gewijzigd door slopelrijder op 11 dec 2014, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI
Is een flinke lijst ja, maar even zelf er uit filteren:
vanaf 1996
vermogen 75 kW.
Dan hou je alleen de 02G bakken voor de 102 pk over .
Kosten indicatie vroeg je?
Is lastig want wil je een gereviseerde met garantie of durf je een risico te nemen?
Tussen de 500 en 1000 euro kun je wel rekening mee houden,
plus nog de extra kosten, want ja als alles dan toch open ligt,
dan wellicht meteen ook 2MV vervangen en koppeling en drukgroep(of een voor gemonteerde set kopen).
En bijvoorbeeld preventief de krukas afdichting achter het 2MV.
EDIT: sorry, hier ben je denk ik naar op zoek: http://www.motorenstaab.de/Getriebe/sei ... _t4_5g.htm
vanaf 1996
vermogen 75 kW.
Dan hou je alleen de 02G bakken voor de 102 pk over .
Kosten indicatie vroeg je?
Is lastig want wil je een gereviseerde met garantie of durf je een risico te nemen?
Tussen de 500 en 1000 euro kun je wel rekening mee houden,
plus nog de extra kosten, want ja als alles dan toch open ligt,
dan wellicht meteen ook 2MV vervangen en koppeling en drukgroep(of een voor gemonteerde set kopen).
En bijvoorbeeld preventief de krukas afdichting achter het 2MV.
EDIT: sorry, hier ben je denk ik naar op zoek: http://www.motorenstaab.de/Getriebe/sei ... _t4_5g.htm
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 11 dec 2014, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.