Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Leuke reactie van Endebendebus

Bericht door Mickel Moen »

Sinja,

Oh dat is geen probleem. Reacties zijn altijd welkom in dit topic. Altijd leuk om te lezen en voor mij en anderen misschien weer informatief. Voor het snel opzoeken van mijn ombouwperikelen e.d kunnen de mensen op mijn blog terecht: Archief: http://mickelmoen.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Over informtief gesproken. Endebendebus is met een mooi project bezig. Voor het bedgedeelte geïnspireerd op mijn bus. Altijd leuk om te lezen: viewtopic.php?f=12&t=37975&start=30#p264825" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Schakelen massa Cyrix

Bericht door Mickel Moen »

Tip van het camperforum m.b.t. loskoppelen Cyrix d.m.v de massadraad.
Je kunt ook het massa draad van de cyrixrelais loshalen dan werk hij ook niet meer.
Helemaal gelijk. Had ik ook niet zo bij stil gestaan. Je kan daar natuurlijk een normale 12V schakelaar opzetten. Eventueel te bedienen vanuit de cabine. Dat kan met een dun draadje.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8433142" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Voor de duidelijkheid. De schakelaar op de witte draad is de Startassist, om juist de Cyrix voor 30 sec handmatig te koppelen, zodat je kunt sarten op de HH-accu's.

De zwarte draad daarnaast is de massadraad van de Cyrix. Hier zou je ook een schakelaar op kunnen zetten, om juist te voorkomen dat de Cyrix koppelt als je alleen de HH-accu's met de acculader wilt laden.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 jun 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ze maken toch ook echt alles na:

:ie
cow.jpg
http://gwauto.en.alibaba.com/product/28 ... _home.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gwm.com.cn/en/cowry.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

En de Japanse variant:

Afbeelding

http://www.bongocamper.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Zijwindschermen

Bericht door Mickel Moen »

Zijwindschermen gemonteerd.

Kun je lekker met de ramen een beetje open rijden, zonder hinderlijke wind. Airco kan dan uit blijven.

Ook handig tegen inregenen, als de hefdaksjaal om het hefdak zit en we de raampjes een beetje open hebben voor de ventilatie.

Afbeelding

Zie ook:

viewtopic.php?f=2&t=38002" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=3&t=36307" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.laudorshop.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Koffie met een Bialetti percolator.

Bericht door Mickel Moen »

Als we met de camper weg zijn, willen we niet te veel gedoe met koffiezetten. Daarom gebruiken we voor op reis oploskoffie.
Afbeelding
Afbeelding


Nu was ik op het Belgische camperforum al eens de tip tegengekomen, dat je in een 3 kops Bialetti percolator met koffiepads ook goed koffie kan zetten. Deze dus:

Afbeelding

Afbeelding

Het voordeel van koffiepads is natuurlijk, dat je die zo in de afvalzak kiepert en je geen geknoei hebt bij het vullen.

Het idee bleef hangen en vandaag daar eens in gedoken. Ik had bijna al een nieuwe besteld en twijfelde tussen de 3 kops en de 4 kops. Om toch eens te ervaren of het ook werkt met pads, eerst maar eens in de kringloopwinkel gekeken. En ja hoor, daar kon ik een mooie roestvrijstalen Bialetti Musa op de kop tikken. Hij schroefde wat lastig, dus ik kon'm voor € 2,-- meenemen. (Nieuw ± € 30,--)
Ding was zo te zien niet of vrijwel niet gebruikt.

Afbeelding

Thuisgekomen meteen geëxperimenteerd.

Nu is 4 kops eigenlijk 2 kops, want die 4 is volgens de Italiaanse maatvoering. In deze percolator gaat maximaal 200ml water. Je zet er dus twee bakjes koffie mee.

In het zeefje passen inderdaad de koffiepads. Eerst geprobeerd met twee pads. Was wat slappe koffie. Toen met 3 pads. Dat was eigenlijk wat te veel van het goede. Echt een straffe espresso. Het beste is uiteindelijk 2 pads, die je er niet te ver in drukt, en waarbij je de laatste vlak met de bovenrand van het filter houdt. De eerste keer had ik de twee pads er dus te diep ingedrukt.


Deze gaat dus voortaan ook mee in de bus.

Zie ook: viewtopic.php?f=13&t=30170&p=224539&hil ... ie#p224539" onclick="window.open(this.href);return false;



De ultieme gebruiksaanwijzing voor koffie maken in een Bialetti.
http://stumptowncoffee.com/guide/moka-pot/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 17 jul 2012, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van DC naar Camper

Bericht door odorf »

Mickel Moen schreef:De ultieme gebruiksaanwijzing voor koffie maken in een Bialetti.
http://stumptowncoffee.com/guide/moka-pot/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar Geert,
Je moet het water dan natuurlijk wel eerst voorverwarmen in een apart keteltje.
De pot op exact het juiste moment van het vuur halen. En uiteraard de juiste mailing van koffie hebben.
Eigenlijk mag dat dan natuurlijk niet met pads, maar met je eigen kweek versgemalen koffiebonen.
Dus ook een koffiemolen mee! Je wordt dan op de volgende kampeermeeting wel dé Barista :klappen
:bifun

Zonder gekheid, goede tip! ik maak nu ook oploskoffie, maar dit is wel een compacte oplossing voor betere koffie. :toppie

Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Odorf,

Kamperen is compromissen maken. Dat hete water is niet zo'n probleem. Voor de oploskoffie koken we altijd voldoende water en gieten dat in een thermosfles.

De pads is het compromis. In mijn 4 kops Bialetti:

3 pads: espresso op de Bialetti wijze.
2 pads: gewone koffie
1 pad: slappe koffie

Met 3 pads haal je het maximale uit de koffie. De oplossing: Met 3 pads zetten. Koffie aanlengen met heet water tot de juiste smaak geeft 2 royale koppen lekkere koffie.

Nu nog wat experimenteren met de diverse smaken en merken.
DE-espresso geeft een krachtige ietwat bittere smaak.

Wordt vervolgd. viewtopic.php?f=13&t=30170&start=285#p266580" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 22 jun 2012, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Level app

Bericht door Mickel Moen »

Op camperforum.nl kwam ik een app voor de iPod-touch tegen, die toch wel erg handig is.

iWoMoSet http://itunes.apple.com/nl/app/iwomoset ... 10388?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Je voert de wielbasis en de spoorbreedte in.

Hierna kun je op ongelijk terrein zien, hoeveel cm er onder de wielen moet om je bus waterpas te krijgen.

Afbeelding Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Voor meer apps:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=8433374" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Massa Cyrix geschakeld.

Bericht door Mickel Moen »

Het voor en nadeel van de Cyrix accuscheider, is dat hij bidirectioneel is. Voordeel: je kunt via de HH-accu's ook de startaccu opladen met de acculader. Nadeel hiervan is echter, dat het dan niet lukt om het topje van de HH-accu's te laden. Dat gebeurt ook niet met de dynamo, dus is het goed voor de HH-accus's om deze periodiek tot 100% te laden met een acculader.Ik lostte dit altijd op, door de plus van de Cyrix altijd te ontkoppelen. Hiervoor, zat de kabel naar de HH-accu's met een vleugelmoertje vast. Nu was dit echter toch wel wat een gedoe. Motorkap omhoog, kap accuruimte los, kabel los. De gouden tip kwam van het camperforum. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8433142" onclick="window.open(this.href);return false;

In plaats van de plus, kun je natuurlijk ook de massa van de Cyrix ontkoppelen. Dit is maar een dun draadje. Vandaag heb ik daarom de massa van de Cyrix via een schakelaar in het dashboard verbonden met de massa in het dashboard. (Die ik o.a. ook voor de achteruitrijcamera gebruik.)

De acculader heb ik nu vast achter de bestuurdersstoel op het keukenblok gemonteerd. Zodra de bus aan de paal gaat begint hij met laden. Met de schakelaar op het dashboard ontkoppel ik de Cyrix van de startaccu en de Optima's.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Wat ik nu nog wil is het uitlezen van de Cyrix op afstand, zodat ik in de cabine kan zien, of de Cyrix ingeschakeld is.

Afbeelding

In bovenstaand schema is de schakelaar het paarse gedeelte. NO = Normaly Open NC = Normaly Closed.

Eerst was ik in de veronderstelling, dat deze schakelaar zijn voeding van de Cyrix zou krijgen. Na enkele vergeefse pogingen een ledje brandend te krijgen, de Cyrix er maar eens uitgehaald. De micro schakelaar blijkt een zelfstandige schakelaar te zijn. Deze wordt mechanisch geschakeld zodra het relais dicht gaat. Je moet dus gewoon een stroomkringetje over de schakelaar aanleggen. Het schema is nu als volgt:

plus op Cyrix > zwevende zekering > ledje > NO > Microschakelaar > COM > massa

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

rechtsboven signaallamp Cyrix
linksboven schakelaar achteruitrijcamera
linksonder massaschakelaar Cyrix


Aangezien het ledje nogal fel is en tijdens het rijden vrijwel altijd brandt, heb ik deze aangestipt met wat rode nagellak. led licht dan mooi op, maar is niet hinderlijk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 jul 2012, 18:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Saddle Tramps

Bericht door Mickel Moen »

Leuke site met alternatieve campers:

http://saddletramps.tumblr.com/archive" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

odorf schreef: Maar Geert,
Je moet het water dan natuurlijk wel eerst voorverwarmen in een apart keteltje.
De pot op exact het juiste moment van het vuur halen. En uiteraard de juiste mailing van koffie hebben.
Eigenlijk mag dat dan natuurlijk niet met pads, maar met je eigen kweek versgemalen koffiebonen.
Dus ook een koffiemolen mee! Je wordt dan op de volgende kampeermeeting wel dé Barista :klappen
:bifun

Zonder gekheid, goede tip! ik maak nu ook oploskoffie, maar dit is wel een compacte oplossing voor betere koffie. :toppie

Groetjes,
Odorf
Leuke link van Peter gekregen:

http://worldbaristachampionship.com/" onclick="window.open(this.href);return false; met:



Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Brit Stops

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb me aangemeld bij Brit Stops.

Afbeelding

We zijn van plan deze zomer o.a. naar het Lake District te gaan.

Brit Stops is een organisatie zoals France Passion. Je kunt gratis overnachten met je camper bij boeren, brouwerijen, wijnboeren, pubs enz. Je wordt natuurlijk uitgenodigd om van hun producten te kopen, maar het hoeft niet. Overigens, als je toch kaas wilt, waarom dan niet op zo'n boerderij. Als je toch eens een biertje wilt drinken of wilt eten in een Inn........

Voor de kosten die je anders kwijt bent op de camping kan dat toch leuk zijn. Kortom we willen het zo nu en dan tussen onze campingovernachtingen proberen.

Met twee overnachtingen heb je het lidmaatschap voor een jaar er al weer uit.
Daarnaast is het ook een leuke manier om met de Engelsen, Schotten enz. in contact te komen.

http://www.britstops.com/Dutch/Welkom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Snelheidsmeting in GB

Bericht door Mickel Moen »

Zoals hiervoor gemeld willen we deze vakantie naar Groot-Brittannië.

Deze app op de iPod-touch (iPhone) kun je natuurlijk ook instellen op miles/h;

Afbeelding

Car Dashboard voor de snelheidsmeting via GPS.

Heb je meteen de goede snelheidsmeting.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Koffie met een Bialetti percolator 2

Bericht door Mickel Moen »

Vervolg van: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=270#p265494" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding


Een goede match:
* Warm water in de Bialetti (4)
* 3 pads van Hema Mokka (€ 1,-- / 20 pads)
* 2 koppen met 1 deel koffie en ± 1 deel warme melk, eventueel opgeschuimd.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie