Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Camperplaats de Fruitgaarde, Maasdam

Bericht door Mickel Moen »

Dit weekend op een wel een heel bijzondere SVR camping gestaan. Nou ja camping, eigenlijk is het een camperplaats bij een fruitbedrijf met theeschenkerij. De voorzieningen zijn minimaal. In de theeschenkerij vind je een toilet en een douche, waarvan de deur niet meer goed sluit. Er is een hokje om je chemisch toilet te legen en stroom krijg je van haspels die in de bomen hangen met een vuilniszak erover. Het onderhoud is wat achterstallig en het gras hoog.

De gastvrijheid daarentegen zeer bijzonder. Bij aankomst werden we hartelijk welkom geheten met koffie, gebak en een eigen gemaakt sinaasappel likeurtje. De tweede dag na onze fietstocht werden we verwend met een klein perenlikeurtje door de eigenares Rose-An bij de camper gebracht en bij het afscheid kregen we nog een fles eigen gemaakt peren-appelsap mee voor onderweg. En dat voor €10,-- per nacht voor een camper met twee personen. Voor ons werd de tweede nacht iets duurder, aangezien een zoon en een dochter nog voor een nacht kwamen slapen.

Naast de theeschenkerij is er ook een winkeltje waar je diverse van de al genoemde producten kunt kopen.

Je moet niet van het type keurig geschoren gazonnetje zijn, maar als je door het gras en de bomen heenkijkt, zie je als echte kampeerder die wel wat gewend is, een heel bijzondere camperplek.

http://www.camperinfo.nl/nederland/46-z ... ruitgaarde" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nkc.nl/index.php?cms%5Bcateg ... D%5D=-2165" onclick="window.open(this.href);return false;
DSCN4196.jpg
DSCN4197.jpg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Van DC naar Camper

Bericht door chv »

Hoi Mickel,

Wij hebben daar vorig jaar ook een weekend gestaan (bezig met het Karel de Vijfde pad)
Inderdaad erg leuk en gastvrij. Ze lijkt het daar meer te doen omdat ze er plezier in heeft dan dat ze er rijk van will worden.
En het allerleukste is: als het ene veldje vol is, heeft ze er nog tien van dezelfde boomgaard veldjes achter liggen.
Dus ze zal niet gauw zeggen dat er geen plaats meer is.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

He Charles,

Ja mooi plekje. Weet je nog meer van zulke leuke?

Ook een leuke reactie van Peter op de Bialetti koffie:
viewtopic.php?f=9&t=38141&p=267966#p267948" onclick="window.open(this.href);return false;
:happy
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Droom

Bericht door Mickel Moen »

Sinds de Rockton uit is, vind ik het al een mooie bus. Pracht ding om een stoere camper van te maken.

Afbeelding

Veel foto's:
http://www.4wheelfun.de/bilder/vw-rockt ... 49122.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zal wel bij een droom blijven.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 18 jul 2012, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vw-freak
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 jul 2011, 12:39

Re: Van DC naar Camper

Bericht door vw-freak »

Helemaal gelijk in mickel
Afbeelding Tjaa dat zegt genoeg

Saab 9-5 1.9TiD Vector 150PK 2007
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Droom

Bericht door Mickel Moen »

Ok,

Er moet nog een hefdak op:
00-transrocktonnb4.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 18 jul 2012, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Banden zwarten.

Bericht door Mickel Moen »

Tip van het camperforum: Banden zwarten met cola.
Afbeelding

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8434070" onclick="window.open(this.href);return false;

Dinsdag gaan we op vakantie.
Dus gisteren de bus door de wasstraat.
Meestal doe ik het zelf met een emmertje, maar dan sla ik het dak over. En als we de grote zomertrip aangaan, willen we helemaal schoon.
Velgen noch even extra gedaan.
Tja..... en er zat nog wat cola in de fles. Cola in een spuitflesje.
Cola vernevelen op de band en met een harde borstel uitborstelen.
En inderdaad..... weer mooi zwart. (Waren ze ook al :bonk )
Weliswaar niet glimmend, maar toch. :toppie

Nooit gedacht, dat ik met cola nog eens mijn banden zou zwarten.

In ieder geval staat de bus er weer prachtig bij. Ben benieuwd hoe vies hij na 5 weken weer terug komt.

Eerste reisdoel: Het Lake district.
Afbeelding

Zou zo'n mooie bruine bitter ook willen zwarten?

Afbeelding
:proost
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Van DC naar Camper

Bericht door starfire »

Ik zie het al voor me.
"Zie je die bus met al die wespen aan de wielen?"
- "Oh, die is in de cola-grap getrapt." :bifun :bifun :bifun
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

:happy :happy :happy

Als ze op m'n banden zitten, zitten ze niet op m'n bier :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

:proost
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Van DC naar Camper

Bericht door GertjanvD »

Oké, het is geen Rockton en heeft geen slaapdak. Toch heb ik en hoop plezier van mijn multifunctionele T5 4motion. Wordt gebruikt als mobiel kantoor, beursbezoek, vervoer lading en als reisauto. Geïsoleerd, standkachel, draaistoelen, omvormer 220 v, compressor koelbox en de nodige kastjes en opbergruimte uit lichtgewicht populier multiplex. Iets hoger op de wielen, 235/70/16 inch M+S banden en (net niet zichtbaar op de foto) een Seikel beschermplaat. Misschien over enkele jaren een hefdak en plaatsing volwaardig camper interieur. Groet, Gertjan
Bijlagen
P1080579_1.JPG
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Mooi bus Gert-Jan!

Geert: heel veel plezier!!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Kier luifel

Bericht door Mickel Moen »

Tussen de luifel en de bus blijft een kleine kier van zo'n 1,5 tot 2,5 cm over. Niet veel, maar bij een stevige regenbui toch groot genoeg voor akelige straaltjes water boven de schuifdeur.

Oplossing van dit probleempje uiteindelijk gevonden in trapneus profiel. Gewoon verkrijgbaar in de bouwmarkt. De hoek van het profiel in de kier gedrukt. Gladde kant komt daarbij tegen de luifel. Deze kant gelijmd met polymeerkit tegen de achterkant luifel. Geribbelde gedeelte komt tegen de bus. Profiel zit in gehele lengte tussen de steunen. Mooie waterdichte oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 07 aug 2012, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Tussenevaluatie

Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van een vraag op het Belgische camperforum heb ik een kleine "tussenevaluatie" gemaakt.
PANTA RHEI schreef:T.a.v. Mickel Moen

Ik volgde je verslag over je originele ombouw van de T5 al een hele tijd ...
Je commentaar bij de ongewone plannen en uitvoering door Jerry zijn ongetwijfeld terecht!!

De T5 leent zich inderdaad tot diverse opties qua inrichting en gebruiksmodaliteiten.

Ik heb bij jouw project en dat van Jerry wel volgende vragen:

1. Wààrom opteerde U niet voor een vast hoog dak?
2. Hoe is het verder met de, eerder ongewone, isolatie met schapenwol? Voldoet deze nog steeds?
3. Geeft je voorafgaande prioriteit voor "rijden, zitten en slapen" nog altijd voldoening?
4. Zijn er bijkomende problemen (of noden) opgedoken tijdens het gebruik van je eigen inrichting?
5. Wàt zou je bij een eventuele nieuwe inbouw wèl anders aanpakken?



MVG

:smt024
Panta Rhei,

Hierbij mijn antwoorden.

1. Een vast hoog dak vind ik minder mooi. Daarnaast gebruik ik de bus ook als gewone auto. De andere auto hebben we weg gedaan. De bus staat gewoon in de straat voor ons huis. Een bus met een hoog dak zou ik daarbij, ook voor de buren, te veel van het goede gevonden hebben. Maar nogmaals, een bus met een hefdak vinden wij gewoon mooier. Bijkomend voordeel is verder dat je in nog heel wat parkeergarages kunt parkeren. In de vorige weken dit weer in Engeland ervaren, waar veel parkeergarages op 2.10 m zitten.

2. Wat de schapenwol betreft. Ja daar ben ik nog steeds zeer tevreden over. Een aantal keren na het aanbrengen gedeelten open gehad en het zit zoals aangebracht en is kurkdroog.

3. De bus rijdt als een trein. 130pk en getuned wil wel meekomen in het verkeer. Doet zeker niet onder voor een middenklasser. De hogere zit vinden wij daarnaast een voordeel. Stoelverwarming, airco, cruisecontrol en nog wat van die dingen doen de rest. Mijn oplossing voor het bed vinden wij nog steeds top. Zowel in gebruiksgemak, snelheid van bed klaar maken, als in slaapcomfort. Het toilet is natuurlijk ook een topper, en niet alleen als we camperen.

4. Nu heb ik geen ervaring met het gebruik van een andere camper. Dus dat is lastig vergelijken. Tot nu toe zijn er geen zaken, die ik anders zou doen. Wel hier en daar wat uitbreidingen gedaan en kleine dingetjes (meest esthetische) verandert, maar er is niets dat ik anders zou willen. Zit goed. Voldoende leefruimte. Koken gaat erg handig. Kookspullen enz, makkelijk bij de hand. De combinatie "keukenblok / tafel" bevalt uitstekend. Koken; deksel open, daarna meteen weer een tafel. Erg handig en ruimtebesparend.
Een zee aan bageruimte. Een prima bed. We genieten iedere keer weer van de buitenruimte gecreëerd met de luifel en de zijluifel.
Verder zijn we heel blij met de Silverscreens.

Wat we nu wel anders gaat doen. Mijn vrouw wil overdag, i.v.m. hoofdpijn ook nog wel eens even op het bed. Tot nu toe maakten we steeds daarvoor het onderbed klaar. Daarmee wordt het daggebruik wel iets beperkter. Daarom vandaag een vaste matras gemaakt voor op het hefdak. Dat was ook vanaf het begin de bedoeling, maar daarvoor had ik nog niet de juiste matrasoplossing gevonden.

Verder zit ik er aan te denken, om ook voor de achterkant een zijluifel te maken. Nu zetten we de zijluifel, gemaakt voor de voorkant, ook wel eens aan de achterkant, afhankelijk van de windrichting, maar de pasvorm is daarvoor niet optimaal. Het voordeel bij zowel een voor als achter zijluifel is, (let wel, volgens mijn ontwerp en niet zoals de bij de luifel verkrijgbare zijstukken) dat je bij "meer" wind, langer genieten kunt van de buitenruimte.

5. Er is eigenlijk niets belangrijks, wat ik anders zou doen.
- De rubber vloerbedekking zou ik waarschijnlijk nu niet meer geheel naar achteren hebben gelegd. Een groot gedeelte zit nu onder de laden en in de bagageruimte.
- De vloerverwarming had ik waarschijnlijk iets ruimer genomen en iets anders gepositioneerd, maar dit is cm-werk. De schakelunit van de vloerverwarming zou ik meer naar voren geplaatst hebben. Achteraf gezien had dit goed gekund en zou deze op een fraaiere plaats zitten.
- Wel had ik het proces van technische keuring en aanbieden bij de douane (belastingdienst) wellicht anders gedaan i.v.m de gewichtsklasse, maar dat is een typisch Nederlands gegeven.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Gewicht plaatmaterialen en hout

Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van een opmerking op het Belgische camperforum:

Welk materiaal te gebruiken bij het meubilair bij de inbouw:

Populier multiplex is met Okoumé multiplex voor dit doeleinde het lichtste regulier verkrijgbare materiaal. Een nadeel van populier is, dat schroeven er minder goed in houden. Berken is constructief bekeken top, maar zwaar.
Mdf, ook zwaar, heeft weer het voordeel, dat het als je wilt verven, mooi kunt afwerken.

Ik heb zelf o.a. ook nog massief iep gebruikt. Voordeel van massief hout is natuurlijk, dat het tegen een beschadiging kan. In verhouding is massief iep nog niet eens zo zwaar.

Als het om gewicht gaat is het ook eens te overwegen, om het meubilair eens vanuit een ander gezichtspunt te benaderen. Soms zie ik de meest prachtige bouwwerken, met veel kastjes enz, maar waar de inhoud in volume dik tegenvalt. Of waarvan de functionaliteit zeer beperkt is.

Slim combineren is vaak ook mogelijk.

Voorbeeld: Mijn keukenblok, voor een groot gedeelte in massief iep uitgevoerd, is tegelijk tafel.

Afbeelding

Gewicht wordt in hout per kg/m³ uitgedrukt. Een paar gewichten:

MDF: ca. 650 kg/m³ tot 750 kg/m³
Populier multiplex: ca. 450 kg/m3
Berken multiplex: 600-700kg/m3 bij 12 % vocht.
Okoumé multiplex: ca. 350-490 kg/m3 bij 12 % vocht
Hardboard: Ca. 850 tot 1050 kg/m³ afhankelijk van de houtsoort.

Massief Iep: 460-680 kg/m3 bij 12 % vocht.
Massief eiken: 500-970 kg/m3 bij 12 % vocht.
Massief vuren/grenen: 530-630 kg/m3 bij 12 % vocht.

Bron o.a.: http://www.af.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

In een ander topic had ik al eens aangegeven, dat ik last van dynamoruis had met de iPod en de radio. Zie: viewtopic.php?f=3&t=29823" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had hier wel het een en ander aan kunnen doen, maar het probleem niet helemaal kunnen oplossen.
Aangezien de dynamoruis bleef iriteren toch nog eens verder gezocht. In Amerika vond ik een groundloop isolator die er op het plaatje heel wat beter uitzag dan een goedkoop Chinese ding, die ik eerder geprobeerd had. Ook de reviews waren veelbelovend. http://www.amazon.com/Stinger-SGN20-Gro ... ewpoints=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
http://www.stingerelectronics.com/produ ... tegoryID=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Handleiding: http://www.stingerelectronics.com/image ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Aangezien er RCA-aansluitingen aanzitten alles verbonden met adapters:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Het geluid is nu uitstekend.
Wat opviel was, dat deze Stinger eerst even moest inspelen. Eerst leek het volume veel te zacht, maar na een tijdje was het zoals het hoort. Goed geluid en geen dynamoruis meer.

Missie geslaagd. :happy
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie