Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAGCOM

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

tuurlijk kan zeker, maar je WEET niet of ie niet toch nog beter kan staan, met het meetklokje weet je dat ie goed staat (fabrieksvoorschrift)

TDI is op zich niet moeilijk om af te stellen, je moet alleen effe de pc eraan hangen met VAGcom...........en ok daar stel je niet geheel volgens voorschrift af en loopt ie beter, maar je weet in elk geval wel WAT je als afstelling kiest
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: VAGCOM

Bericht door bartt4 »

Afstelling van een 1.9 met klokje dan krijg je ook je basis afstelling. Dan kun je nog via je poeli eventueel nog na stellen. wat je bij een tdi met vagcom doet. Namelijk wat rek in riem slijtage na paar ton etc. zette destijds me pomp van de ene naar de andere motor en moest toen echt de poelie bij draaien ivm ook een harde dieselklop terwijl de pomp niks aan veranderd was.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

VW heeft nu eenmaal een achterlijk systeem van riemafstelling, bij de TDI moet je ook nokkenas en pompriemwile eigenlijk lossen en zo de boel op tijd zetten :bonk

vorige week heeft een vriend van me zijn 88pk TDI voorzien van eerste nieuwe riem, 1e riem was er voorheen nooit af geweest. Voor het demonteren de boel op tijd gezet, pomp stond een tand naast het merkteken...................Dat werkt prettig, als je op die manier een motor moet repareren, stel dat die riem gebroken was.... dan vind je toch nevernooit meer hoe ie moet staan ongeveer (niet zonder meetklokje in elk geval denk ik)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: VAGCOM

Bericht door bartt4 »

wet niet hoe dat met een 5 cilinder tdi gaat wel met een 1.9 die kunje gewoon blokeren met pen tussen de poelie door mist je pomp niet versteld is heb je dan je basis afstelling te pakken hier ook nokkenas wiel lossen vrij simpel om te doen mits je weet wat je moet doen tis tenminste geen fiat pffff daar word je bij bepaalde types nie vrolijk van
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de TDI kun je de pomp blokkeren door aan de onderkant bij de poelie een boutje los te draaien, een plaatje achter de kop van dat boutje weg te nemen en het boutje weer terug te draaien, dat zou je volgens voorschrift moeten doen als de motor op tijd staat, daarbij komt dan nogeens dat je dat boutje niet mag belasten, kortom de poelie los en vast draaien moet met gebruik van een tegenhoudgereedschap enzo... kunnen ze allen bij VW verzinnen............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie