Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorolie

vragen over de T5
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: motorolie

Bericht door Marcel E »

Ik gebruik momenteel Eurol Optence 5w30 (505 01) voor mijn 1.9 tdi 77kw uit 2005.
Op http://www.eurol.com/nl/home/adviseur" onclick="window.open(this.href);return false; kun je je kenteken invullen en krijg je een lijst met allerhande beschikbare koel en smeermiddelen voor je auto.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Marcel E schreef:Ik gebruik momenteel Eurol Optence 5w30 (505 01) voor mijn 1.9 tdi 77kw uit 2005.
Op http://www.eurol.com/nl/home/adviseur" onclick="window.open(this.href);return false; kun je je kenteken invullen en krijg je een lijst met allerhande beschikbare koel en smeermiddelen voor je auto.
ja, en deze komt ook netjes met de 506.01 Longlife II 0W30. Blijft een schimmig gedoe. De tijd dat er 'gewoon' twee soorten olie waren is laaaaaang geleden. Als de dag van gisteren dat er bij de pomp - tijdens 't bakkie pleur - een olie bijkwam voor de turbo(diesel) motoren..... en zo oud ben ik nu ook weer niet haha! :lach
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: motorolie

Bericht door pieters »

Gerrit354 schreef:Ik ga eens op de factuur kijken wat er laatst bij ons in de bus is gegooid door de dealer. Overigens kwam ik er 2 weken terug achter dat mijn pa de olie had bijgevuld met 15w40 :nuts, omdat het oliepeil laag was. Gaat maar om minder dan een liter, schadelijke of niet?
Nou als het ook een volsynthetische olie is dan zou ik het risico wel durven lopen.
Als er tenminste een longlife 2 al in zit dan ook he.
Is het een mineralie olie of een semisynthetische olie dan zou ik het risico maar niet aan gaan geloof ik.
Je loopt het risico dat het geheel gaat schuimen, een oliepomp, je lagers, nokvolgers en z enz vinden dit erg vervelend.

Weet je in geen van de twee gevallen hoe het zit.
Dan zou ik het maar geheel verversen .

Kijk goed naar je benodigde olie specificaties en houd je er aan.
Schade kost vele malen meer dan een keer extra verversen.

Succes

Succes.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: motorolie

Bericht door harry t5 191 »

heemskerk schreef:
Marcel E schreef:Ik gebruik momenteel Eurol Optence 5w30 (505 01) voor mijn 1.9 tdi 77kw uit 2005.
Op http://www.eurol.com/nl/home/adviseur" onclick="window.open(this.href);return false; kun je je kenteken invullen en krijg je een lijst met allerhande beschikbare koel en smeermiddelen voor je auto.
ja, en deze komt ook netjes met de 506.01 Longlife II 0W30. Blijft een schimmig gedoe. De tijd dat er 'gewoon' twee soorten olie waren is laaaaaang geleden. Als de dag van gisteren dat er bij de pomp - tijdens 't bakkie pleur - een olie bijkwam voor de turbo(diesel) motoren..... en zo oud ben ik nu ook weer niet haha! :lach
Een schimmige en moeilijke materie.
Er werd voor mijn 1.9tdi pd BRS 102 pk uit 2006 weer 50700 voorgesteld.
Wat is nu de waarheid hè?

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: motorolie

Bericht door Gerrit354 »

Ik kan de factuur niet meer vinden, maar n.a.v. dit topic eens op ebay gekeken en toch wel geschrokken van de lage LL-olie prijzen daar. Ik denk dat ik toch maar deze bestel en dan de dealer met deze olie laat verversen, want dat scheelt echt veel. Dealer vraagt iets van 20 euro/L toch?
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: motorolie

Bericht door InfoMuis »

Gerrit354 schreef:Ik kan de factuur niet meer vinden, maar n.a.v. dit topic eens op ebay gekeken en toch wel geschrokken van de lage LL-olie prijzen daar. Ik denk dat ik toch maar deze bestel en dan de dealer met deze olie laat verversen, want dat scheelt echt veel. Dealer vraagt iets van 20 euro/L toch?
5 euro per liter, kan dat wel ???? Heb het ook gezien en het probleem wat ik er mee heb is dat ik niet kan controleren of ik ook werkelijk de olie krijg met de gegeven specificaties.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: motorolie

Bericht door Gerrit354 »

Het is 20 L, daardoor is de prijs zo laag. En je weet zeker dat je de goede olie krijgt, want je krijgt Agip 7007 en die voldoet aan VW 503 00 , VW 506 00 , VW 506 01 , ACEA A5 , B5. Daarnaast is het een powerseller met 100% positieve feedback,dus ik heb er wel vertrouwen in dat je het goede product krijgt.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Iets minder scherp geprijst maar wel de originele Volkswagen 0W30 LL II 506 spec. olie - en nog steeeds heel goedkoop - is deze:

http://link.marktplaats.nl/381245403" onclick="window.open(this.href);return false; :toppie

Ik heb 2x5ltr besteld en betaalde 57,50incl btw per 5ltr inclusief verzendkosten. Bij de VW dealer betaalde ik € 22,00 ltr ex btw! :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorolie

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef: Bij de VW dealer betaalde ik € 22,00 ltr ex btw! :bonk
Heel veel onderdelen en zaken zijn gereguleerd door de importeur. Dus staan de prijzen hiervoor vast.
Bij een aantal zaken, waaronder motorolie, kan de dealer zelf inkopen, en er zelf zijn prijs op plakken.
Dit houdt dus in, dat een dealer op motorolie wat marge kan maken.
En dit wordt dan ook gedaan.

Veel mensen zijn van mening dat als de fabriek een bepaalde olie voorschrijft,
en de dealer kan dit leveren, dat ze er van uitgaan dat het goed is.
Dat er een prijskaartje aan hangt, ja dat is schrikken.
Maar nu je weet, dat dealer bedrijven hier zelf hun prijspeil bepalen,
is het aan de klant, of die dat wil betalen of niet.
Hele "volksstammen" betalen dat "gewoon" omdat het goed is.

Maar het is zeker niet verkeerd om zo je bedenkingen en gezond argwaan te hebben.
Ook ik leverde zelf de olie, als mijn T4 voor een beurt bij de dealer kwam.
De eerste keer werd er vreemd opgekeken en gezegd dat de motorolie niet goed genoeg zou zijn
(door een baliemedewerker).
Totdat ik ze er op wees, dat de olie die ik leverde hoogwaardiger was, als de bulk olie die zij er in lieten lopen. :knipoog

Dealer bedrijven hebben het de laatste jaren erg zwaar om hun hoofd boven water te houden,
door recessie en door opgelegde regels door de importeur. Dat ze toch wat geld willen verdienen is tot daar aan toe.
Maar dat het door een erg hoge prijs op bijvoorbeeld motorolie moet gebeuren, daar zet ik zelf mijn vraagtekens bij.
Beter zouden ze zich kunnen onderscheiden door erg goede klantvriendelijkheid en meedenken met de klant,
zodat men zich daar weer als klant behandeld voelt, in plaats van als melkkoe behandeld te worden.

Sorry, moest het even kwijt, maar ik hoop wel dat een relevant inzicht was.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Dealer bedrijven hebben het de laatste jaren erg zwaar om hun hoofd boven water te houden,
door recessie en door opgelegde regels door de importeur. Dat ze toch wat geld willen verdienen is tot daar aan toe.
Maar dat het door een erg hoge prijs op bijvoorbeeld motorolie moet gebeuren, daar zet ik zelf mijn vraagtekens bij.
Beter zouden ze zich kunnen onderscheiden door erg goede klantvriendelijkheid en meedenken met de klant,
zodat men zich daar weer als klant behandeld voelt, in plaats van als melkkoe behandeld te worden.

Sorry, moest het even kwijt, maar ik hoop wel dat een relevant inzicht was.. :knipoog[/quote]

Hey Peter,

Zeker relevant, al is het alleen al om je frustratie te kwijten.. :toppie Maar ik ben het helemaal met je eens, verdienen mag natuurlijk, maar alles naar redelijkheid. Na woekerpolissen, woekerderivaten en dan ook de woekerolietarieven is het tijd voor transparantie - voor de olie letterlijk en z'n prijs figuurlijk :knipoog - en gematigdheid. Ik heb de olie inmiddels al in huis en had ook al het plan opgevat wat jij reeds langer doet; olie meeleveren! Bedankt voor je input!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorolie

Bericht door Multivan Generation »

even voor de goede orde,
ik kom al jaren niet meer bij de dealer hoor voor beurten :knipoog

Alleen voor onderdelen :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:even voor de goede orde,
ik kom al jaren niet meer bij de dealer hoor voor beurten :knipoog

Alleen voor onderdelen :toppie
Oke, hebben we dat ook weer scherp! :knipoog
Plaats reactie