Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Carterpan bout
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Die sensor, waar kan ik die vinden? Onderaan heb ik alleszins niets zien zitten. Na het weekend kan ik wel even kijken.
Als ik die pakking van de oliepomp ook wil vernieuwen, moet dan de hele distributie eraf? Want dan kan ik het toch niet zelf doen.
En nog heeft er iemand een idee hoe de olie eraf gelaten kan worden? of blijft de olie netjes in het carter zitten?
Als ik die pakking van de oliepomp ook wil vernieuwen, moet dan de hele distributie eraf? Want dan kan ik het toch niet zelf doen.
En nog heeft er iemand een idee hoe de olie eraf gelaten kan worden? of blijft de olie netjes in het carter zitten?
fotogalerij NR 330
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
ALS je al een oliepeilsensor hebt , dan zit die onderaan in het carter . Eerste wat je ziet in het midden van de onderzijde van het carter .Rauwesnuit schreef:Die sensor, waar kan ik die vinden? Onderaan heb ik alleszins niets zien zitten. Na het weekend kan ik wel even kijken.
Als ik die pakking van de oliepomp ook wil vernieuwen, moet dan de hele distributie eraf? Want dan kan ik het toch niet zelf doen.
En nog heeft er iemand een idee hoe de olie eraf gelaten kan worden? of blijft de olie netjes in het carter zitten?
Als je daar niks gezien hebt (er loopt dan ook een elektr.kabel naartoe) , dan zal je er waarschijnlijk geen hebben.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Carterpan bout
Dag Evert,Rauwesnuit schreef: En nog heeft er iemand een idee hoe de olie eraf gelaten kan worden? of blijft de olie netjes in het carter zitten?
Indertijd werd olie ook vaak 'uitgezogen' in plaats van af te laten... Mogelijks vind je nog zoiets in een auto-doe-het-zelf-shop...
Uiteraard is dit systeem niet aan te raden voor de reguliere oliewissel (omdat vuildeeltjes niet mee opgezogen worden), maar mogelijks helpt dit vooraleer je je carter afneemt.
Kan je een een foto plaatsen van hoe je aflaatdop er nu uitziet?
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Carterpan bout
Overigens is het bij scheepsmotoren heel gebruikelijk om het Carter leeg te pompen of te zuigen. Bij een oliewissel waarbij je vanonder een dop losdraait haal je ook niet alle olie uit je blok. Filterwissel is in mijn optiek het belangrijkst. En misschien op z'n tijd flush.
Succes.
Succes.

Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Vandaag de carter willen demonteren.
Eerst de 2 boutjes losgemaakt waar het vliegwiel zit. Toch een dik half uur mee bezig geweest, kun je amper bij.
Daarna de rest van de boutjes eerst deels losgedraaid. Eén boutje achteraan het carter kreeg ik niet los, net boven de uitgaande as van de versnellingsbak. Ik kreeg geen sleutel of dop ertussen.
Na een heleboel geklooi dus alle boutjes maar weer vastgezet, en alles opgeruimd....
Nu heb ik er wel eventjes genoeg van gehad
Wat zou dit werk kosten via de garage? Ik zou de carter laten vervangen en tevens de oliepomp dichting + vacuüumpomp(tikkende motor)
Eerst de 2 boutjes losgemaakt waar het vliegwiel zit. Toch een dik half uur mee bezig geweest, kun je amper bij.
Daarna de rest van de boutjes eerst deels losgedraaid. Eén boutje achteraan het carter kreeg ik niet los, net boven de uitgaande as van de versnellingsbak. Ik kreeg geen sleutel of dop ertussen.
Na een heleboel geklooi dus alle boutjes maar weer vastgezet, en alles opgeruimd....
Nu heb ik er wel eventjes genoeg van gehad

Wat zou dit werk kosten via de garage? Ik zou de carter laten vervangen en tevens de oliepomp dichting + vacuüumpomp(tikkende motor)
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
Elke garage heeft wel een lasapparaat. Zelf grote moer meenemen en laten vastlassen. Lasapparaat moet klaargezet worden en weer opgeruimd. Lastijd 1 minuut of minder.
Succes.
Herman744
Succes.
Herman744
Re: Carterpan bout
Om daar nu je carterpan voor te vervangen vind ik ook wat overdreven. Recentelijk ook gedemonteerd om mijn oliepomppakking te vervangen. Het zijn heeeel wat imbudjes inderdaad. En die bij de aandrijfas had ik ook moeite mee. Zelf heb ik er een imbusbitje opgezet en dan met een ringsleutel losdraaien, dat gaat net.
Wat ik zelf nog wel eens doe als de boel niet los wil. De flex erin! Je kan er goed bij. Gewoon in de zijkant van de bout flexen. Niet door flexen uiteraard en uitkijken voor de carterpan. Meestal gaat de spanning er dan wel af en draai je de boel zo los.
Wat ik zelf nog wel eens doe als de boel niet los wil. De flex erin! Je kan er goed bij. Gewoon in de zijkant van de bout flexen. Niet door flexen uiteraard en uitkijken voor de carterpan. Meestal gaat de spanning er dan wel af en draai je de boel zo los.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Carterpan bout
Olie afzuigen. Voorzichtig heet stoken (met gevoel) om de carterplug en een stevige griptang. Lijkt mij stug dat het mormel niet los wil...suc6
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Carterpan bout
omdat een scheepsmotor op de kielbalk van een schip staat, kan de d'r nooit onderkomen om de olie te laten weglopen. Daar is dus geen alternatief voor; hierbij wordt met het ontwerp van het carter (en de gebruike motorolien) rekening gehouden dat de olie-bezinksels zich op een veilige plaats kunnen ophopen.Endebendebus schreef:Overigens is het bij scheepsmotoren heel gebruikelijk om het Carter leeg te pompen of te zuigen. Bij een oliewissel waarbij je vanonder een dop losdraait haal je ook niet alle olie uit je blok. Filterwissel is in mijn optiek het belangrijkst. En misschien op z'n tijd flush.
Succes.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Vandaag bij een VW specialist geweest (ex-dealer) die het probleem van de olielekkage kende.
Morgen kan ik bellen voor een totaalofferte, pakking voor de oliepomp heb ik gezien, kost me 8,40€. Het zal em vooral in de werkuren zitten.
De garage stelt ook voor om de distributie te doen terwijl ze bezig zijn. Vind ik in principe niet nodig, met mijn kilometers per jaar zou dat pas over 2,5 jaar nodig zijn, op 360000 km.
Ondertussen wilt ie wel de een oliewissel doen met de olie + filter die ik zelf al gekocht had. Sympathiek :-)
Maar, wat ik belangrijker vind, is waarom dat ie nu olie lekt: Volgens de garagist komt dat doordat de olie te lang in de motor heeft gezeten, dus de vorige eigenaar heeft zogezegd te lang gewacht met de olie te verversen. De olie wordt dik, er wordt een te hoge druk gecreëerd onderin de motor. De olie wilt ergens naartoe en in de meeste gevallen zal dat dan via de pakking van de oliepomp naar buiten willen.
De garagist stelde wel zelf voor om eerst die oude olie te vervangen. Die nieuwe olie is dunner, daardoor zal de druk in de motor ook verlagen, en misschien helpt dat het lekken te verminderen/stoppen. Daarna kon ik zelf nog beslissen wanneer ik die herstelling laat uitvoeren.
Morgen kan ik bellen voor een totaalofferte, pakking voor de oliepomp heb ik gezien, kost me 8,40€. Het zal em vooral in de werkuren zitten.
De garage stelt ook voor om de distributie te doen terwijl ze bezig zijn. Vind ik in principe niet nodig, met mijn kilometers per jaar zou dat pas over 2,5 jaar nodig zijn, op 360000 km.
Ondertussen wilt ie wel de een oliewissel doen met de olie + filter die ik zelf al gekocht had. Sympathiek :-)
Maar, wat ik belangrijker vind, is waarom dat ie nu olie lekt: Volgens de garagist komt dat doordat de olie te lang in de motor heeft gezeten, dus de vorige eigenaar heeft zogezegd te lang gewacht met de olie te verversen. De olie wordt dik, er wordt een te hoge druk gecreëerd onderin de motor. De olie wilt ergens naartoe en in de meeste gevallen zal dat dan via de pakking van de oliepomp naar buiten willen.
De garagist stelde wel zelf voor om eerst die oude olie te vervangen. Die nieuwe olie is dunner, daardoor zal de druk in de motor ook verlagen, en misschien helpt dat het lekken te verminderen/stoppen. Daarna kon ik zelf nog beslissen wanneer ik die herstelling laat uitvoeren.
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
Vind het toch een beetje vreemd verhaal hoor,heb wel eens 3 jaar aan boord geen olie vervangen maar geen olie lekkage.
Re: Carterpan bout
d riem is 5 jaar of 90,000 wat het eerste bereikt is. dus met 36000?? dan moet die er al 5 jaar op zitten...
met die olie dat vindt ik ook een raar verhaal dat die doordat die 3 jaar erin zit dikker is geworden en daardoor zou gaan lekken??
olie en filter wisselen is een eitje kun je gemakelijk zelf zonder een garagehouder
met die olie dat vindt ik ook een raar verhaal dat die doordat die 3 jaar erin zit dikker is geworden en daardoor zou gaan lekken??
olie en filter wisselen is een eitje kun je gemakelijk zelf zonder een garagehouder
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
Dat de oliepomp pakking gaat lekken omdat de olie er te lang heeft opgezeten , is zever . Bij mijn T4 vervang ik de olie
elke 7500km , en ik heb het ook al gehad dat die oliepomppakking gaat lekken.
Het gebeurd wel vaker , dat die pakking gaat lekken bij een TDI , das niks uitzonderlijk .
elke 7500km , en ik heb het ook al gehad dat die oliepomppakking gaat lekken.
Het gebeurd wel vaker , dat die pakking gaat lekken bij een TDI , das niks uitzonderlijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpan bout
Vroeger papieren pakking, tegenwoordig en bij de latere modellen van metaal.
Als daar alles open ligt is de suggestie van de garage om meteen de distributieriem mee te nemen zeker geen verkeerde.
Dat scheelt je arbeidsloon want het moet grotendeel toch al los om bij de oliepomp te komen.
Wel opletten dat ze het dan niet dubbel rekenen he
Hou 90.000 km aan als vervangingstermijn, better safe than sorry
Als daar alles open ligt is de suggestie van de garage om meteen de distributieriem mee te nemen zeker geen verkeerde.
Dat scheelt je arbeidsloon want het moet grotendeel toch al los om bij de oliepomp te komen.
Wel opletten dat ze het dan niet dubbel rekenen he

Hou 90.000 km aan als vervangingstermijn, better safe than sorry

- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Dus, nieuwe olie in de motor heeft geen effect op de hoeveelheid olie die onderaan de motor lekt?
fotogalerij NR 330