hier nog foto van mijn oude cilinderkop
Deze vraag begrijp ik niet goedMultivan Generation schreef:Misschien een beetje vreemde vraag van mij,
maar is het niet raadzaam om de zuigers ook mee te verwachten,
in verband met mogelijke haarscheurtjes?
Ze hebben tenslotte toch wat schade...
Dat is uiteraard een compleet ander ontwerp dan bij een TD'tje, blijkbaar heb jij ( volgens de grootte van de gaten ) al pompverstuivers, dus meer druk, meer kans op scheuren, maar het ontwerp ( VW-ingenieurs ) moeten daar toch rekening mee houden, niet ?
Heb ik net toevallig even op problemcar gaan kijken, jou 'vroegere' probleem komt daar blijkbaar heel veel aan boddennisvt4 schreef:het is me wel opgevallen dat bij vw deze kwaal toch wel vaker voorkomt zelfs bij vw`s van 2 jaar oud, bij mij is ie waarschijnlijk te heet geweest.
en over die eventuele haarscheurtjes, dat is toch verzwakking van het materiaal , de kans dat het dan later kapot gaat is dan groter denk ik (ben geen automonteur)
ik moet eerlijk bekennen dat ik me die vraag ook stelde toen ik de foto's zag...Multivan Generation schreef:Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
omdat ik vrees dat als er veel druk op komt, dat de zuigers kunnen gaan brokkelen, kapot gaan.
Vandaar mijn vraag, ik weet niet hoeveel "mishandeling" zuigers aan kunnen alvorens ze kapot gaan..
Hello,Multivan Generation schreef:Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.
De personenwagens hadden het al een paar jaar eerder overigens.
Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
omdat ik vrees dat als er veel druk op komt, dat de zuigers kunnen gaan brokkelen, kapot gaan.
Vandaar mijn vraag, ik weet niet hoeveel "mishandeling" zuigers aan kunnen alvorens ze kapot gaan..
Hoi MrSinga,MrSinga schreef:ik moet eerlijk bekennen dat ik me die vraag ook stelde toen ik de foto's zag...Multivan Generation schreef:Mijn vraag was ingegeven; de vraag: is het niet raadzaam om eventueel beschadigde zuigers ook te vervangen;
hopen op het beste dus
Hoi Bartt4,bartt4 schreef:zuigers kunnen veel hebben en inderdaad wat je ziet is al de uitsparing in de zuiger die er standaard zit. scheurtjes tussen je kleppenhmm daar denkik persoonlijk anders over op den duur komt dat probleem terug (ervaring mee) Blok van golf drie past wel degelijk alleen her en der ff wat draad tappen voor de motor steunen. gaten zitten er al in. (ook ervaring)
Wat wel kan als je kleppen de zuigers hebben geraakt dat ze ovaal kunnen worden en krassen in de cilinderwand maken.
maar als ze goed hebben gemeten zal dat wel mee vallen.
Persoonlijk had ik er een nieuwe kop op gezet kost rond de 500 euro en wat nieuwe kleppen. was je iets meer kwijt. maardan speel je wel save.
Kan nu ook goed gaan hoor. Heb ooit es van een nissan patrol de bovenste rand van een cilinder op gelast en uitgehoont kop laten reviceren en liep nog dik 150000km. (had te lang met lekke kop doorgereden en cilinderwand helemaal boven in weg gevreten. zodoende geen genoeg vlees meer tussen oli en koelwater kanaal) en dat ding trok dagelijks een paarde trailer.
In de T4 is NOOIT een motor geleverd met pompverstuivers ! Wie dat beweert , kan evengoed beweren dat zijn wielen vierkant zijn ...Freelancer schreef:In mijn geval ( volgens de VW-Mekaniekers ) zouden de kleppen nooit de de pistons ( sorry zuigers ) kunnen raken bij mijn type motor, tja dan ben ik de enige waarbij ze wel geraakt hebbenMultivan Generation schreef:Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.![]()
neen alle gekheid op een stokje, een kapotte zuiger dat zie je meteen en daar moet je geen ervaring in 'sleutelen' voor hebben,
Wou ik nog even kwijt : het demontage bedrijf waar ik koffie ben gaan slurpen beweert ( ik plaats geen namen want ze lezen hier mee ) bij hoog en laag dat er in de T4 nooit een motor van een Golfje III zou passen, hij beweert T4 ABL, Golf III AAZ, men kan de motoren wel omwisselen maar dan zou je in het blok gaten moeten boren en tappen om de steunen te laten uitkomen, voor de rest zouden beide blokken krak hetzelfde zijn, blijkbaar is het pompverstuiver theorietje van hem dan ook onzinhij beweert dus dat de ACV motor met 102Pk werd geleverd in de T4 vanaf 1998 met pompverstuivers (?).
Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Bij bepaalde bouwjaren 1.9 td uit golf 3 zit wel de gaten maar niet de draad van daar dus ff tapje er door heen en inderdaad verders iedentieke blokken. spruitstukken anders en nog wat kleinig heden.Pascal-141 schreef:In de T4 is NOOIT een motor geleverd met pompverstuivers ! Wie dat beweert , kan evengoed beweren dat zijn wielen vierkant zijn ...Freelancer schreef:In mijn geval ( volgens de VW-Mekaniekers ) zouden de kleppen nooit de de pistons ( sorry zuigers ) kunnen raken bij mijn type motor, tja dan ben ik de enige waarbij ze wel geraakt hebbenMultivan Generation schreef:Allereerst werden er geen pompverstuivers in de T4 geleverd,
dat is pas bij de T5 gekomen.![]()
neen alle gekheid op een stokje, een kapotte zuiger dat zie je meteen en daar moet je geen ervaring in 'sleutelen' voor hebben,
Wou ik nog even kwijt : het demontage bedrijf waar ik koffie ben gaan slurpen beweert ( ik plaats geen namen want ze lezen hier mee ) bij hoog en laag dat er in de T4 nooit een motor van een Golfje III zou passen, hij beweert T4 ABL, Golf III AAZ, men kan de motoren wel omwisselen maar dan zou je in het blok gaten moeten boren en tappen om de steunen te laten uitkomen, voor de rest zouden beide blokken krak hetzelfde zijn, blijkbaar is het pompverstuiver theorietje van hem dan ook onzinhij beweert dus dat de ACV motor met 102Pk werd geleverd in de T4 vanaf 1998 met pompverstuivers (?).
Mvg.
Freelancer aka Pascal.
![]()
![]()
Freelancer : als ik zo jouw verhaal lees , dan bedenk ik me net dat ik koude rillingen zou krijgen moest mijn motor bij die "mekaniekers" gerepareerd worden ...
1. Een Golf III motor past WEL perfect in een T4 , ik heb er zelf zo eentje gehad (is onlangs verkocht geweest) , er zijn een paar dingen die je moet overbouwen , maar het blok zelf is identiek , er moeten helemaal géén gaten geboord of getapt worden .
2.een VW mekanieker die beweerd dat er een PD motor zit in een T4 , die heeft volgens mij nog nooit een T4-motor van dichtbij gezien ...
3.een VW mekanieker die beweerd dat bij een 1.9 de kleppen nooit de zuigers zouden kunnen raken ? Die zal veel ervaring hebben... Er zijn slechts heel weinig motoren waarbij de kleppen de zuigers niet raken (wanneer de riem afbreekt bvb) , zoals bvb de oude Ford OHC motoren . Maar voor zover ik weet , heb je bij iedere VW motor prijs als de riem eraf gaat .
4.Een mekanieker die beweerd dat je het direct zou zien als een zuiger beschadigd is ? Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet altijd het geval is , soms zie je van bovenaan de zuiger niks van schade , maar toch kun je met een kromme drijfstang zitten (om maar een voorbeeld te geven). En die motor zal ook terug draaien hoor met kromme drijfstang , maar voor hoelang ...
Ieder doet wat hij zelf wil ,maar moest ik de schade hebben die jij nu hebt , dan zou ik het op veilig spelen en het onderblok ook opendoen en de drijfstangen laten opmeten , krukas laten opmeten (ook die kan kromgaan) , cilinders opmeten om te zien of ze nog rond zijn en speling op te meten , zuigers opmeten en laten controleren op (haar)scheurtjes (word gedaan met speciale vloeistof)
Indien de cilinders en zuigers nog goed zijn , zou ik nieuwe zuigerveren monteren en nieuwe "schelpen" (krukaslagerschalen) en dan alles terug monteren .
Dan pas ben je terug zeker dat je onderblok nog goed is. Het is misschien niet nodig in uw geval , maar zeker is zeker , het blok ligt toch open.
Maar goed , daar doet ieder zijn eigen zin mee hé .