Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met caravan

vragen over de T4
sgsdebruijn

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door sgsdebruijn »

In het ergste geval zal er een nieuwe plaat in moeten, ik neem dan gelijk een dikkere als dat mogelijk is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
robstof

Bericht door robstof »

zo als die omgebouwde Sachs van MC van den Berg.
lijkt mij een goed idee.

Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

robstof schreef:zo als die omgebouwde Sachs van MC van den Berg.
lijkt mij een goed idee.
Rob.
Mij niet,
is ander frictiemateriaal en ik denk dat je dan comfort gaat inleveren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
robstof

Bericht door robstof »

Hoi Peter,
Als het zo is dat chipen en een grote wielomtrek de oorzaak zouden zijn denk ik dat het dan een keuze zal zijn om wat comfort in te leveren.

Maar met meer vermogen lijkt mij dat dat wel mee zal vallen .

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
m.c van den berg

Bericht door m.c van den berg »

Multivan Generation schreef:
robstof schreef:zo als die omgebouwde Sachs van MC van den Berg.
lijkt mij een goed idee.
Rob.
Mij niet,
is ander frictiemateriaal en ik denk dat je dan comfort gaat inleveren..

Hoi Peter: ik begrijp jou goed , Maar wat ze mij hebben verteld is : je heb een sport en een rally koppeling, Ja de rally komt abrupt in.
De sport doe dat niet,
De rally is slijtage onderhevig, hebben beide 30% meer koppel en krachten. het aangrijp punt is het verschil. hoe dat weet ik niet.

Maar we gaan het binnenkort mee maken. :zwaai

Groet Marinus
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Geert G

Bericht door Geert G »

Goedemiddag mannen, :toppie

Klopt inderdaad, ik heb het behoorlijk druk de laatste tijd. Ben samen met twee andere gasten een garagebedrijf gestart.
De hoofdmoot zal inderdaad op de VAG groep komen te liggen, maar BMW komt ook zeer zeker in het verhaal voor.
Modificaties en aanpassingen, oftewel optimalisatie, wat een dealer niet mag doen van de fabrikant.
En dat zijn lange dagen, als je in de opstartfase bezig bent.

Vaak worden koppelingen "vernield" of zwaar mishandeld door een bepaalde rijstijl. Lekker schakel-lui of in te lage toerentallen een te grote last in beweging proberen te houden. (motor smoren)
De OEM software is zodanig geprogrammeerd dat er veel koppel vrij komt bij een laag toerental. Dat vliegwiel staat dan gewoonweg te resoneren/vibreren. Anders kan VW ook niets verdienen :knipoog aan onderdelen en werkplaatsen.
En als er dan ook een zware kar of een redelijke sleurhut aangeknoopt wordt is het "feest"
Koppeling/vliegwiel krijgt het dan i.c.m. deze twee factoren zo zwaar op zijn donder.
Daarom verlegt een goede tuner ook het maximaal koppel naar een hoger toerengebied en laat het geleidelijker inkomen, ipv met een klap. Puur om het 2mv-vliegwiel te sparen. Want die vind dat niet zo leuk, die lage toerentallen. Het is maar een 220mm koppeling.
Rij in het de 2000 en 3000 toerengebied, dat vind je koppeling vele malen fijner als onder de 2000 toeren. ACV's kunnen daar prima mee overweg. Gewoonweg iets eerder terug schakelen.
Waarom VW nooit af fabriek een 240mm koppeling heeft gemonteerd is me nog steeds een raadsel. Hoe meer wrijvingsoppervlak en aandruk oppervlak hoe minder kans op slip. Een 240mm gaat ook niet zo snel vibreren.

Omdat het maar een 220mm koppeling is, heb ik bij MC vd Berg ook gekozen voor een "maatwerk" oplossing.
Een koppeling van Sachs Performance. Niet te verwarren met Sachs Racing (SRE).
Deze heeft 30% meer koppeloverdracht. De aandrukveren zijn zwaarder uitgevoerd en het frictiemateriaal is van een andere samenstelling.
Deze koppelingen zijn speciaal voor Heavy Duty toepassingen zoals Taxi's, ambulances, zware trek applicaties, sprint en drift.
Een paar honderd Euro duurder dan OEM, maar ze worden ook alleen maar op bestelling gemaakt, door Sachs.
Die investering is het wel waard, want iedere keer je bak eraf, incl. arbeidsloon, wordt je ook niet vrolijk van :muur
Laatst gewijzigd door Geert G op 08 mar 2013, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

kan dat hydraulisch druklager dat aan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Geert G

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:kan dat hydraulisch druklager dat aan?
Ja hoor.....
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
sgsdebruijn

Ik heb het idee dat het bij mij bv te maken zou kunnen hebben met de aanlegdruk.

Kan het helpen de koppeling beneden en boven te ontluchten? welke eerst? Ik hoor dat graag aangezien dat een redelijk simpele klus is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Geert G

Bericht door Geert G »

sgsdebruijn schreef:Ik heb het idee dat het bij mij bv te maken zou kunnen hebben met de aanlegdruk.

Kan het helpen de koppeling beneden en boven te ontluchten? welke eerst? Ik hoor dat graag aangezien dat een redelijk simpele klus is.
Beneden.

Als ie hapt (schokt) is het inderdaad te weinig aanlegdruk van de drukgroep. Te slappe veren.
Heeft niks met ontluchten te maken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
sgsdebruijn

Hapt niet Geert, ik ga toch nog eens ontluchten tijdens inspecteren.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Ties Dras

Bericht door Ties Dras »

Beste Luitjes,

Super al jullie aanvullingen, ervaringen, suggesties!
De expert heeft vorige week meegekeken en ik wacht op zijn verslag, zijn eerste reactie was dat er wel de goede drukgroep was geplaatst.

Jullie vragen:
Is de hele drukgroep vervangen: ja.
Originele onderdelen: ja
Garantie: de 2e reparatie heb ik niet betaald, de derde nu is door de merkgarage maar als hij straks weer doorslaat ...

Mijn eigen 'diagnose': de koppelingsplaat ziet er ongesleten uit, de letters zijn nog te lezen. Er zitten rond de vastgenagelde delen plekken met droog zwart gruis. Het komt me voor dat de plaat dus niet goed aangedrukt wordt bij ontkoppelen.
Dus jullie opmerking: 'slechte aanlegdruk' past daar wel bij..
Kan het niet zijn dat er elders in het mechanisme een as of geleider door slijtage niet goed beweegt bij ontkoppelen waardoor de drukgroep blijft hangen?

En ... ik rij inderdaad met iets grotere winterbanden.. Ga ik er gauw afhalen (en verkopen op Marktplaats?)

Mijn vragen aan de expert morgen:
Wilt u in uw overwegingen over de vreemde problemen van mijn T4 het volgende betrekken:
- als de juiste drukgroep blijkt te zijn geplaatst is er dus iets anders aan de hand en heb ik de neiging de garages verantwoordelijk te stellen voor het niet serieus repareren van het probleem, nu zit er een nieuwe drukgroep in van hetzelfde type dus dat lost niks op.
- de koppelingsplaat ziet er ongesleten uit, de letters zijn nog te lezen; en er zitten rond de vastgenagelde delen plekken met droog zwart gruis. Het komt me voor dat de aanlegdruk dus niet goed is.
- sinds ik de auto kocht met 40.000 op de teller heeft hij tot de reparatie vorig jaar bij koude motor rauwer opgetrokken en getrild en dat past bij een slecht 2e massavliegwiel, dus daar zou het aan kunnen liggen. Is dat onderzocht en zo niet waarom niet? Is dat dan wanprestatie?
- waarom heeft de garage niet aangeboden een verzwaarde koppeling te monteren, of een dikkere plaat, Sachs Performance bijvoorbeeld, of een sport- of rallykoppeling zoals bij ambulances e.d? Kan ik dat niet-aanbieden wanprestatie noemen?

Uw antwoord is erg belangrijk voor me om financiele redenen, het kost me een smak geld en ik kom net rond met mijn kleine praktijkje met veeleisende patiënten in Wassenaar...

Ties
Plaats reactie