Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
druk opbouw koelsysteem --> koppakking
Met koude motor..
Met warme motor:
Binnenkort wordt alles aangepakt waar ik ook al een tijdje mezelf over ergerde.
- krukaspakking distributie zijde
- oliepomp pakking distributiezijde
- nieuwe waterpomp
- nieuwe spanrollen en omlooprollen
- carterpan er van onder en reinigen en met nieuwe pakking terug monteren
- alle riemen nieuw.
- kop er af, laten controleren, eventueel vlakken en laten reviseren
- nieuwe koppakking
- ook gelijk de gloeibougies en wellicht kabelboompje daarvan (tip van Pascal)
- misschien nog vaccuum pomp.
- hydrolager bijrijderszijde
- versnellingsbaksteun bestuurderszijde
- nieuwe radiateur
- nieuwe thermostaat
- andere ventilatoren (de huidige piepen)
- koelvloeistof vervangen (in verband met mogelijk verminderde reinigende werking door blootstelling aan uitlaatgassen)
- olie verversen en alle filters vervangen
- koelvloeistof tankje en dop vervangen.
- aanpassing downpijp en aanpassing uitlaatgedeelte.
- oliepeilstok buis van AXG monteren.
Dus er staat genoeg op de rol de komende maand..
Met warme motor:
Binnenkort wordt alles aangepakt waar ik ook al een tijdje mezelf over ergerde.
- krukaspakking distributie zijde
- oliepomp pakking distributiezijde
- nieuwe waterpomp
- nieuwe spanrollen en omlooprollen
- carterpan er van onder en reinigen en met nieuwe pakking terug monteren
- alle riemen nieuw.
- kop er af, laten controleren, eventueel vlakken en laten reviseren
- nieuwe koppakking
- ook gelijk de gloeibougies en wellicht kabelboompje daarvan (tip van Pascal)
- misschien nog vaccuum pomp.
- hydrolager bijrijderszijde
- versnellingsbaksteun bestuurderszijde
- nieuwe radiateur
- nieuwe thermostaat
- andere ventilatoren (de huidige piepen)
- koelvloeistof vervangen (in verband met mogelijk verminderde reinigende werking door blootstelling aan uitlaatgassen)
- olie verversen en alle filters vervangen
- koelvloeistof tankje en dop vervangen.
- aanpassing downpijp en aanpassing uitlaatgedeelte.
- oliepeilstok buis van AXG monteren.
Dus er staat genoeg op de rol de komende maand..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Niet de keerringen van de nokkenas?
Kleppendekselpakking ook neem ik aan
Oliekoeler, is ook al oud neem ik aan, kost niet heel veel en krijgt behoorlijk wat voor zijn broek. Zou theoretisch maar ook in de praktijk ook een lek kunnen zitten!
Succes met de klus
Kleppendekselpakking ook neem ik aan
Oliekoeler, is ook al oud neem ik aan, kost niet heel veel en krijgt behoorlijk wat voor zijn broek. Zou theoretisch maar ook in de praktijk ook een lek kunnen zitten!
Succes met de klus
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Geen halve maatregelen
Zo zag het er bij mijn AAB toen ook uit..
Zou ik ook wel willen zo de boel aanpakken. Helaas crisis in Almere
groet en succes

Zo zag het er bij mijn AAB toen ook uit..
Zou ik ook wel willen zo de boel aanpakken. Helaas crisis in Almere

groet en succes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
kleppendeksel pakking
@ Sebastiaan,
gaat wel goed komen hoor.
Als de kop gedemonteerd is, dan wordt die gereviseerd,
en ik verwacht bij de montage set hierbij dat ze erbij zitten (nokkenas keerringen)
Kleppendeksel pakking is bij VW niet los te krijgen.
Heb van Geert G een partnummer gehad en daarmee net nog wat pakkingen, gloeibougies etc besteld.
De prijs viel me alleszins al mee.
Kleppendeksel pakking van Elring 717.480 nog geen 9 euro
En dat is toch een fatsoenlijk merk.
@ Thomas,
Als een motor ruim 360.000 km ervaring heeft,
dan wordt het tijd voor wat verwennerij van het blokkie..
Doet financieel qua onderdelen wel pijn, maar is wel noodzakelijk,
en sommige dingen kun je beter meteen doen als toch alles open ligt.
Dan kun je er tenminste fatsoenlijk bij
gaat wel goed komen hoor.
Als de kop gedemonteerd is, dan wordt die gereviseerd,
en ik verwacht bij de montage set hierbij dat ze erbij zitten (nokkenas keerringen)
Kleppendeksel pakking is bij VW niet los te krijgen.
Heb van Geert G een partnummer gehad en daarmee net nog wat pakkingen, gloeibougies etc besteld.
De prijs viel me alleszins al mee.
Kleppendeksel pakking van Elring 717.480 nog geen 9 euro

En dat is toch een fatsoenlijk merk.
@ Thomas,
Als een motor ruim 360.000 km ervaring heeft,
dan wordt het tijd voor wat verwennerij van het blokkie..
Doet financieel qua onderdelen wel pijn, maar is wel noodzakelijk,
en sommige dingen kun je beter meteen doen als toch alles open ligt.
Dan kun je er tenminste fatsoenlijk bij

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Kijk, dan wordt die mooie werkruimte direct goed gebruikt. Je gaat het flink aanpakken en gelijk heb je!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Ombouwproject naar Camper
Leuk dat sleutelen...zit ook bijna op 3 ton...hier en daar een rammeltje...
Vandaag besteld...
Komplete koppeling
Aandrijfassen
Spoorstangen met kogels binnen en buiten
Stabistangetjes
Schokdempers
Motorsteunen
Fuseekogels boven
" onder
Gloeiers
Alle filters
Rubbers van de torsievering vóór
Nieuwe uitlaat zit er net onder.
Distributie is ook pas gedaan...
Schijven en blokken ook recent...
Dit is voor het geval ik me van het voorjaar ga vervelen...(nog 2 BMW's 5 serie opknappen..Camaro afbouwen, DAF Truck restauratie enne enne
)
Vandaag besteld...
Komplete koppeling
Aandrijfassen
Spoorstangen met kogels binnen en buiten
Stabistangetjes
Schokdempers
Motorsteunen
Fuseekogels boven
" onder
Gloeiers
Alle filters
Rubbers van de torsievering vóór
Nieuwe uitlaat zit er net onder.
Distributie is ook pas gedaan...
Schijven en blokken ook recent...
Dit is voor het geval ik me van het voorjaar ga vervelen...(nog 2 BMW's 5 serie opknappen..Camaro afbouwen, DAF Truck restauratie enne enne



Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Ombouwproject naar Camper
'Leuk' klusje zo Peter 

T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
@ Erdem,
ja inderdaad, eerst even downpijp,
en dan beginnen.
Ik hoop dat het uiteindelijk alleen koppakking is dit het veroorzaakt.
@ Harry,
je brengt je bus toch bij Ismet? Of was je van plan om dit zelf te doen?
ja inderdaad, eerst even downpijp,
en dan beginnen.

Ik hoop dat het uiteindelijk alleen koppakking is dit het veroorzaakt.
@ Harry,
je brengt je bus toch bij Ismet? Of was je van plan om dit zelf te doen?
Re: Ombouwproject naar Camper
Heb een zoon die 1e monteur is...hij heeft al verschillende T4 bussen in de klantenkring waar een nwe koppeling in is gegaan..
Moet allemaal in een weekendje te doen zijn.
We hebben een brug ter beschikking...in een lekker warme garage..
grt.Harry
Moet allemaal in een weekendje te doen zijn.
We hebben een brug ter beschikking...in een lekker warme garage..

grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Bij mij is het ook thuis in de garage en heb een ruime week tijd..
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Had een weekend zonder brug, bijna helemaal alleen, paar keer ff wat hulp gehad met de klusjes die wel handig zijn met 2
ik ben laatste monteur 


VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
matrashoes en downpijp aanpassing en keramische band
Gisteren dochterlief verwend met een matras hoes die ik van Fred had overgenomen:

Vandaag ben ik bij Erdem en zijn maat langs geweest voor aanpassing van mijn downpijp.
Die afspraak was al máánden geleden gemaakt.
De flenzen had ik via de post al opgestuurd, zodat het van te voren al gemaakt kon worden,
en Erdem had mooi maat kunnen nemen bij zijn eigen downpijp
Dus daar stond onze bus dan, sinds heel lang geleden bij een dealer binnen op een hefbrug:

Downpijp er van onder:

De nieuwe bocht was al klaar:

En tijdens de turbo-ombouw moest dit even zo, op hele korte termijn, gemaakt worden omdat we er anders niet mee konden rijden.
We waren er mee gered maar nu was de gelegenheid om dit ook meteen netjes te maken:

De maat van Erdem is secuur de bocht van de downpijp aan het losflexen, en mijn jas hangt aan een jashaakje in stijl

Even passen op de turbo en in lijn aftekenen, wel graag OP de pijp mannen, en niet op elkaars ledematen

Erdem ziet er even geen gat meer in, zijn maat nog wel hoor

Even vastgehecht, klaar voor rondom af te lassen.

Even een verschil plaatje:

En nog eentje:

Ik had een hele tijd geleden van Sjemmie eens wat keramische band over genomen, en dat kon er ook heel strak omheen gewikkeld worden.

Dat ziet er heel fraai uit (al zeggen we het zelf):

en onder de auto is het ook weer netjes:

Op de terugweg had ik windje mee, dus verbruik was echt lachen:

Kortom ik ben happy, het was gezellig met een hele oude bekende, die nog niets van zijn T4 gekte is verloren,
en ook de koffie was zeer goed te pruimen
Erdem geniet van je DVD's en kalender (1 van de 5 dus een limited edition
) en bedank je maat ook even voor het vakwerk.
En hopelijk viel het met zijn airco mee
Wat me wel nog op is gevallen, is dat er een beugel van mijn stabilisatorstang aan de achterzijde is losgekomen
dus binnenkort
Groetjes Peter

Vandaag ben ik bij Erdem en zijn maat langs geweest voor aanpassing van mijn downpijp.
Die afspraak was al máánden geleden gemaakt.
De flenzen had ik via de post al opgestuurd, zodat het van te voren al gemaakt kon worden,
en Erdem had mooi maat kunnen nemen bij zijn eigen downpijp

Dus daar stond onze bus dan, sinds heel lang geleden bij een dealer binnen op een hefbrug:

Downpijp er van onder:

De nieuwe bocht was al klaar:

En tijdens de turbo-ombouw moest dit even zo, op hele korte termijn, gemaakt worden omdat we er anders niet mee konden rijden.
We waren er mee gered maar nu was de gelegenheid om dit ook meteen netjes te maken:

De maat van Erdem is secuur de bocht van de downpijp aan het losflexen, en mijn jas hangt aan een jashaakje in stijl


Even passen op de turbo en in lijn aftekenen, wel graag OP de pijp mannen, en niet op elkaars ledematen



Erdem ziet er even geen gat meer in, zijn maat nog wel hoor


Even vastgehecht, klaar voor rondom af te lassen.

Even een verschil plaatje:

En nog eentje:

Ik had een hele tijd geleden van Sjemmie eens wat keramische band over genomen, en dat kon er ook heel strak omheen gewikkeld worden.

Dat ziet er heel fraai uit (al zeggen we het zelf):

en onder de auto is het ook weer netjes:

Op de terugweg had ik windje mee, dus verbruik was echt lachen:

Kortom ik ben happy, het was gezellig met een hele oude bekende, die nog niets van zijn T4 gekte is verloren,
en ook de koffie was zeer goed te pruimen

Erdem geniet van je DVD's en kalender (1 van de 5 dus een limited edition

En hopelijk viel het met zijn airco mee

Wat me wel nog op is gevallen, is dat er een beugel van mijn stabilisatorstang aan de achterzijde is losgekomen



Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Was een gezellig dagje, je bus weer een beetje 'af', hopelijk is alles naar wens.
Veel plezier ermee en succes met je motorklus binnenkort. En bedankt voor de goodies!!
Veel plezier ermee en succes met je motorklus binnenkort. En bedankt voor de goodies!!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
keramische band
Door het omwikkelen van de uitlaat met deze band wordt de afstralende hitte enorm beperkt. Hierdoor blijft de motorruimte koeler en zal dit de prestaties ten goede komen. voornamelijk bij auto`s waarbij de inlaat direct boven de uitlaat ligt, of wanneer er een turbo op de auto zit kan puur het afschermen van de uitlaat al een paar pk opleveren.jan2009 schreef:Wat is het nut van dat keramische band ?
Daarnaast levert een hogere temperatuur in de uitlaat ook een hogere flow op wat het motorvermogen ook ten goede komt.
Mijn grootste reden is de ietwat geluidsdempende eigenschap die dit materiaal ook heeft,
dus de downpijp wordt hiermee ook stiller,
en op de terugweg kon ik dit al goed vernemen.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Even een update:
Diana heeft 2 dagen met de bus naar het werk gereden,
en merkte duidelijk meer vermogen/koppel bij invoegen, meer soepelheid,
en een stillere auto.
Dus Diana happy en ik dus ook..
(zelf had ik even een testje gedaan met acceleratie vanaf 100 naar 140 km/u en als resultaat bijna 2 seconden sneller
)
Diana heeft 2 dagen met de bus naar het werk gereden,
en merkte duidelijk meer vermogen/koppel bij invoegen, meer soepelheid,
en een stillere auto.
Dus Diana happy en ik dus ook..
(zelf had ik even een testje gedaan met acceleratie vanaf 100 naar 140 km/u en als resultaat bijna 2 seconden sneller
