
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Wat was dan Oskars tip? 

Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
carterpan
@ Endebendebus:
Tip van Oskar:

Vanmorgen dit dus weggebracht:

Vanavond de carterpan en kleppendeksel al weer schoon terug
Kijk dat schiet op:

Komt onze dochter langs met de poelietrekker, dit zie ik oma ook wel eens doen op de kermis:

Moet niet gekker worden..
Bij het terugplaatsen een boutje van de oliepomp overtorqued, dus maar meteen 3 nieuwe geplaatst:

Carterpan en pasvlak onderaan de motor schoon en vetvrij gemaakt met thinner en bijna 2 uur laten uitdampen,
daarna vloeibare pakking aangebracht op de carterpan en deze heel voorzichtig gemonteerd.

Ik had meteen allemaal nieuwe boutjes gebruikt, dat leek me beter
Dan hebben we weer een goede passing.

Daarna nog even de pendelsteun van de versnellingsbak vastgezet en opgeruimd.
Morgen weer verder met voorzijde blok, de thermostaat vervangen plus de flens hiervan,
en aan de distributiezijde wat plaatwerk etc. Oja, en ook 2 boutjes uitboren van de ventilatoren ombouw.
VW heeft gemeend dat er achterlijke boutjes zich in het plastic moeten vast vreten,
dus bij losmaken braken er 2 af..
Ze zijn besteld en morgen binnen
Tip van Oskar:

Vanmorgen dit dus weggebracht:

Vanavond de carterpan en kleppendeksel al weer schoon terug

Kijk dat schiet op:

Komt onze dochter langs met de poelietrekker, dit zie ik oma ook wel eens doen op de kermis:

Moet niet gekker worden..
Bij het terugplaatsen een boutje van de oliepomp overtorqued, dus maar meteen 3 nieuwe geplaatst:

Carterpan en pasvlak onderaan de motor schoon en vetvrij gemaakt met thinner en bijna 2 uur laten uitdampen,
daarna vloeibare pakking aangebracht op de carterpan en deze heel voorzichtig gemonteerd.

Ik had meteen allemaal nieuwe boutjes gebruikt, dat leek me beter


Daarna nog even de pendelsteun van de versnellingsbak vastgezet en opgeruimd.
Morgen weer verder met voorzijde blok, de thermostaat vervangen plus de flens hiervan,
en aan de distributiezijde wat plaatwerk etc. Oja, en ook 2 boutjes uitboren van de ventilatoren ombouw.
VW heeft gemeend dat er achterlijke boutjes zich in het plastic moeten vast vreten,
dus bij losmaken braken er 2 af..

Ze zijn besteld en morgen binnen

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Heerlijk dit te zien, lekker de boel goed opknappen en geen half werk. 

T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Ombouwproject naar Camper
Mis nog één ding:
Nu de kop eraf is & dus ook de pompdistributie, waarom de brandstofpomp niet meteen mee laten reviseren bij Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland?
Meestal halen deze type pompen de 400.000 niet.
Heb je meteen een verse brandstofpomp.
Grootste probleem bij dit type brandstofpompen is de inwendige vervroegings-regeling. Die verloopt, door slijtage.
Laat meteen een nieuwe brandstoftemperatuur sensor monteren in de pomp......klaar....
Pers dan meteen bij Terlouw de verstuivers af op een goed spoeibeeld + de juiste openingsdruk ......
Daarna is Peter voor de komende 300.000km weer helemaal het heertje
Nu de kop eraf is & dus ook de pompdistributie, waarom de brandstofpomp niet meteen mee laten reviseren bij Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland?
Meestal halen deze type pompen de 400.000 niet.
Heb je meteen een verse brandstofpomp.
Grootste probleem bij dit type brandstofpompen is de inwendige vervroegings-regeling. Die verloopt, door slijtage.
Laat meteen een nieuwe brandstoftemperatuur sensor monteren in de pomp......klaar....
Pers dan meteen bij Terlouw de verstuivers af op een goed spoeibeeld + de juiste openingsdruk ......
Daarna is Peter voor de komende 300.000km weer helemaal het heertje

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Vandaag begonnen met een nieuw olie filter er op te zetten.

Daarna de kunststof bescherming van de versnellingsbak teruggeplaatst:

Vervolgens het thermostaat vervangen:

En de flens daarop ook meteen nieuw er op:

Telefoontje gehad van het revisie bedrijf, klepsteel geleiders van de uitlaatkleppen hadden een te grote tolerantie, of ze die mochten vervangen
Meteen even langs geweest daar om de gereinigde kop en alle losse onderdelen te bekijken:

een bakje onderdelen:

Zag er nog netjes uit volgens de specialist, dus de set nieuwe kleppen die ze al hadden liggen, gingen ze niet gebruiken.

Een andere kop afpersen:

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om moertjes voor de downpijp aan de turbo te monteren en nieuwe ringen voor de banjobout van de turbo mee genomen.

Ventilatoren vervangen:

Remember; 2 boutjes waren afgebroken, bijna een hele middag aan bezig geweest om ze zonder schade te verwijderen.

Maar ik heb gewonnen
of toch niet?

Uiteindelijk viel er een verstel ring uit elkaar dus een lege hoepel over:

Dus terug puzzelen om het weer in elkaar te zetten:

Wordt vervolgd..
@ Geert,
we zullen het zien, misschien bij een volgende distributieriem wissel er aan denken om de pomp te reviseren..

Daarna de kunststof bescherming van de versnellingsbak teruggeplaatst:

Vervolgens het thermostaat vervangen:

En de flens daarop ook meteen nieuw er op:

Telefoontje gehad van het revisie bedrijf, klepsteel geleiders van de uitlaatkleppen hadden een te grote tolerantie, of ze die mochten vervangen

Meteen even langs geweest daar om de gereinigde kop en alle losse onderdelen te bekijken:

een bakje onderdelen:

Zag er nog netjes uit volgens de specialist, dus de set nieuwe kleppen die ze al hadden liggen, gingen ze niet gebruiken.

Een andere kop afpersen:

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om moertjes voor de downpijp aan de turbo te monteren en nieuwe ringen voor de banjobout van de turbo mee genomen.

Ventilatoren vervangen:

Remember; 2 boutjes waren afgebroken, bijna een hele middag aan bezig geweest om ze zonder schade te verwijderen.

Maar ik heb gewonnen


Uiteindelijk viel er een verstel ring uit elkaar dus een lege hoepel over:

Dus terug puzzelen om het weer in elkaar te zetten:

Wordt vervolgd..
@ Geert,
we zullen het zien, misschien bij een volgende distributieriem wissel er aan denken om de pomp te reviseren..
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
En echte pomprevisie is behoorlijk kostbaar, er zijn wel een aantal zaken die wat makkelijker zijn te vervangen maar dan nog kost met name het vervangen, afstellen en testen behoorlijk wat. Ik merk wel dat mijn bus zonder gloeien perfect start na de acties van voor de zomer.
Maar indien geen problemen zou ik er ook voor kiezen, gezien de kosten die je nu al maakt, ook de pomp niet te doen.
Maar indien geen problemen zou ik er ook voor kiezen, gezien de kosten die je nu al maakt, ook de pomp niet te doen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Kop nog vlak en geen scheuren?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
ventilatoren radiateur vervangen
@ Sebastiaan,
inderdaad zo dacht ik er ook over.
De oude ventilatoren er uit:

En alles is qua puzzel weer gelukt en zit weer netjes in elkaar met nieuwe ventilatoren.

Verschil in ontwikkeling van ventilatoren die de laatste 10 jaar in computers heeft plaatsgevonden, is nu ook een beetje zijn intrede aan het vinden in de automobielen.
Voorbeeld hiervan: van 7 grote vinnen per ventilator, nu 11 iets smallere per ventilator. Ik verwacht dat ze stiller zullen zijn.
K&N-filter staat in de week en dan kan het een nachtje drogen.
@ Endebendebus,
dat moeten we nog even afwachten..
inderdaad zo dacht ik er ook over.
De oude ventilatoren er uit:

En alles is qua puzzel weer gelukt en zit weer netjes in elkaar met nieuwe ventilatoren.

Verschil in ontwikkeling van ventilatoren die de laatste 10 jaar in computers heeft plaatsgevonden, is nu ook een beetje zijn intrede aan het vinden in de automobielen.
Voorbeeld hiervan: van 7 grote vinnen per ventilator, nu 11 iets smallere per ventilator. Ik verwacht dat ze stiller zullen zijn.
K&N-filter staat in de week en dan kan het een nachtje drogen.
@ Endebendebus,
dat moeten we nog even afwachten..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Ik heb daarnet een belletje gehad, de cilinderkop is klaar
Ik ga er zo meteen om..

Ik ga er zo meteen om..
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Cilinderkop plaatsen voorbereiding
Eerst een schuurblokje gemaakt:

Daarna het onderblok een beetje beneveld met WD40 en zeg maar een beetje vochtig opgeschuurd:

Daarna bij de kopbout gaten de WD40 er uit geblazen met een compressor,
en ja de eerste restanten vol in mijn bek
Later kon ik er wel om lachen, blijkbaar klassieker....
Vervolgens met een speciaal borsteltje de draad schoongemaakt:

Daarna alles goed ja erg goed schoon en vetvrij gemaakt, en 2 pas stiften/geleidepennen in het onderblok gedraaid:

De cilinderkop pakking uitgepakt:

En de bijgeleverde instructie in 4 stappen uitgevoerd:

Straks meer

Daarna het onderblok een beetje beneveld met WD40 en zeg maar een beetje vochtig opgeschuurd:

Daarna bij de kopbout gaten de WD40 er uit geblazen met een compressor,
en ja de eerste restanten vol in mijn bek

Later kon ik er wel om lachen, blijkbaar klassieker....
Vervolgens met een speciaal borsteltje de draad schoongemaakt:

Daarna alles goed ja erg goed schoon en vetvrij gemaakt, en 2 pas stiften/geleidepennen in het onderblok gedraaid:

De cilinderkop pakking uitgepakt:

En de bijgeleverde instructie in 4 stappen uitgevoerd:

Straks meer

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Cilinderkop plaatsen
Diana heeft gefilmd terwijl ik aan het werk was.
Hopelijk is het leuk om eens te zien..
Trouwens een ander filmpje van onze hand is al meer dan 104.000 keer bekeken op youtube
Gewoon ons kanaal openen en kijken onder video's ..
Hopelijk is het leuk om eens te zien..
Trouwens een ander filmpje van onze hand is al meer dan 104.000 keer bekeken op youtube

Gewoon ons kanaal openen en kijken onder video's ..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 19 feb 2015, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Leuk he die rekbouten en dat maar 2x 90* na eerst 40Nm en dan nog eens 60Nm................. Welkom in de wereld van de autotechnicus.



Groet, Oskar.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Respect
zo ben ik bij mijn vorige bus die ook een lekke koppakking had met dit aandraaien het bitje verloren. Bij het verplaatsen van de ene bout naar de andere viel het bitje in een oliekanaal. Ben je even uitgejurkt. Op zondag op straat. Gelukkig was er toen een buurman met een magneet op een stokje. Angstige momenten. 


Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
@ Oskar,Oskar 725 schreef:Leuk he die rekbouten en dat maar 2x 90* na eerst 40Nm en dan nog eens 60Nm................. Welkom in de wereld van de autotechnicus.![]()
nu snap ik dat auto technici zo'n goddelijk lichaam hebben

Je voelt na de 40Nm en 60Nm en bij de eerste keer 90 graden, dan voel je de rek in de bout komen.
@ Endebendebus,
Het juiste gereedschap met perfecte passing maakt het werk toch wel iets gemakkelijker.
Ik mocht van Oskar wat gereedschap gebruiken wat ik niet had,
en je zag mij in het filmpje ook behoedzaam omgaan met de veeltand stift

Ik zag, dat wat jij gehad hebt, in mijn doembeelden ook al gebeuren..
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Ombouwproject naar Camper
Wat is er nou aan de cilinderkop gedaan ? gereinigd , lektest gedaan , en klepsteelzittingen van de uitlaatkleppen vervangen ?
Is hij ook vlakgeslepen ? Oude kleppen herbruikt ?
Is hij ook vlakgeslepen ? Oude kleppen herbruikt ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper