Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorkom diefstal

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorkom diefstal

Bericht door ktmkrik »

Maakt niet uit hoe je een T5 beveiligd, als ze het op jou bus hebben voorzien dan gaat ie gewoon mee!
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorkom diefstal

Bericht door alfagek »

hier in nieuwegein ook het geval,
Andere kant van de straat diverse t5 verdwenen gewoon overdag met valse sleutel.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Voorkom diefstal

Bericht door Pascal-141 »

Jeroen T5 204 schreef:Een Bearlock slot is niet te forceren, als je hem met geweld een opdonder zou geven krijg je het slot er nooit meer af. (key-bumping)

Eruit slijpen is dan de enigste optie.

Denk jij dat echt ?

Het duurt waarschijnlijk amper 2 minuten , en de bearlock werking is te niet gedaan bij een T5 .
Hoe ? ga ik nu niet op een publiek forum schrijven om duidelijke redenen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Voorkom diefstal

Bericht door eindgebruiker »

Wat een onzin weer, Pascal. Wat denk je nou, dat boeven geen internet hebben en niet zelf op zoek kunnen gaan? Google eens op "security by obscurity". Werkt niet.
Heb je zelf een Bearlock gekraakt? Zo ja, vertel hoe, en hoe lang je erover gedaan hebt (niet hoe lang je er "waarschijnlijk" over gedaan hebt). Zo nee, kom dan met een link naar een controleerbaar verhaal.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Voorkom diefstal

Bericht door eindgebruiker »

Oh ja, hier is het citaat van nikita: http://www.camperforum.nl//viewtopic.ph ... 75#p181375" onclick="window.open(this.href);return false;. Uit 2006. Met daarin weer een citaat. Het origineel bestaat niet meer, en is dus niet te controleren.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorkom diefstal

Bericht door ktmkrik »

|Verhaal van een slachtoffer van diefstal van een ander forum...

Ik ben de persoon waarvan de R32 gestolen is met de Bearlock. Ik zie dat er nog veel mensen overwegen om een bearlock te kopen of iets soortgelijk. Ieder moet het voorzich weten natuurlijk. Maar wat ik geleerd heb van mijn gestolen auto is dat je niet moet proberen diefstal te voorkomen. Lukt je toch niet. Maar dat je goed moet kijken hoe je verzekerd bent. Niemand interesseerd het iets dat je auto gestolen wordt. De alarminstallateur niet, de bearlock leverancier niet, de politie niet en ook de verzekering niet. Zij hebben hun verkoop al gesloten. Dus sluit je een goede verzekering af. En dat is verrassend genoeg nog niet eens duurder. Maar je moet wel opletten bij wie en wat de voorwaarden zijn. Gelijk minimaal 500,- euro verdiend door geen bearlock of andere beveiligingsmiddelen te kopen.

Mijn nieuwe auto heb ik het minimale aan alarm en zeker geen bearlock of iets dergelijks. Wel heb ik nu een verzekering uitgekozen met een regeling dat je minimaal de eerste drie jaar (ongeacht of je nieuw of tweedehands koopt) minimaal de aanschafprijs terugkrijgt. Om het heel sarcastisch te stellen (en ik hoop dat het je niet overkomt) mag je in je handen knijpen als je auto dan binnen die drie jaar gestolen wordt. Een betere inruilwaarde kan je niet regelen. Een andere insteek op het beveiligen van je auto....

Blijkbaar is het dus wel mogelijk!!
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Voorkom diefstal

Bericht door Jakob G »

eindgebruiker schreef:Een Bearlock is niet zomaar open te krijgen, dan ben je wel even bezig met gereedschap dat een hoop lawaai maakt. Maar met een Bearlock staat je bus vast in de achteruit. Dus kunnen ze 'm nog achteruit op een trailer rijden.

Het advies dat ik kreeg was dan ook om de bus bij voorkeur zo neer te zetten dat ie niet achteruit weg kan.
Daar gaan we voortaan rekening mee houden bedank voor de waardevolle tip.

Al dit eerder ter sprake was gekomen had ik er over geschreven met Bearlock of het vast zetten in een andere versnelling misschien beter is, bij voorbeeld de tweede versnelling heeft te weinig kracht om een trailer op te rijden, en teveel weerstand om het weg te trekken, het is maar een idee.

Zo zie je maar weer er komen steeds meer ideeën mooi zo.

Bedankt groet,
Jakob G :wjw
:yes Ps, nog een aanvulling, er worden in verhouding minder auto/bussen gestolen met een Bearlock, dan is dat toch de moeite waard, of zie ik dat verkeerd. :yes
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Voorkom diefstal

Bericht door eindgebruiker »

ktmkrik schreef:|Verhaal van een slachtoffer van diefstal van een ander forum...
Welk forum? Ik zou graag een link naar het bericht zien in plaats van een citaat zonder context.

Zomaar wat vragen die ik zou hebben:
Ging het om een T4/T5?
Was de Bearlock professioneel ingebouwd (incl. bodemplaat)?
Stond ie op slot?
Is de Bearlock onklaar gemaakt, of is gewoon de hele auto meegenomen op een trailer?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Voorkom diefstal

Bericht door ktmkrik »

eindgebruiker schreef:
ktmkrik schreef:|Verhaal van een slachtoffer van diefstal van een ander forum...
Welk forum? Ik zou graag een link naar het bericht zien in plaats van een citaat zonder context.

Zomaar wat vragen die ik zou hebben:
Ging het om een T4/T5?
Was de Bearlock professioneel ingebouwd (incl. bodemplaat)?
Stond ie op slot?
Is de Bearlock onklaar gemaakt, of is gewoon de hele auto meegenomen op een trailer?
Als je het verhaal goed gelezen had had je de meeste vragen niet hoeven stellen :knipoog
Stond op een VW GTI forum.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Voorkom diefstal

Bericht door Pascal-141 »

eindgebruiker schreef:Wat een onzin weer, Pascal. Wat denk je nou, dat boeven geen internet hebben en niet zelf op zoek kunnen gaan? Google eens op "security by obscurity". Werkt niet.
Heb je zelf een Bearlock gekraakt? Zo ja, vertel hoe, en hoe lang je erover gedaan hebt (niet hoe lang je er "waarschijnlijk" over gedaan hebt). Zo nee, kom dan met een link naar een controleerbaar verhaal.
Onzin ? Ja hoor zeker ...

Denk eens even verder dan je neus lang is man ...
Ik heb geen internet nodig om te weten hoe een T5 bak bediend word , ik rijd zelf met een T5 .
Als je dat weet , dan even logisch nadenken , voor je commentaar geeft ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Voorkom diefstal

Bericht door eindgebruiker »

Ter verduidelijking: "onzin" sloeg niet op je ideeën over het kraken van een T5-bearlock, maar op het geheim houden daarvan. Boeven weten ook hoe een T5-bak werkt.
Gebruikersavatar
nikita
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 apr 2012, 15:57
Locatie: wageningen

Re: Voorkom diefstal

Bericht door nikita »

Oviivo schreef:
nikita schreef:http://www.anti-diefstal24.nl/stuurslot ... ofessional

voordeel ; visueel direct goed zichtbaar ! Dief loopt door :-)

Heel toevallig dat hier achter bij mij op de grote parkeerplaats (Wageningen.) een Mercedes Camperbus MET Bearlock is gestolen , dus ook een Bearlock is open te krijgen !

Camperforum:
=============

Ook ik laat een Bearlock inbouwen maar pas op ook een Bearlock is open te krijgen. Vorige week is een camper gejat van een lid van de Mercedes Club Dubbellucht.

Hier zijn relaas op het forum van Dubbellucht:
---------------------------------------
Laat Bearlock goed kijken hoe ze je wagen beveiligen!!! Onze 508 (YL-65-FX) is eergisteren nacht gestolen. Bearlock erop en een zwaar stuurslot. Hoe is mij een volstrekt raadsel. Er ligt alleen wat glas en het sluitwerk van het kleine voorraampje. Ik geloof best dat Bearlock goed is maar daarom des te verontrustender dat er mensen zijn die weten hoe ze deze beveiliging kunnen omzeilen.

Ik baal enorm!!!
----------------------------------------

Groetjes Cees
Hou nou toch eens op met dat ene (hele oude) bericht klakkeloss na-apen van die 508 die zogenaamd met Bearlock gejat zou zijn. :bonk
Dat is 1 gerucht wat al jaren rond gaat maar nooit is bevestigd. Ook al vaker op dit forum besproken.

En "vorige week" zet iedereen op het verkeerde been.

------------------------------------------------------

Hugh ? waar staat vorige week ? Dat verzin je zelf volgens mij , dat is niet mijn tekst .
Toevallig dat ik ook in Wageningen woon en de persoon ken waarvan de Camper is gestolen,
en als er een kan weten hoe het echt is gegaan ben ik het wel.
Gewoon gejat inklusief bearlock en al, maar zoals zo vaak besproken alles is te stelen je kan het hooguit
vertragen of moeilijk maken.
Zelfs de kluis van een Bank maken ze open en dan praat je niet over zo'n prut slot van 500 euro.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Voorkom diefstal

Bericht door eindgebruiker »

nikita schreef:
Camperforum:
=============
Ook ik laat een Bearlock inbouwen maar pas op ook een Bearlock is open te krijgen. Vorige week is een camper gejat
Wel grappig dat je zelf een stuurslot aanraadt terwijl in je voorbeeld een Mercedes is gejat met Bearlock EN stuurslot :bonk
nikita schreef:
Hier zijn relaas op het forum van Dubbellucht:
---------------------------------------
Laat Bearlock goed kijken hoe ze je wagen beveiligen!!! Onze 508 (YL-65-FX) is eergisteren nacht gestolen. Bearlock erop en een zwaar stuurslot.
Maar goed, dat was dus een Mercedes, geen T4/T5.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Voorkom diefstal

Bericht door eindgebruiker »

JanP schreef:
ronald tdi schreef:Als er maar een paar auto's zijn dan lijkt het me heel vreemd dat je via de stekker doos in het motor management kan komen.
Ik vind (let wel als leek) uberhaupt knap dat men via licht een auto alarm uit kunnen zetten en starten.
Het lijkt me wel mogelijk (als je het systeem goed kent), maar niet eenvoudig.

*EDIT: net een uur zitten zoeken naar verhalen over inbraak via knipperlichten of trekhaak. Totaal NIETS gevonden.
Wel een verhaal over het uitschakelen (storen) van een alarm, maar dat is nog geen inbraak... (ik zal verder geen details noemen om bepaalde mensen niet op ideëen te brengen).
Dit heeft ook niet met CanBus te maken.
Ik was daar eerst ook erg sceptisch over, maar ik heb me er maar eens in verdiept, en nu denk ik dat het in theorie mogelijk is.

Een CAN-bus is in feit niet meer dan een kabel door je auto, waarover aangesloten apparaten berichten kunnen uitwisselen. Een CAN-bus-aansluiting kan meerdere aders hebben, maar er zijn er eigenlijk maar twee belangrijk. Berichten worden verstuurd door bitjes achter elkaar over de lijn te sturen. Elk bitje is een spanningsverschil tussen de twee aders.

Er kunnen meerdere, gescheiden CAN-bussen in een auto zitten, die ieder een deel van de apparaten onderling verbinden met een regelunit.

Ieder apparaat kan berichten versturen, en ieder apparaat kan alle berichten ontvangen. Een apparaat moet zelf vertellen wie die is. Dus een achterlicht zegt "ik ben een achterlicht". En een slot zegt "ik ben een slot". Het is aan de regelunit om te controleren of dat klopt.

In dat controleren zit het probleem. Auto-fabrikanten staan nou niet echt goed bekend om hun betrouwbare toepassing van digitale beveiliging. Als je kunt aansluiten op de CAN-bus en net kunt doen of je een slot bent moet het mogelijk zijn de deur te openen of het alarm uit te schakelen. Je stuurt dan met b.v. een laptop een berichtje naar de regelunit, die denkt dat je een slot bent en daarop een berichtje "ga open" terugstuurt naar de deurvergrendeling.

Dit zou dus in theorie kunnen werken, gesteld dat het knipperlicht of de stekkerdoos op een CAN-bus zit waarop ook deurvergrendeling of alarm is aangesloten.

Naar inbraken in de praktijk heb ik overigens niet gezocht.

http://en.wikipedia.org/wiki/CANbus" onclick="window.open(this.href);return false;


Edit: even googlen:
Modern car data systems lack security
Can your CANbus be attacked?
Laatst gewijzigd door eindgebruiker op 20 mar 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Voorkom diefstal

Bericht door ronald tdi »

Even over de verzekering.
Als ik mijn kenteken intik bij een verzekering zegt ie gelijk "wij verzekeren alleen personen auto's"
Komt dit omdat de bus is omgebouwd en theoretisch omgezet is naar personen auto?

Als je vergelijken wil dan moet je echt bellen en dat duurt gewoon lang....
Plaats reactie