Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

vragen over de T5
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Guus NLB »

Zijn er mensen die graag eens simpel en duidelijk uitgelegd willen hebben wat de op dit forum veel gebruikte termen als koppel en vermogen betekenen ? Dan doe ik dit graag voor hen.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door BigRuud »

Dat kan ik ook wel uitleggen Guus, een koppel is 2, bv. wat zijn die Guus en Painter een leuk koppel. :lach :lach En vermogen is veel. bv. dat heeft mij een vermogen gekost, m.a.w dat heeft veel gekost. :lach :lach

Je hebt ons weetjewellers niet echt hoog he? of hebben koppel en vermogen een hele andere betekenis in Belgie?

weer een wijze les van BigRuud.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door sep »

:klappen :klappen :klappen ,en dat voor een eenvoudige fries ,niet gek ,zeker niet gek ,wouter !!!!

mvg sep uut grunn
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

graag of niet

Bericht door Guus NLB »

Graag of niet. Ben er van overtuigd dat het grote merendeel niet weet wat het inhoudt.
:nuts Belook it but :zwaai
Werner
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2007, 20:13
Locatie: Lovendegem - België

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Werner »

Awel ... dat vind ik een goed idee.
Ik ben niet beschaamd toe te geven dat ik 'koppel' en 'vermogen' (uit de autotechniek n.v.d.r.) niet goed snap.

Groetjes,
Werner
azzie
Berichten: 335
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:00
Locatie: RoseValley

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door azzie »

alle nuttige info is altijd welkom en weet je het al je kan toch nog altijd iets leren/ toevoegen
Afbeelding
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door painter »

Zal Painter het dan maar even uitleggen, ik heb tenslotte menige lezing gehouden voor diverse grote garagebedrijven in Nederland.
Steeds was men weer blij verrast, dat er eindelijk iemand was, die het in Jip en Janneketaal kon uitleggen.
Vooral Stiefbeen uit Tilburg kan er nog wat van leren.

http://www.wvopzeeland.nl/motorvermogen.html
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Guus NLB »

Morgen zal ik het nog wat duidelijker uitleggen.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door BigRuud »

Guus maak ons gek, nu weet ik niet of ik vanavond wel kan slapen. Spannennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnd!! :jump :jump

Krijgen we ook een overhoring?

L.O.I krijgt concurentie. de G.O.I Guuse Onderwijs Instelling :jump :jump
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door vaniac »

Bij deze alvast een voorproefje:
Zonder formules geen techniek: :ie :ie :ie
Daar komtie: P = M x 2 x 3,14 x n :bonk :bonk :bonk
P=vermogen in kW
M=koppel in Nm
n=toerental.

Op een vermogenstestbank (dynamometer) wordt het verloop van het koppel over het hele toerentalbereik gemeten. Bij elk toerental behoort dus een bepaald koppel. Dit wordt weergegeven in een grafiek. Door in de bovenstaande formule het gemeten koppel en het bijbehorende toerental in te vullen kun je het motorvermogen bij datzelfde toerental uitrekenen.
Tijdens de meting komt ook naar voren dat het koppel eerst stijgt met toenemend toerental, dan een maximum bereikt en vervolgens weer daalt. Het maximum koppel wordt bereikt als de gemiddelde druk in de cilinders het hoogst is. :klappen :klappen :klappen
Hier is doorgaans ook de vullingsgraad van de cilinders het hoogst. :feest :feest :feest
Het motorvermogen stijgt nog nadat het maximum koppel bereikt, omdat het toerental toeneemt. :nuts :nuts :nuts
Ondertussen is de relatieve vullingsgraad van de cilinders weer aan het afnemen door de toenemende stromingsweerstand van inlaat, cilinderkoppen en uitlaat :vraagteken :vraagteken :vraagteken
Hierdoor bereikt ook het motorvermogen een maximum. De vullingsgraad is inmiddels zover gedaald dat het toerental niet verder meer kan toenemen. :zwaai :zwaai :zwaai
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Ruud PS »

Nou Vaniac, als ik jouw formule loslaat op mijn Nm en toerental, krijg ik een gigantisch vermogen uit mijn tot nu toe slecht 128Kw motor. Dank je wel.

In de verwijzing van Painter worden voorbeelden van dieselmotoren opgesomd, waarbij toerentallen van 5500 tpm staan. Ik ken geen productiemotoren die dat toerental halen (althans niet in dieseluitvoering).
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door appie »

Let op Ruud , toeren eerst ff door 60 delen , de formule is in seconden geen minuten.

BV 174 PK = 128 kW = 128000 W bij 3500 toeren per minuut = 58 toeren per seconde.

FF invulen 128000/ (2*3.14*58) = 350 Nm

Of

Bij 2400 toeren per minuut = 40 toeren per seconde Vermogen is 136 PK = 100 KW = 100000 W

FF invullen 100000/ (2*3.14*40) = 398 Nm volgens het boekje dus!!
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door T4Dick »

Nog een leuke formule uit de motorentechniek.

Pe = pe x Vs x z x i x n

In woorden, het effectieve vermogen is de effectieve druk in de cilinder maal het slagvolume per cilinder maal het aantal cilinders maal een 0,5 voor een viertakt (1 verbranding per 2 omwentelingen) maal het toerental.

Bovengenoemde motorwaarden als voorbeeld ingevuld geeft 128 kW = pe x 0,0005 m3 x 0,5 x (3500/60)omw/sec
Dit geeft voor de effectiev druk in de cilinder 1755428 Pa, dit is 17,5 bar.

Dit geeft een mogelijkheid om motoren te vergelijken, hoe hoger de waarde hoe beter de motor zijn werk doet 17,5 is niet zo'n hoge waarde. Moderne motoren halen tegen de 20 bar. (Weet niet zo snel of dit de waarden bij maximum draaimoment zijn of max vermogen, druk is het hoogst zoals al gezegd bij max draimoment)

Dit is puur een rekenwaarde aangezien de druk in de cilinder noagal zal wijzigen tijdens de 4 slagen, de piekdrukken lopen bij moderne diesels al op tot over de 150 bar.

Verder kun je zien op welke manieren je het vermogen van een bestaande motor kunt verhogen.
Toerental omhoog, opboren of de vulling verbeteren al of niet met drukvulling.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Kobus »

Guus bedankt
stop the rat race
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Guus NLB »

Beste Kobus,

Ik dacht dat er misschien behoefte bestond onder de WJW'ers aan een zo simpel mogelijke uitleg over koppel en vermogen. Deze termen worden tenslotte veel gebruikt en naar mijn overtuiging weet lang de helft niet wat ze inhouden.
Als ik dan die vraag stel en er komen allerlei reacties in de vorm van links naar ook weer veel te moeilijke uitleg en forumleden die hun kennis moeten demonstreren, vooral hoe ingewikkeld ze het wel niet kunnen vertellen, is mijn zin eigenlijk wel weer over.
De gemiddelde lezer heeft niks aan allerlei formules maar wil een uitleg die hij/zij, timmerman, metselaar of slager, kan snappen :peace .
Plaats reactie