Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

btw afdracht prive bus

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

btw afdracht prive bus

Bericht door erik 924 »

Er is mij een btw T5 multivan aangeboden maar ik zit ermee dat ik een prive persoon ben en dat ik over de vraagprijs nog eens 19% btw moet gaan betalen.
Is er een constructie denkbaar dat ik onder de afdracht uit kan?

Ik heb geen bedrijf en heb nu een T4 waar ik dit fenomeen ook had.
De betreffende T5 is BPM vrij!

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

BTW

Bericht door Ron Mokum 383 »

Nee Erik,BTW moeten we allemaal betalen,is pijnlijk.
Ik had dit ook, als je dit niet wil of kan betalen,dan moet je zoeken naar een MARGE auto,daar is namelijk al BTW over betaald.

Gr.Ron :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Of je als particulier nu een margeauto of een btw auto koopt maakt helemaal niks uit.
In beide gevallen betaal je (uiteraard) btw
robindonne
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:51
Locatie: Hlem

Bericht door robindonne »

ben ik het niet helemaal mee ens
Als je een marge auto koopt voor 5000 euro of een btw auto voor 5000 euro merk je als particulier geen verschil uiteraard
maar als je als ondernemer voor deze keuze staat dan maakt het wel degelijk uit want er wordt over een marge auto GEEN btw betaald.
Marge auto's zijn autos die de dealer bijv voor 4000 euro inkoopt en vervolgens voor 5000 euro verkoopt en daar geen btw over hoeft te betalen
Hij maakt op deze auto een winst(marge) van 1000 euro.
over de 1000 euro wordt winst/inkomsten.etc etc belasting betaald van ca 45 % maar geen dubbeltje BTW
Als particulier betaal je in dit geval ook geen BTW
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

als ondernemer betalaal je ook bijtelling ieder jaar voor prive gebruik van je bedrijfs bus(mits je hem prive gebruikt) kost je voor een multivan waarschijnlijk ook zo'n 6000 euro doe dat eens 5 jaar. Of je betaalt nu als prive persoon misschien eenmalig 8000 euro en je kan prive lekker zoveel rijden als je wilt. Ik rijd hem zakelijk maar voor mijn bijtelling kan ik prive niet zo'n dikke auto rijden voor 6000 per jaar. Maar ook als ik niet hem niet zakelijk had gehad dan had ik zeker een t5 174 pk gereden. :nouwatkostdat
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@robindonne
Als je een marge auto koopt voor 5000 euro of een btw auto voor 5000 euro merk je als particulier geen verschil uiteraard
Ben ik ook ni helemaal met jou eens :knipoog
Verkopers adverteren hun BTW-auto's altijd ex BTW, dus betaal je daar als particulier nog een 19,5% BTW over het aankoopbedrag (ondernemers moeten dat ook, maar die kunnen dat weer aftrekbaar maken). In jou voorbeeld zou voor de particulier de BTW-auto dan 975 euro duurder zijn dan de marge-auto :nuts

Voor een marge-auto is overigens door een eerdere eigenaar al eens BTW afgedragen bij aankoop (particulier, overheid, alle rechtspersonen die geen BTW-mogen verrekenen). Hier hoeft een volgende koper natuurlijk geen 2e keer BTW over te betalen :klappen echter als ondernemer is er dan ook geen BTW meer om af te trekken :huilen
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie