Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
Ik kon het zo snel even niet vinden, maar ik zou graag willen weten wat de kosten zouden zijn als ik mijn T4 1999 met 1.9 grasmaaiermotor om zou bouwen naar een 2.4 of 2.5 tdi.
Wat moet er veranderd worden, en hoeveel tijd gaat hierin zitten?
En uiteraard RDW?
Groet Rob
--------------
Gezien de prijzen is het interessanter om de 1.9 op te schroeven. wie heeft goede tips?
Wat moet er veranderd worden, en hoeveel tijd gaat hierin zitten?
En uiteraard RDW?
Groet Rob
--------------
Gezien de prijzen is het interessanter om de 1.9 op te schroeven. wie heeft goede tips?
Laatst gewijzigd door rob80 op 18 jun 2008, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Offroad, of the road
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
Ik denk dat je beter kunt proberen een goede prijs voor de jouwe te krijgen en een andere te kopen met TDI erin...
Als je het niet allemaal zelf kunt....dure grap
Als je het wel zelf kunt....nog steeds duur
Motor.................3.000-8.000 afhankelijk van type en leeftijd
versnellingsbak.......1000-2000
electronica (bij TDI)....denk snel 500 euro en dan zit je nog met kabelboom en dergelijke
eventueel zelfs voortrein ivm andere assen? in dat geval ook een 1000 euro minimaal gok ik
Onvoorzien en kleine delen.............250-500 euro ben je snel kwijt.....
Denk dat je er ook een hele poos mee bezig bent, en dan heb ik het nog niet over niet passende, niet gehaalde (dealer/sloop) onderdelen enz.
Dan moet je de auto bij de RDW aanbieden en hopen dat die het allemaal goed vinden zodat ie een kenteken mag hebben met de nieuwe motor.... (denk dat keuring / weging pakweg 150-200 euro is)
Al met al zul je snel 5000 euro en veel werk verder zijn............
Als je het niet allemaal zelf kunt....dure grap
Als je het wel zelf kunt....nog steeds duur
Motor.................3.000-8.000 afhankelijk van type en leeftijd
versnellingsbak.......1000-2000
electronica (bij TDI)....denk snel 500 euro en dan zit je nog met kabelboom en dergelijke
eventueel zelfs voortrein ivm andere assen? in dat geval ook een 1000 euro minimaal gok ik
Onvoorzien en kleine delen.............250-500 euro ben je snel kwijt.....
Denk dat je er ook een hele poos mee bezig bent, en dan heb ik het nog niet over niet passende, niet gehaalde (dealer/sloop) onderdelen enz.
Dan moet je de auto bij de RDW aanbieden en hopen dat die het allemaal goed vinden zodat ie een kenteken mag hebben met de nieuwe motor.... (denk dat keuring / weging pakweg 150-200 euro is)
Al met al zul je snel 5000 euro en veel werk verder zijn............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
hmmm.. das hij ook weer niet waard.. Jammer dat die dingen zo traag zijn.
Offroad, of the road
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
met geduld die 1.9 blijven rijden danheb je een goed uurloon t.o.v.rob80 schreef:hmmm.. das hij ook weer niet waard.. Jammer dat die dingen zo traag zijn.
ombouwen,...of zoals roger zegt verkopen en een 2.5 TDI aanschaffen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
Tja , hangt er vanaf wat je traag noemt ...rob80 schreef:hmmm.. das hij ook weer niet waard.. Jammer dat die dingen zo traag zijn.
De 1.9 D is inderdaad traag , maar je kan er makkelijk een 1.9TD van maken , en die kun je dan weer makkelijk naar een 80-85PK opschroeven , en dan kun je moeiteloos 130-140km/u op de snelweg aanhouden, zelfs tot 150-155km/u halen ze dan , maar da's echt niet gezond voor de motor.
En aangezien pakweg 135km/u toch al "illegaal" rijden is , is het toch snel genoeg?
Wat voor motor heb je nu ? een 1.9D of 1.9TD ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
1.9 TD.
EGR afgesloten
K & N luchtfilter
luchtfilterhuis aangepast, boven en onderkant de smalle buizen verwijderd.
brandstofpomp is opgeschroeft
Geen roetvanger meer
RVS uitlaat van voor naar achter (behalve downpipe)
Maar nog steeds haal ik die 150 bij lange na niet. Ding houd op bij net 140 op de teller, 135 op de TomTom.. Geeft niet, maar het optrekken en in de bergen vind ik het af en toe drama. Ik moet geregeld naar Duitsland, en dan moet ik de rechterbaan pakken verdorie.
Kan die turbo ook opgeschroeft worden? Of iets aan de injectoren doen?
EGR afgesloten
K & N luchtfilter
luchtfilterhuis aangepast, boven en onderkant de smalle buizen verwijderd.
brandstofpomp is opgeschroeft
Geen roetvanger meer
RVS uitlaat van voor naar achter (behalve downpipe)
Maar nog steeds haal ik die 150 bij lange na niet. Ding houd op bij net 140 op de teller, 135 op de TomTom.. Geeft niet, maar het optrekken en in de bergen vind ik het af en toe drama. Ik moet geregeld naar Duitsland, en dan moet ik de rechterbaan pakken verdorie.
Kan die turbo ook opgeschroeft worden? Of iets aan de injectoren doen?
Offroad, of the road
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
Je kan aan een 1.9TD zoooveeel doen , ik ben er al tegengekomen die +115PK hadden ...rob80 schreef:1.9 TD.
EGR afgesloten
K & N luchtfilter
luchtfilterhuis aangepast, boven en onderkant de smalle buizen verwijderd.
brandstofpomp is opgeschroeft
Geen roetvanger meer
RVS uitlaat van voor naar achter (behalve downpipe)
Maar nog steeds haal ik die 150 bij lange na niet. Ding houd op bij net 140 op de teller, 135 op de TomTom.. Geeft niet, maar het optrekken en in de bergen vind ik het af en toe drama. Ik moet geregeld naar Duitsland, en dan moet ik de rechterbaan pakken verdorie.
Kan die turbo ook opgeschroeft worden? Of iets aan de injectoren doen?
je kan zo extreem gaan als je maar wil hoor...
-turbodruk verhogen
-pomp opschroeven
-deksel pomp vervangen door deksel van een 1.6TD
-de 10mm plunjer in pomp vervangen door een 11 of zelfs 12mm plunjer van een Rover
-andere nokkenas
-compressie verhogen
-stalen koppakking
-grotere turbo monteren (bvb een KKK of een T15 )
-dikke intercooler
-enz enz
Ik heb bij mijn 1.9TD de kat leeggemaakt , extra oliekoeler gemonteerd, turbodruk verhoogd (0,9bar)en de pomp wat opgeschroefd .
En ik haal moeiteloos 150km/u (zelfs met 235/45/17banden). (Enkel om eens te testen , want ik heb het niet zo begrepen op zo'n hoge toerentallen)
Hier een (onduidelijke gsm foto : 150km/u):
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
Ik hou het bij een 1.9 zuinig top rond de 155km kruissnelheid 135. gemiddeld 1 op 14. Niks computer egr afgedopt, Bandstof pomp van normale 1.9 indercooler van mb sprinter, olie koeler, open uitlaat word aangewerkt. tuurlijk is een 2.5 mooi stiller maar compliceerder meer elctronica en nioet zuiniger zekers niet als je gaat gassen.
RUBBEREXPRESS
Re: van 1.9 naar 2.? ; kosten en tijd?
"turbodruk verhogen (hoeveel?)
-pomp opschroeven
-deksel pomp vervangen door deksel van een 1.6TD
-de 10mm plunjer in pomp vervangen door een 11 of zelfs 12mm plunjer van een Rover (kan dit zonder aanpassingen zoals uithonen?)
-andere nokkenas (welke?)
-compressie verhogen
-stalen koppakking ( dat is een goede ja)
-grotere turbo monteren (bvb een KKK of een T15 ) (kan dit dmv een donorturrbo?)
-dikke intercooler (MB sprinter? welk jaar/type?)
-enz enz
"
Dat is goedkoper dan een nieuwe motor, maar het gaat mij puur om trekkracht, de top maakt niet veel uit, die wordt bergrenst door de versn. bak. ik rij nooit hoge toeren.
-pomp opschroeven
-deksel pomp vervangen door deksel van een 1.6TD
-de 10mm plunjer in pomp vervangen door een 11 of zelfs 12mm plunjer van een Rover (kan dit zonder aanpassingen zoals uithonen?)
-andere nokkenas (welke?)
-compressie verhogen
-stalen koppakking ( dat is een goede ja)
-grotere turbo monteren (bvb een KKK of een T15 ) (kan dit dmv een donorturrbo?)
-dikke intercooler (MB sprinter? welk jaar/type?)
-enz enz
"
Dat is goedkoper dan een nieuwe motor, maar het gaat mij puur om trekkracht, de top maakt niet veel uit, die wordt bergrenst door de versn. bak. ik rij nooit hoge toeren.
Offroad, of the road
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
Bedenk wel dat zoveel aanpassingen de levensduur van je motor waarschijnlijk niet ten goede komen.
Het gevaar met experimenteren om meer uit een motor te halen is dat je ook te ver kunt gaan met (grote) motorschade als gevolg...
Bijvoorbeeld:
Bij Turbodruk verhoging stijgt de thermische belasting vrij fors, ik zou dan ook proberen een zo groot mogelijke intercooler te monteren om dat deels te neutraliseren.
Het gevaar met experimenteren om meer uit een motor te halen is dat je ook te ver kunt gaan met (grote) motorschade als gevolg...
Bijvoorbeeld:
Bij Turbodruk verhoging stijgt de thermische belasting vrij fors, ik zou dan ook proberen een zo groot mogelijke intercooler te monteren om dat deels te neutraliseren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
heb cooler van mb sprinter 216 cdi zo'n breede smalle achter me rs bumper
RUBBEREXPRESS
Re: van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
grasmaaiermotor pffffff je praat wel over een transporter hoor ga je mond spoelen
nee ik rijd geen 1.9d maar een TD
nee ik rijd geen 1.9d maar een TD
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
Als je het met mate doet , zal de 1.9TD het nog steeds lang volhouden hoor .Roger B. schreef:Bedenk wel dat zoveel aanpassingen de levensduur van je motor waarschijnlijk niet ten goede komen.
Het gevaar met experimenteren om meer uit een motor te halen is dat je ook te ver kunt gaan met (grote) motorschade als gevolg...
Bijvoorbeeld:
Bij Turbodruk verhoging stijgt de thermische belasting vrij fors, ik zou dan ook proberen een zo groot mogelijke intercooler te monteren om dat deels te neutraliseren.
Vandaar ook dat ik bij mij de turbodruk op 0,9bar heb staan (origineel +/- 0,6bar) en vooral ook héél belangrijk : een oliekoeler monteren ! Dat heb ik dus ook gedaan , om zeker te zijn. (omdat ik er heel vaak zware aanhangers mee trek) Ik heb een 16-rijige oliekoeler (voldoende groot)genomen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
Pascal-141 schreef:
Als je het met mate doet , zal de 1.9TD het nog steeds lang volhouden hoor .
de magische zin.... en nog steeds mogelijk minder lang dan origineel (maar wel met meer fun)
wat ik bedoel is dat je niet klakkeloos moet gaan schroeven als je niet weet waar je mee bezig bent... TE is nooit goed he
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: van 1.9 naar 2.? ; (veranderd in 1.9 opschroeven)
Hoi ROB Misschien moet je eens informeren bij De Ringsleutel in Hoogkarspel die heeft voor div leden hier de 1.9 TD al getuned. Dit gebeurd altijd op de rollenbank met uitdraai van wat je dan krijgt. ( http://www.ringsleutel.nl)
Groet JAN
Groet JAN