Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Otty_01 »

Mijn Westfalia camper (T4-2.5 TDI automaat 2002) heeft inmiddels zijn 3e distributie riem voor de aandrijving van de brandstof pomp. De eerste is, zegt de garage, "gewoon voor de zekerheid" op verzoek van de vorige eigenaar vervangen bij 60.000 km. Deze was helaas bij 91.000 km zo versleten dat hij er op de Italiaanse autostrada mee stopte en er af liep. De breedte was inmiddels tot een derde (+/- 8 mm) geslonken. Volgens de Italiaanse garage, die het perfect heeft gerepareerd, betreft het hier een probleem wat al vanuit de fabriek is ontstaan. Letterlijk zei hij "your car was born with this problem".
Het zou iets te maken hebben met de uitlijning van het bovenste en onderste deel van het motorblok. Als deze niet goed is "vreet" de poeli langzamerhand de zijkant van de riem op.
Mijn vragen zijn: kent iemand dit probleem; klopt het wat de It garagehouder heeft gezegd; als dit klopt kun je daar dan wat aan doen; en als laatste is VW hiervoor aansprakelijk te stellen?

Voor de volledigheid, het is een in 2005, uit Duitsland, geïmporteerde auto maar de volledige onderhouds historie zit er bij en hij heeft netjes al zijn beurten gehad.
Laatst gewijzigd door Otty_01 op 28 sep 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

de distributieriem van de pomp loopt niet over poelies die op heet onderblok zitten, alleen over nokkenasriemwiel en brandstofpompriemwiel en wat span- en geleiderollen.

Het motorblokverhaal is dus stierenstront.... (De distributieriem tussen krukas en nokkenas is een ander verhaal)

Wat wel kan is dat (de beugel van) de brandstofpomp niet goed uitgelijd is en dat daardoor het riemwiel van de brandstofpomp niet in lijn staat met het riemwiel van de nokkenas, hierdoor loopt de riem er langzaam af en slijt ergens langs en wordtvanzelf smaller en smaller. Dat zou volgens mij wel op te lossen moeten zijn (desnoods door nieuwe montage beugel(s) te monteren voor de pomp)

VW aansprakelijk stellen zal moeilijk worden. Niet of nauwelijks aan te tonen wat de oorzaak vna de verkeerde uitlijning is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Otty_01 »

Bedankt voor de snelle reactie,
Dat zou volgens mij wel op te lossen moeten zijn (desnoods door nieuwe montage beugel(s) te monteren voor de pomp)
enig idee of dit iets is voor de VW garage of is dit zelf te doen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

strikt genomen kan de VW monteur niet meer dan elk ander mens met technische kennis, dus in dat opzicht ook voor niet vw garagisten of partikulier te doen. Beetje afhankelijk van je technische kennis en bezit van gereedschappen.

een inspuitpomp de- en monteren heb ik thuis op de grond (zonder brug of put dus) al eens gedaan, is best te doen, maar nogmaals, enige kennis en/of ervaring helpt wel.

als je de riem eraf gehaald hebt (en dat moet om de pomp te demonteren) moet je na de montage op de merktekens nog eens fijnafstellen met een vw diagnoseapparaat of vag-com (al vaker uitvoerig beschreven hier, binnenkort moet ik weer een fijnafstelling doen bij kennis van me, dan maak ik wel foto's en plaats ik een handleiding)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Otty_01 »

Bedankt :yes

Ik ken mijzelf en mijn spullen ik zoek wel een garage op, lijkt me in mijn geval veiliger :bonk
Gebruikersavatar
Kauf
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mar 2007, 17:31
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Kauf »

Hoi Roger,

ben ook erg geinteresseerd in een handleidng betreft het afstellen van de brandstof pomp! Zou top zijn als je er eentje kunt maken :yes
Ik had al eens zitten zoeken op deze site, maar volgens mij is er nog geen eentje bescikbaar!

gr. Marijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

is bij een TDI een kwestie van mm-werk...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is op zich niet moeilijk, maar je moet het A) durven B) geduld hebben om het goed te krijgen.

is op zich niet zo heel moeilijk, en het ergste dat er kan gebeuren aan de pompzijde is dat ie niet meer loopt en dat je de basisafstelling (merktekens op elkaar zetten) opnieuw moet doen.

enige lastige voor sommigen is dat je VAGcom (ik meen de volledig werkende versie) moet hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door stijnh »

nu het hier toch over brandstof pomp afstellen gaat, wat nemen jullie als timing? blauwe, groene, rode lijn? rode zal wel niemand nemen

ik hoor graag eens wat jullie als beste ervaren


bij mij staat hij nu iets onder de blauwe , naar de late kant , 46

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

rond de 55 a 56 maar hij pendeld rond die waarde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Ron---63--- »

Voordat mn auto getuned werd stond de pomp op 90, nu is ie afgesteld op 60/65 en rijdt lekkerrr
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

moet er even opnieuw in duiken hoe het precies ging en welke lijn je neemt, de waarde 60 staat me wel bij
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door stijnh »

hier staat de uitleg
http://gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

rood -> laat +-27
blauw->ok +-48( volgens vw maar langs de late kant om NOx te verminderen, als je egr toe is moet je daar toch niet meer wakker van liggen)
groen->vroeg +-70

iedereen stelt hem dus wat vroeger in, zeker beter in hogere toeren

ik ga er ook wat aan sleutelen

hoe hebben jullie die waarden ingesteld? gereden en getest om te zien wat best gaat?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Distributie riem Brandstof pomp 2.5 TDI

Bericht door stijnh »

Ron---63--- schreef:Voordat mn auto getuned werd stond de pomp op 90, nu is ie afgesteld op 60/65 en rijdt lekkerrr
ahhh daarom ging jij zo rap voor hij getuned was :bifun
zal er zeker toe doen
maar bij lagere toeren is het dan wel wat minder

het inspuitbegin wordt in beperkte mate bijgesteld door de computer , maar als het mechanisch te veel afwijkt dan blijft dat zo.


het inspuitbegin is ook af te lezen

op de t4wiki zeggen ze dat 52 ideaal is...

ben benieuwd of het voelbaar is maar ga die +-47 toch wat aanpassen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie