Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 TDi stottert soms.

vragen over de T5
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, ik heb de vraag bij de dealer neergelegd maar nog geen antwoord ontvangen en ben toch wel benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Wanneer je rustig rijdt en de weg begint licht te klimmen dan begint de motor soms, maar niet altijd, te stotteren. Heel soms doet hij dit ook in het stadsverkeer bij rustig optrekken. Wanneer je dan het gas loslaat herstelt hij zich weer. Ik heb niet het idee dat de automaat ineens aan het schakelen gaat tussen twee versnellingen. Laat je het gas niet los dan gaat de wagen hevig schudden, dus optrekken, remmen, optrekken, remmen enz... Er gaan geen lampjes zoals de ESP ofzo branden dus er is geen slip.

Het is een VW T5 2.5 TDi California met 6 versnellingsautomaat bouwjaar sep 2005.

Alvast bedankt voor de reakties.

henny
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door jos_br »

Laat ze eens in het brandstoffilter kijken. Wanneer hier olie inzit is de tandempomp kapot.

Joss.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Zo dat is een snelle reaktie zo vroeg al, alvast bedankt !!
jos_br schreef:Laat ze eens in het brandstoffilter kijken. Wanneer hier olie inzit is de tandempomp kapot.

Joss.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Guus NLB »

Onder bepaalde belasting/gasstand stottert ie inderdaad iets. Heb ik altijd al gehad. Na chiptuning was het over maar kwam heel snel weer terug. Nauwelijks hinder van.
174/aut/90.000
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Dank je voor het antwoord. Inderdaad hindert het niet echt omdat het niet dagelijks voorkomt. Maar ik had zoiets van als het een mankement is en ik rij straks in oostenrijk in de bergen dan heb ik dit wel graag voor die tijd opgelost. Maar als het misschien normaal is onder bepaalde omstandigheden dan vindt ik het prima.
Guus NLB schreef:Onder bepaalde belasting/gasstand stottert ie inderdaad iets. Heb ik altijd al gehad. Na chiptuning was het over maar kwam heel snel weer terug. Nauwelijks hinder van.
174/aut/90.000
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Nou zeg ik het hindert me niet echt wordt het ineens veel erger, bij 80 km in de 6e versnelling vlakke weg begint ie me toch te stotteren, 2 keer vandaag. De andere keer was het bij licht klimmen in de file met zo'n 40 km/hr. Ja nu ga ik toch denken dat er echt iets mis is. Zojuist 80 km flink doorgereden en niet een keer een probleem. Wie het weet mag het zeggen.

Tijd om hem bij de VW te parkeren voor een onderzoekje?? of nog even aanzien??
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door harry t5 191 »

Doet ie ut bij 1800/2000 toeren?
Dan zou ik gaan denken aan het tweemassa vliegwiel!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Pim 328 »

Laat ze eerst maar eens de egr dichtmaken. De 2.5 tdi motoren zonder af fabriek roetfilter hebben hier meer last van.
.
Als deze dicht is hou het dan eens in de gaten wat die doet, mogelijk is het dan verholpen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Ja het is wel rond dit toerental. Is dit een heftige reparatie ???
harry t5 191 schreef:Doet ie ut bij 1800/2000 toeren?
Dan zou ik gaan denken aan het tweemassa vliegwiel!

:wjw :T54LIFE :toppie
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Als leek moet ik toch even vragen wat egr is. Mijn hersenen kraken maar ik kan er niets voor verzinnen. :nuts

Pim 328 schreef:Laat ze eerst maar eens de egr dichtmaken. De 2.5 tdi motoren zonder af fabriek roetfilter hebben hier meer last van.
.
Als deze dicht is hou het dan eens in de gaten wat die doet, mogelijk is het dan verholpen.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Kobus »

Ik meen dat het Exhaust Gas Recirculation betekent; een deel van je uitlaatgas wordt via de EGR-klep teruggevoerd in je cilinders en opnieuw verbrand. Schijnt schoner te zijn.
stop the rat race
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door Guus NLB »

Overigens is mijn EGR-klep ook dicht, dit gaf ook tijdelijk een verbetering net als de tuning.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door harry t5 191 »

[quote="wersitime"]Ja het is wel rond dit toerental. Is dit een heftige reparatie ???

[quote="harry t5 191"]Doet ie ut bij 1800/2000 toeren?
Dan zou ik gaan denken aan het tweemassa vliegwiel!

Ja dat is inderdaad een heftige operatie!
Bij mij is dat onder garantie gebeurd,(vervangen)
Maar zoals Pim voorstelde,zet eerst je egr eens dicht,misshien geeft dit bij jouw wel de oplossing.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door wersitime »

Ik kreeg van het Camperforum de tip eens te kijken of er niemand in de buurt van Arnhem woont die het storingsregister (vagcom) kan uitlezen. Uiteraard tegen vergoeding. Bij VW kon ik pas volgend jaar terecht :muur maar mogelijk kunnen ze volgende week even een gaatje vinden. (En anders doet de wegenwacht het wel als ik strandt :nuts ) geintje.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: 2.5 TDi stottert soms.

Bericht door hendrikus »

wersitime schreef:Ik kreeg van het Camperforum de tip eens te kijken of er niemand in de buurt van Arnhem woont die het storingsregister (vagcom) kan uitlezen. Uiteraard tegen vergoeding. Bij VW kon ik pas volgend jaar terecht :muur maar mogelijk kunnen ze volgende week even een gaatje vinden. (En anders doet de wegenwacht het wel als ik strandt :nuts ) geintje.
zie anders de site http://www.tdiclub.nl

op de voorpagina staan een aantal leden die gratis of tegen een kleine vergoeding je auto wel willen uitlezen. Is bij mij nl ook gedaan door een mede lid.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Plaats reactie