Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Moet er ook aan geloven.....

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

Pffff, heb weer wat tijd gevonden en er is weer vooruitgang geboekt....

Al met al is de voorbereiding toch nog heel veel werk.
Ok, je kunt zelf "alles" maar tegelijk is er het gevaar dat je het onderschat.
Aanvankelijk gedacht "dat doen we even", maar eenmaal bezig wil je alles toch weer helemaal goed doen.
En denk je : wat zit ik me eigenlijk op te kloten, ik doe het ook rustig aan ook.

Bovendien heb ik de bedplanken er niet bij (zijn bij demontage gesneuveld ?).
Ik heb bij Peter MV wel het eea opgemeten, maar als eenmaal alles ingebouwd is, kun je niet alle maten pakken.
Nou kan ik zelf wel tekenen in Autocad, en heb het eea uitgezet. Samen met een hoop fotoos (ook Peter bedankt) kom je dan een heel eind.
Op de bedplanken zitten bv weer stalen profielen, bv tegen het doorbuigen, om te achterhalen hoe het nou allemaal zit is een tijdrovend proces van "voortschrijdend inzicht".

Maargoed, eerst wat fotoos,
Alle kleine ondedelen zijn schoongemaakt en ontdaan van kit:
Afbeelding
Al het plaatwerk is schoon en kitvrij:Afbeelding
(Overige verstevigingen zijn reeds op kleur gespoten :)
Afbeelding
Alle bevestigingsmiddelen zijn binnen in RVS :
Afbeelding
Alle aluminium profielen tbv het tentdoek zijn geschuurd, gepolijst en opnieuw geanodiseerd :
Afbeelding
Het dak is inmiddels geheel geschuurd (hier op de foto nog niet helemaal klaar)
Het dak had overigens last van "cellulitis", geen blaasjes maar bulten in de gelcoat van het polyester...
Dus eerst alles korrel 220 nat en daarna korrel 500 nat geschuurd, en nog een keer "opgeschotst" met scotchbrite.
Dak is spuitklaar en gaat deze week naar de spuiter :
Afbeelding
Verder ook nog bezig geweest met de dakdragers, heeft ook nog wat hoofdbrekens gekost maar daar ben ik nu ook uit, komt uitgebreider in andere topic.
Vast even een paar shots :
Afbeelding en
Afbeelding
De dakdragers krijgen gewoon een vaste plek, dus het worden geen ingewerkte T-gleuven zoals ik eerst van plan was...
De koppen van de slotbouten waar de scharnieren e.d. mee vast zitten (nut gezicht hoor) gaan nu in de aluminium lijst vallen en worden vervangen door bouten met verzonken koppen, dus vallen mooi weg.

Nog even over de bedplanken, zie doorsnede :
Het gekke is dat ik zie dat de voorste en achterste bedplanken niet met de bovenkant gelijk liggen. Achterste bedplank heeft aan de onderzijde een sponning en ligt daardoor dieper. Dus als beide matrassen even dik zijn is het bed niet geheel vlak ??? Kan iemand dat bevestigen ?
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door Freelancer »

Even off topic.

Die Peter en Uwe uit Melle Duitsland, zijn dat "Die LUDOLFS" van Discovery channel :ie
Al meermaals die 'gasten' bezig gezien op TV, kan me dus totaal niet voorstellen dat het diezelfde zouden zijn, met hun bergen onderdelen waaruit ze willekeurig ergens een uitlaat uittrekken die dan nog de juiste blijkt te zijn.
Als het dan toch Die LUDOLFS van TV zijn, schrik ik er totaal niet van dat de bedplank is gesloopt :yes

Dit terzijde. :bifun

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

Whahaa...nee, het waren niet de "echte" Ludolfs, maar hun organisatievermogen was wel van hetzelfde kaliber.....
Ik heb zelfs nog de grap gemaakt die die Peter ook altijd maakt, "een stellingsysteem...dat kan iedereen....maar een STAPELsysteem, da's pas een systeem !" (maar dan in het het Duits)
Er werd echter niet echt gelachen...oeps.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door kroonhome »

Hoi Patrick,

Jouw voorstelling (tekening) van de bedplanken klopt helemaal, er zit inderdaad een sprong in zoals op de onderstaande foto's duidelijk is te zien:
ftp://kroonhome.dyndns.org/interieur%20 ... C03064.JPG
ftp://kroonhome.dyndns.org/interieur%20 ... C03065.JPG
ftp://kroonhome.dyndns.org/interieur%20 ... C03066.JPG
Veel succes met de ombouw en laat je niet verrassen door de douane / belastingdienst m.b.t. het kwarttarief. :muur

Groetjes,
Arjan
:driveT5 T4 met lange neus en dan in het rood
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

Hoi Arjan,

Bedankt voor je reactie en voor de fotoos...
Ziet er allemaal spik + span uit bij jou !!!
Dat lichtgrijze oogt wel veeeel frisser dan het oude donkergrijs...

Leuk om oud en nieuw te vergelijken, op een foto die ik van van Peter MV heb gekregen, valt me nu op dat :
-het stalen profiel een extra "ril" heeft gekregen (oude profiel onderzijde geheel vlak), daardoor toch nog wat sterker
oud:
Afbeelding
-bedplanken waren bekleed (iig aan bovenzijde) met kunstleer (zelfde als aan binnenzijde hefdak), latere versies zoals bij jouw is het glad,
lijkt me een HPL (formica) toplaag (of is het gespoten ?)
nieuw:
Afbeelding

Heb zelf flink zitten dubben hoe ik de bedplanken zou afwerken.
Multiplex 18 met aan weerszijden een HPL toplaag is wel te leveren maar kost bakken met geld.
Kreeg nog het idee om hiervoor 9mm multiplex met HPL (o.a. merknaam "Abet") te gebruiken (uit de flightcase-bouw), en deze 2 op elkaar te lijmen...is er alleen in donkergrijs, en dat oogt een beetje somber en ook "oude generatie"-westfalia-achtig.
Het is natuurlijk mooi strak en krasvast, maar tegelijkertijd voelt het koud aan en is akoestisch niet ideaal.
Dus ga denk ik toch voor kunstleer in lichtgrijs (kleur van de bovenste Multivan lijsten), om dit op MP18 te gaan lijmen...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door kroonhome »

Hoi Patrick,

Wel grappig die verschillen in de loop der jaren, mijn bedplanken zijn inderdaad bekleed met HPL (formica) aan weerszijden. Met de akoestiek heb ik geen problemen, voldoende gordijntjes aan boord om dit te compenseren. Voor het schoonhouden is het wel ideaal, voor het matrasje wat minder omdat het uit twee delen bestaat. Deze twee delen schuiven van elkaar af door de gladde ondergrond, een matras uit een stuk is dan de oplossing of met klitteband aan elkaar zetten. HPL bekledingsplaten zijn wel te bestellen maar erg duur, ik moest voor een rest stuk van 80x40 cm al € 20,- betalen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, om de juiste keuze te maken.

Groetjes,
Arjan
:driveT4
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door chv »

Pluuke,

Bij de T5 zijn die bedplaten vervangen door een latenbodem. Voordelen: veeeel lichter en het ligt ook een stuk comfortabeler dan op een stijve plaat. Het matrasje is immer maar enkele centimeters. Daarnaast ventileert het ook nog eens, wel zo fijn onder een matras. En dat veel lagere gewicht is wel fijn als je overdag het bed omhoog klapt voor de stahoogte.
Succes met de verbouwing.
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

Hoi Charles,
Allereerst tof dat je meedenkt, vind het altijd mooi om te zien wat voor reacties er komen !

Hmm...ja bij de T5 zijn veel dingen (optisch) veel mooier en moderner (niet altijd beter !), het is dan ook een andere generatie auto.
Heb ook eraan gedacht om een lattenbodem te maken, maar....

De achterste bedplank wordt volledig in de bus vastgekit (1090x950mm) en zorgt zo weer voor stijfheid.
Dit vervangen voor een lattenbodem gaat dus niet, dus krijg je : bedplank + lattenbodem + matras, maw het hele pakket wordt toch best hoog....
Het zou wel gaan, misschien ook omdat er nog ruimte is in het hefdak boven de matras. Maar die vind ik jammer om op te geven, wat is er immers makkelijker dan slaapzakken ed, thermomatten voor de ruiten e.d. daar te kunnen laten liggen.

Hier een foto van een hoogdak uitvoering :
Afbeelding
Bij een hefdakuitvoering is het een optie ? Hier zie ik van de lattenbodem niets van terug :
Afbeelding

Trouwens heel mooi ook hoe een rollo is verwerkt onder de bedplank om het gat naar boven tijdens het rijden mee dicht te maken....
Maar een T4 is geen T5, dus streef ik wel naar een strakke en mooie afwerking, maar er zijn nu eenmaal beperkingen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door chv »

Hai Patrick,

Inderdaad en/en is geen optie. Je zou nog kunnen kijken of je alleen het bewegende deel als lattenbodem uitvoert. Dat is immers het gedeelte waarop je (vanaf je heupen naar boven toe) ligt.
Misschien een overweging. Wij zijn met z'n tweeen en slapen altijd beneden en gebruiken het bovendeel voor alleen 'afleg' als we ergens staan en voor de stahoogte en ventilering. Dus die plank laten we altijd thuis. En onderweg schuiven ook wij de thermomatten ertussen.
Hoe dan ook succes met het project

Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

Nog maar een lastige vraag.....

Weet iemand hoe dik de bedplank exact is ?
Kan mooi HPL krijgen van 1 mm dik.
Als ik dit aan weerszijden op 18mm dik berken (is het gladst om te lamineren) multiplex lijm, kom ik op 20mm dik > te dik
Als ik dit op 15mm dik lijm, kom ik op 17mm dik > weer "net te slap??"

Zou fijn zijn als iemand er even een schuifmaatje bij kan houden...... :adhd
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door René »

16,4 mm
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

:toppie :toppie :toppie :toppie :toppie

da's dunner dan ik dacht...dan gok ik erop dat het 15mm multiplex is met 2x0,7mm (is normaal 0,8 of 1mm)dikke hpl....

Dan wordt het in mijn geval 15mm MP met 2x1mm dikke hpl !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33802
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door Multivan Generation »

Patrick,
wanneer ga je zagen in je dak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door pluuke »

Zoals je weet is voor de ingreep de achterste bedplank nodig, om deze meteen weer vast in "het gat" te kitten en poppen.

Aangezien ik deze zelf moet maken, krijg ik deze week de HPL binnen, moet deze dan nog verlijmen op de 15mm berken multiplex.
Dit allemaal enigzins overmaats, daarna op maat zagen, zijkanten vlakschuren, en een paar keer dichtsoppen.

Als dat vóór zaterdag klaar is, en de spuiter heeft vrijdag het dak klaar, gaat a.s. zaterdag de zaag erin......
Afbeelding :bifun
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33802
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Moet er ook aan geloven.....

Bericht door Multivan Generation »

De achterste bedplank hoeft in mijn ogen niet netjes afgewerkt te zijn,
de reden voor mij: de climatronic-hemel komt er toch tegen aan :lach
Dus waarom zoeken naar een mooi afgewerkte plaat hout?

De ruimte waar ik overigens de werkzaamheden in uitgevoerd heb,
is vorige week afgebrand :ie :ie
Trieste aanblik geeft het daar...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie