Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reflectie op achterbumper

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 jul 2007, 20:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Reflectie op achterbumper

Bericht door Carlo »

Ik heb dit weekend heldere achterlichten gemonteerd. Verlichting en remlicht zijn LED, achteruitrijlamp en richtingaanwijzers zijn traditionele lampen. Voordeel is dat de lichtopbrengst significant beter is en het natuurlijk net ietsje mooier oogt.

Echter, de wet vereist reflectie op de achterzijde van een voertuig en hieraan wordt, door montage van dit type lamp, niet meer voldaan omdat deze simpelweg geen reflectoren hebben. De leverancier meent dat te hebben opgelost door levering van losse reflectoren die op de bumper kunnen worden geplakt. Dat ziet er goedkoop uit en heeft naar mijn bescheiden mening geen lang leven.

Ik ben van plan dat iets netter op te lossen door rode reflecterende folie op de bumper te plakken. Wellicht dat méér lezers interesse hebben in een dergelijke oplossing. Als er voldoende animo is ga ik deze rode reflectiefolie bestellen bij onze lokale verkeersborden leverancier.

Voor de kenners, het wordt géén honingraad omdat deze aan de snijranden na verloop van tijd vuil doorlaat. Ik ga voor de wat dunnere maar (op gladde opvlakken) uitstekend hechtende en reflecterende plakfolie waarmee doorgaans de teksten op verkeersborden worden gesneden.

Als ik een overzicht heb van de geïnteresseerden kan ik daarna een prijs maken. Ik verwacht geen giga kosten maar helemaal gratis zal ook niet lukken.

Heb je interesse, stuur dan even een mail naar carlokok@casema.nl

Groet,

Carlo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Multivan Generation »

He Carlo,
wat een goed idee :toppie

Ik denk dat meer mensen hier tegen aan lopen.

Ik doe graag mee.. :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Adri626 »

Moet ook de achterreflector voorzien zijn van e-keur??? ........
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door kroonhome »

Hoi Carlo,

Ik heb inmiddels ook heldere achterlichten er in zitten, dus ook zonder reflectoren erin geintegreerd. Mijn idee is om net als bij een T5 twee smalle strookjes retro-reflecterende folie aan te brengen op de bumper, dit materiaal (rood, tape van 55 mm) is van 3M met E1 keurmerk wat voor markering van de opbouw van vrachtwagens wordt gebruikt. Ik weet niet of dit dan voldoet voor de APK. inmiddels heb ik al 3 meter in huis, ca. € 10,- per meter. Wat vind je (jullie) van dit plan? :groteogen

Groetjes,
Arjan
:driveT5 T4 lange neus
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door theo#94 T4 »

wat je ook kan doen,als er rechthoekige reflectoren bijzitten,ze op je mistachterlichten plakken,mits je die ook twee hebt natuurlijk,ik heb het zo al een jaar of zes zo zitten,ook geen probleem met APK. zie foto in de zwarte omlijning op de mistlamp.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 jul 2007, 20:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Carlo »

kroonhome schreef:Hoi Carlo,

Ik heb inmiddels ook heldere achterlichten er in zitten, dus ook zonder reflectoren erin geintegreerd. Mijn idee is om net als bij een T5 twee smalle strookjes retro-reflecterende folie aan te brengen op de bumper, dit materiaal (rood, tape van 55 mm) is van 3M met E1 keurmerk wat voor markering van de opbouw van vrachtwagens wordt gebruikt. Ik weet niet of dit dan voldoet voor de APK. inmiddels heb ik al 3 meter in huis, ca. € 10,- per meter. Wat vind je (jullie) van dit plan? :groteogen

Groetjes,
Arjan
:driveT5 T4 lange neus
Is zeker interessant maar waar op de bumper wil je dat dan aanbrengen zonder dat je het met inladen of wassen beschadigd ?

Groet,

Carlo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Multivan Generation »

onder de huidige mislampen (mistlamp en dummy)?

Stijl van de T5 of Golf plus?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door kroonhome »

Hallo Carlo en Peter,

Mijn idee was om het op de zelfde plaats aan te brengen als bij de T5, namelijk strookjes van ca.20x150 mm recht boven de uitlaatpijpen van Theo#94 T4. Dit materiaal van 3M kleeft enorm, eenmaal geplakt krijg je het er niet meer heel af, dus het blijft bij het wassen e.d. er heus wel opzitten. :ie
Ik heb in Hannover gezien dat een Duitser dit materiaal op de randjes van de mistachterlichten had aangebracht om toch nog iets van reflectie te hebben, zie onderstaande link:
ftp://kroonhome.dyndns.org/achterlicht% ... C01567.JPG

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Pascal-141 »

Carlo schreef:en heeft naar mijn bescheiden mening geen lang leven.

Bij mij zitten de aparte reflectoren er al 6jaar op , en die zijn nog als nieuw , en hangen nog steeds heel stevig vast (dubbelzijdige kleefband , origineel erbij)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door bartt4 »

Plak folie van 3m onderandere zelfde als achter op me werkbusje. Te verkijgen bij een schadebedrijf wat ook reclame belettering doet etc Afbeelding
RUBBEREXPRESS
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Bikevouwer »

Carlo schreef:Ik heb dit weekend heldere achterlichten gemonteerd. Verlichting en remlicht zijn LED, achteruitrijlamp en richtingaanwijzers zijn traditionele lampen. Voordeel is dat de lichtopbrengst significant beter is en het natuurlijk net ietsje mooier oogt.

Echter, de wet vereist reflectie op de achterzijde van een voertuig en hieraan wordt, door montage van dit type lamp, niet meer voldaan omdat deze simpelweg geen reflectoren hebben. De leverancier meent dat te hebben opgelost door levering van losse reflectoren die op de bumper kunnen worden geplakt. Dat ziet er goedkoop uit en heeft naar mijn bescheiden mening geen lang leven.

Ik ben van plan dat iets netter op te lossen door rode reflecterende folie op de bumper te plakken. Wellicht dat méér lezers interesse hebben in een dergelijke oplossing. Als er voldoende animo is ga ik deze rode reflectiefolie bestellen bij onze lokale verkeersborden leverancier.

Voor de kenners, het wordt géén honingraad omdat deze aan de snijranden na verloop van tijd vuil doorlaat. Ik ga voor de wat dunnere maar (op gladde opvlakken) uitstekend hechtende en reflecterende plakfolie waarmee doorgaans de teksten op verkeersborden worden gesneden.

Als ik een overzicht heb van de geïnteresseerden kan ik daarna een prijs maken. Ik verwacht geen giga kosten maar helemaal gratis zal ook niet lukken.

Heb je interesse, stuur dan even een mail naar carlokok@casema.nl

Groet,

Carlo
Vraagje,
Ga je dit met de hand uitsnijden of heb je een snijplotter hiervoor ??
Als je geen snij plotter hebt, misschien kan ik dan wat voor je betekenen ik heb er nl wel 1 staan
enige is dat de max breedte die ik kan snijden 30 cm is, lengte is geen probleem die kan ik zelf ingeven
(roland color-camm)
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 jul 2007, 20:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Carlo »

Ik ben er nog niet uit maar ik speel nog met de gedachte iets met het VW-logo te doen. Ik heb geen plotter maar mocht het zover komen dan kan ik je wel een EPS sturen met de exacte maten. (met de hand wordt het nooit helemaal strak)

Ik vind de optie met de reflectietape ook niet gek, ik bedoel de variant rondom in de reflector.

Als het mee zit ben ik zondag op de meeting en wellicht kom ik daar ook nog leuke oplossingen tegen.

Ik vindt het wel leuk dat iedereen meedenkt en we straks iets gezamenlijk kunnen maken. De folie kan ik sowieso regelen via mijn werk. (ik zit bij een gemeente en wij hebben natuurlijk een verkeersborden leverancier die reflectiefolie op de plank heeft liggen.

Wordt vervolgd...

Carlo
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Peter 887 »

Ik heb ook vorige week heldere ledachterlichten erin gezet, en er zaten ronde reflectors bij.
die gaan er dus echt niet op, maar ik heb nog wat reflecterende tape liggen ergens,
en ik was van plan om daar 2 stukjes van 1,5 bij 10 cm aan de rechter,
en de linkerkant naast de klep in de kuiltjes van de bumper te plakken.
daar kunnen ze ook niet beschadigen.
Ik zal komende zondag wel wat meenemen naar de njm op de vlinderhoeve.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Bikevouwer »

Carlo schreef:Ik ben er nog niet uit maar ik speel nog met de gedachte iets met het VW-logo te doen. Ik heb geen plotter maar mocht het zover komen dan kan ik je wel een EPS sturen met de exacte maten. (met de hand wordt het nooit helemaal strak)

Ik vind de optie met de reflectietape ook niet gek, ik bedoel de variant rondom in de reflector.

Als het mee zit ben ik zondag op de meeting en wellicht kom ik daar ook nog leuke oplossingen tegen.

Ik vindt het wel leuk dat iedereen meedenkt en we straks iets gezamenlijk kunnen maken. De folie kan ik sowieso regelen via mijn werk. (ik zit bij een gemeente en wij hebben natuurlijk een verkeersborden leverancier die reflectiefolie op de plank heeft liggen.

Wordt vervolgd...

Carlo
Prima Carlo eps file is uit de kunst, en applicatie folie heb ik ook nog wel liggen dus das geen probleem
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reflectie op achterbumper

Bericht door Multivan Generation »

Ik zat eigenlijk meer aan 15 mm hoog bij 150 mm lang te denken,
en aan beide zijden dan netjes afgerond?
Is dat iets?
Heb daarstraks achter een T5 gereden en die maat vind ik te klein.

Kijk eens rond naar de maat van een Ford S-max :knipoog
Dat komt namelijk dicht in de buurt van mijn idee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie