Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetkat en EGR-plaatje

vragen over de T4
Fokko
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:05

roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Fokko »

Hoera,
mijn T4 camper, een 1.2 TDI 75KW, verlengde wielbasis, is weer APK goedgekeurd. Maar,...... de roetkatalilsator gaat niet lang meer mee en het advies luidde dan ook: niet te lang wachten met vervangen, of nog beter, weglaten en vervangen door een pijp. Ook een EGR plaatje plaatsen. Als ik beide heb, zetten zij het er tussen. Volgens de keurders levert het voor de prestaties en verbruik alleen maar voordelen op en voor de APK is het geen enkel probleem. De uitlaatgassen worden alleen maar schoner.
Hoe kom ik aan zo'n pijp en aan zo'n EGR-plaatje?

Fokko uit Numansdorp
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Roger B. (11)61 »

euhh...kopen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Fokko
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:05

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Fokko »

Ze groeien niet aan een boom, dus iemand moet ze maken en dat kost tijd en kennis, en dat hoeft ie voor mij natuurlijk niet gratis te doen. Het keuringsbedrijf kan ze wel maken, maar denkt dat het goedkoper is al e.a. ergens al in voorraad is.

Fokko
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door dennisvt4 »

uitlaat gassen schoner ? er komt alleen maar meer NOx vervuiling uit de uitlaat

de motor zal wel minder vervuilen doordat je geen roet terug stuurt de motor in als de egr afgesloten is, de motor zal dus schoner blijven (en dus betere prestaties)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Roger B. (11)61 »

kijk eens op ebay.de bijvoorbeeld,
zoekterm t4 auspuff oid
waarschijnlijk bij de betere automaterialen handel ook wel te krijgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door j.d.hukema »

Ik heb nog wel een egr plaatje.Maar moet even weten welke er past .Wie??? of passen beide .Gaat om de afstand van de gaten. Fokko mail me maar even.


Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door annoyingthing »

Fokko schreef:Hoera,
Hoe kom ik aan zo'n pijp?

Fokko uit Numansdorp
Fokko,

Over een week of 3 [ligt een beetje aan het weer] plaatsen wij onze originele katalisator weer terug en dan gaat onze rvs katvervangende pijp van EPS er onder uit.
Waarom?
Wij hebben een op geel kenteken staande camper en de boete's die er op staan om zonder een kat te rijden zijn me net ff iets te gortig :muur
Voor jouw als grijskenteken camper is dat geen probleem, verbeter me als we het mis hebben !!

Moraal van het verhaal .. eerst alles uitzoeken voordat je wat koopt :bonk maar ja das natuurlijk achteraf.
Wel flink balen weer terug te moeten naar een erg tamme motor :huilen

De pijp is in juni 2009 gekocht en heeft er dan een maand onder gezeten.
De pijp mag weg voor €125,- de bon is aanwezig.VERKOCHT
Mocht je interesse hebben stuur dan even een mailtje.
Af te halen in Hellevoetsluis.

ps; mochten er andere oplossingen zijn om wel te voldoen aan de douane/rdw/apk eisen voor een bv grotere pijp of zo horen we dat natuurlijk graag :yes
Laatst gewijzigd door annoyingthing op 11 feb 2010, 20:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Dirk/970 »

mochten er andere oplossingen zijn
Kat leegmaken :toppie lijkt net echt, zolang niemand de moeite neemt de boel los te maken.
Of, met wat meer moeite, doorgaande pijp door de pot van de kat lassen.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dirk/970 schreef:
mochten er andere oplossingen zijn
Kat leegmaken :toppie lijkt net echt, zolang niemand de moeite neemt de boel los te maken.
Of, met wat meer moeite, doorgaande pijp door de pot van de kat lassen.
Als je de kat leeg maakt kun je altijd zeggen dat je van niks wist, een binnenwerk van eb kat kan defect gaan en af brokkelen en via de uitlaat het milieu in verdwijnen, daar merk je niets van

Heb je er een buis in gelast of de kat opengemaakt en weer dicht gelast en wordt dat ontdekt kun je moeilijk beweren dat dat vanzelf gegaan is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Dirk/970 »

@Roger
Goeie aanvulling :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Harm »

Is het niet zo dat een kat alleen verplicht is wanneer deze op het kentekenbewijs specifiek beschreven staat?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar als een auto na -wat zal het zijn-98 geleverd is met kat staat er een emissicode op het kentekenbewijs en dient er DUS een kat onder te hangen (hoe vaak je hierop betrapt wordt momenteel is maar de vraag)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door Multivan Generation »

Harm schreef:Is het niet zo dat een kat alleen verplicht is wanneer deze op het kentekenbewijs specifiek beschreven staat?
Op grijs kenteken wel.
Bij geel kenteken verplicht..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door PJJ-65535 »

Waar zou deze emissiecode of verplichting tot roetkatalysator op het kenteken moeten staan ?

Ik heb de mijn eens bekeken maar kan hier niets vinden...
Pieter
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: roetkat en EGR-plaatje

Bericht door André »

. . . . vorige week APK gehad op mijn bus met geel kenteken, kat is leeg maar het omhulsel zit er nog en de EGR is afgeblind door een nieuwe hittebestendige dichte pakking.
Keuring was absoluut geen probleem !
Je kunt ook altijd even je luchtfilter er uit halen vlak voor de keuring . . . scheelt ook enorm !!!! komt hij zeker door de roetmeting heen.
Of net zoals Amerikaanse auto's doen . . . . . gewoon een luchtpomp aansluiting op je uitlaatspruitstuk en lucht je uitlaat in blazen. Staat nergens dat dit niet mag en de meting is aan het einde van de uitlaat, dus gewoon verdund. Perfecte oplossing voor de APK en makkelijk met bijv. een elctrische pomp uit te voeren die je ook eventueel elk moment aan kan zetten. Dat is voor mij een optie voor de toekomst als onze regering moeilijk gaat doen.

André
Plaats reactie