Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

APK gehaald maar met hobbels

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

APK gehaald maar met hobbels

Bericht door laurens »

Vanmorgen vroeg voor de APK bij mijn multimerk-garage (niet gebonden maar prima en goedkoop bedrijf)
Eerste probleempje: hij kwam niet door de roetmeting. Monteur even een "stevig" rondje gereden en de meting was oke. Ze raden mij aan om af en toe toch een stevig op te trekken. (ik ben nl die ene uitzondering die altijd rustig rijd met zijn T4 :jump )
Tweede probleempje: verschil in remmen achter tussen links en rechts 50%. Dat was teveel van het goede. Wielen eraf en de zaak roestvrij gemaakt en nieuwe remolie er in. Dat gaf een behoorlijke verbetering maar nog niet genoeg. Paar keer flink met de hamer op de remcylinder (? denk ik) en vervolgens werd er ergens voor de achteras aan wat moeren gedraaid die bij veertjes zitten (je ziet ik ben geen techneut) en toen was het verschil ruim onder de 10%
Gelukkig dus geen dure dingen en wat de APK betreft mag ik weer een jaartje. Wat de bus betreft (12,5 jaar oud 249000 op de klok dus geen probleem) mag ik hopelijk wel langer :ikrij
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door harry t5 191 »

Gelukkig Laurens dat alles weer voor een jaartje goedgekeurd is!! :jumpklap
Wat ze bijgesteld zulle hebben is vermoedelijk de remkrachtregelaar.
Nu maar weer fijn :ikrij .

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door Peter 887 »

Ik heb hetzelfde gehad met de remmen op mijn oude T4tje uit '93,
voor de keuring een stukje rijden en af,en toe de handrem even aanhalen
dan waren ze weer ongeveer gelijk.
Dit kwam elk jaar weer terug.
Maar evengoed weer een lekker gevoel als hij weer een jaartje met het verkeer mee mag hobbelen
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door theo#94 T4 »

de mijne is vorige week gekeurd, afgekeurd in eerste instantie,remkrachtverdeler werkte niet meer,daar moest dus een nieuwe onder,meteen hebben ze ook maar de remvloeistof vervangen,ja als je dan toch bezig bent dan ook maar meteen goed doen,dus daar ben ik weer vanaf,en heb weer een goedgekeurde bus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door Multivan Generation »

die remkracht verdeler was misschien niet nodig geweest als ze de remvloeistof meteen goed doorgespoeld en vervangen hadden.

De laatste keer bij mij hebben ze er 9 (!) liter door heen 'gebleed'.
Ik moest overigens alleen de totale inhoud van het remsysteem betalen..niet meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door deejoe »

Zo'n remkrachtverdeler kan die vast gaan zitten?
En hoe openbaart zich dat?
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, een (lastafhankelijke) remkrachtregelaar kan vast gaan zitten, dan werkt ie dus niet meer en veranderd de maximale remdruk op de achterwielen niet meer afhankelijk van de belading.

Hoe werkt een L(ast)A(fhankelijke)R(emdrukregelaar)?

de LAR zit met een staafje verbonden aan de achteras, bij inveren en uitveren zal dit staafje een hefboom bewegen.

deze hefboom drukt een veer aan die op zijn beurt weer de maximale druk NA de LAR regelt.

Dus bij onbeladen (uitgeveerd) heb je een lage maximale remdruk op de achterwielen, en bij beladen (ingeveerd) een hoge maximale remdruk.

Als de LAR vast zit dan beweegt die hefboom niet meer en zal de druk niet meer variëren bij beladen. Afhankelijk van de stand waarin de LAR vast zit zul je er meer of minder van merken.

Vast in "beladen" stand, de druk blijft op hoog ingesteld staan, bij onbeladen fors remmen kunnen de achterwielen blokkeren

Vast in "onbeladen" stand, de druk blijft op laag ingesteld staan, bij beladen fors remmen kun je misschien merken dat hij niet meer zo goed remt als voorheen (achter doet minder mee)

Vast in "midden" stand, de druk blijft op ongeveer gemiddeld staan, waarschijnlijk merk je dit niet in het dagelijks gebruik, bij controle voor APK moet dit wel opgemerkt worden.

Over het algemeen is de LAR te controlleren door het hefboompje een beetje tegen de LAR te drukken en vast te houden, als dan iemand de rem intrapt moet je dat hefboompje voelen bewegen.

Wat ik begrepen heb heeft lang niet elke T4 een LAR,
sommige modellen MET ABS hebben er geen. (daar regelt de ABS de druk door slip van de achterwielen te corrigeren, dus heb je maximale remdruk tot je wiel blokkeerd, en dan regelt het abs dit continu bij)
Maar er zijn ook T4's met ABS die toch een LAR hebben.....

Het APK probleem van de topic starter kan alleen maar aan de LAR gelegen hebben als deze onafhankelijk van elkaar een regeling voor links en rechts heeft, aangezien het probleem niet een te hoge/lage remdruk op de achteras betrof maar remdruk verlschil tussen Links en rechts
Laurens schreef:Tweede probleempje: verschil in remmen achter tussen links en rechts 50%.
zeker bij auto's zonder, of met een eenvoudig ABS is de LAR vaak enkelvoudig uitgevoerd, hoe dat bij een T4 zit weet ik niet, bij auto's met uitgebreid ABS (4 kanaals dus elk wiel afzonderlijk meten en regelen) zal de LAR volgens mij dubbel uitgevoerd moeten zijn (en dan zou de LAR dus wel verschil tussen links en rechts kunnen veroorzaken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door Harry62 »

Even als aanvulling is het vaak niet de remdrukverdeler zelf die vast zit maar het mechanisme (scharniertje).
Met een beetje kruipolie en daarna gangbaar maken werkt het vaak weer. Het is maar voor even maar het werkt weer. :driveT4
Maar vervangen is altijd beter!!
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door laurens »

Het APK probleem van de topic starter kan alleen maar aan de LAR gelegen hebben
vaak niet de remdrukverdeler zelf die vast zit maar het mechanisme (scharniertje
Jullie hebben er verstand van jongens.
De monteur zat inderdaad als laatste handeling onder de bus aan zo'n scharnierend ding met veertjes te friemelen. eerst had een collega even voor hem geremd

zie je wel op weetjewel krijg je altijd de juiste uitleg

:jumpklap :klappen :klappen :jumpklap
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door Multivan Generation »

veel mensen verlagen de bus en laten de lastafhankelijke remdrukkracht regelaar niet opnieuw juist afstellen.

Het beste werkt het, ook met het oog op de APK en roest op de schijven,
dat de achterremmen, altijd minimaal 30% van de beschikbare remdruk krijgen.

Hierdoor remmen de achter remmen altijd mee, komt daar bijna geen roest op,
en heb je ook minder APK problemen.

Een kennis van mijn broer heeft ook een 88 pk TDI,
rijdt er zowat 1 op 17 mee, remt bijna nooit en heeft een zeer anticiperende rijstijl.
Zijn bus was afgekeurd op de achterschijven, te roestig!!
Heb hem toen verteld dat ik, als ik hem was, meer remdruk op de achterwielen zou willen,
dat heeft hij uit laten voeren, en sindsdien geen problemen meer op dat punt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
lourens
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2008, 22:20

Re: APK gehaald maar met hobbels

Bericht door lourens »

Ik trek zo af en toe onder het rijden op een recht stuk weg even de handrem een beetje aan.
Dat werkt ook goed!!
Wel uitkijken onder welke omstandigheden je dat doet natuurlijk!!
Plaats reactie