Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chiptuning

vragen over de T4
Gert Jaspers
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:41

chiptuning

Bericht door Gert Jaspers »

Hallo deskundigen !

Vraagje : Ik heb een VW transporter 2.5 TDI ( 102 pk) uit 2001 met 168000 km .
Ik heb een redelijk grote caravan gekocht en in Zuid Frankrijk ( bij Millau)kwam ik toch ff tekort denk ik aan vermogen.
Nu overweeg ik chiptuning ( van 102 naar 133 pk), maar is dat aan te raden voor een auto uit 2001 ? Ik lees alleen vanaf 2002 mogelijk ?.
Iemand ervaring of suggesties voor mij ?

Groet Gert
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: chiptuning

Bericht door keescv »

tja wat is een grote caravan en welke snelheid wil je rijden ,blijft altijd een discussie.

ik dek nog steeds als je normaal rijd je prima met de caravan uit de voeten kan ,maar de meeste willen zo snel mogelijk va a naar b en dan schiet het we eens te kort.
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door rolf768 »

Ja hoor geen probleem ik heb zelf een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler op gebouwd en later nog eps uitlaat nu 120 pk ongeveer uit 99 dus 2001 kan ook.
Laten doen bij Marja. :toppie
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw
Laatst gewijzigd door rolf768 op 06 mar 2009, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: chiptuning

Bericht door GerJol 716 »

Een TDI van 2001 kan je gewoon chiptunen hoor, als de motor maar in een goede technische staat verkeerd.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: chiptuning

Bericht door dennisvt4 »

als je de zoekfunctie gebruikt zul veel meer kunnen vinden

tegenwoordig is tunen op maat heel goed te doen zodat je ook nog je wensen kan vertellen

en chiptunning is geen powerbox die wordt je dan ook niet aanbevolen, mischien overbodig om te zeggen maar goed :knipoog
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

@ Gert,
allereerst welkom op :wjw

Om te beginnen zou ik controleren of de roetkat leeggemaakt is.
Als de roetkat leeg gemaakt is, of als er een roetkat vervangende buis onder de auto zit geeft dat veel voordeel bij het rijden met een caravan.
Doordat de uitlaatgassen beter doorstromen, zal het rendement van de turbo iets beter worden.
Hierdoor zal de bus ongeveer 300 rpm eerder gaan trekken.
In jouw geval zal het merkbaar worden vanaf rond de 1800 rpm.

En dat kan met het rijden met een caravan net dat beetje verschil geven.

Mocht je aan chiptuning denken,
weet dan zeker dat je motor technisch in goede staat is.
Bij een 102 pk zou je dan gaan denken aan 130 pk en een koppel dat van 250Nm richting de 300 Nm gaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: chiptuning

Bericht door keescv »

rolf768 schreef:Ja hoor geen probleem ik heb zelf een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler op gebouwd en later nog eps uitlaat nu 120 pk ongeveer uit 99 dus 2001 kan ook.
Laten doen bij Marja. :toppie
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw

niet meer snelheid denk het toch wel alleen is het bepaalend wat je wil.

ik heb gekozen voor trekkracht omdat ik maar 90 pk in de vivaro heb en nu 116 pk

alleen wat mij verbaast steeds weer dat ieder pk's wil voor de caravan te trekken ,dan denk ik waarom ik reed met een combinatie gewicht van 4300 kg samen en had maar 88 pk en ging ook.

maar goed zal wel aan mijn liggen ,kijk rij je vivaro dan snap ik dat je er een chip in doet maar een vw die blijft doorgaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

keescv schreef: alleen wat mij verbaast steeds weer dat ieder pk's wil voor de caravan te trekken ,dan denk ik waarom ik reed met een combinatie gewicht van 4300 kg samen en had maar 88 pk en ging ook.
Ik denk dat de mensen die hem laten tunen, om een kar of caravan gemakkelijker te kunnen trekken,
dat die meer hebben aan de koppeltoename en ook veel meer op koppel rijden, als op PK's ! :knipoog

Op pk's rijdt je alleen als je echt op topsnelheid wilt rijden...
Kijk maar de koppelkrommes :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: chiptuning

Bericht door dennisvt4 »

keescv schreef:
rolf768 schreef:Ja hoor geen probleem ik heb zelf een 2.5 tdi 88pk gechipt naar 115 pk met intercooler op gebouwd en later nog eps uitlaat nu 120 pk ongeveer uit 99 dus 2001 kan ook.
Laten doen bij Marja. :toppie
Kees je krijgt er niet meer snelheid van maar meer kracht onder in , dus meer trekkracht.
gr Rolf 768 :driveT4 :T44EVER :wjw

niet meer snelheid denk het toch wel alleen is het bepaalend wat je wil.

ik heb gekozen voor trekkracht omdat ik maar 90 pk in de vivaro heb en nu 116 pk

alleen wat mij verbaast steeds weer dat ieder pk's wil voor de caravan te trekken ,dan denk ik waarom ik reed met een combinatie gewicht van 4300 kg samen en had maar 88 pk en ging ook.

maar goed zal wel aan mijn liggen ,kijk rij je vivaro dan snap ik dat je er een chip in doet maar een vw die blijft doorgaan.

een 88 pk bus heeft andere versnelingsbak verhoudingen die zijn korter waardoor die toch al makelijker wegrijdt, als ik weg moet rijden zou ik willen dat de versnellingen wat korter waren, naja alleen zijn 1 dan
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: chiptuning

Bericht door Pascal-141 »

Gert Jaspers schreef:Hallo deskundigen !

Vraagje : Ik heb een VW transporter 2.5 TDI ( 102 pk) uit 2001 met 168000 km .
Ik heb een redelijk grote caravan gekocht en in Zuid Frankrijk ( bij Millau)kwam ik toch ff tekort denk ik aan vermogen.

Groet Gert
Als je met een 102PK "vermogen te kort kwam" om je caravan te trekken , dan zou er wat mis kunnen zijn met je T4 . Een 102PK heeft zowieso voldoende vermogen om te trekken , ik heb een (motorisch) standaard 102PK en trek daar regelmatig 2500kg erachter , nog NOOIT vermogen te kort gehad , ook niet wanneer het bergop gaat.
Misschien zit je katalysator of het inlaattraject verstopt , zodat je motorvermogen niet meer optimaal is.
Maar als je vermogen te kort komt met (een goeie )102PK om die caravan bvb een berg op te sleuren , en je gaat dan chippen (gewoon maar om die sleurhut tegen mooie snelheid de berg op te krijgen) , dan heb je kans dat je versnellingsbak eraan gaat.
(Ik spreek uit ervaring...) De lagers van het differentieel kunnen het dan niet houden en gaan eraan...

Hoe zwaar is die caravan van jou ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chiptuning

Bericht door René »

Helemaal eens met Pascal.

Ik had een 102pk met een 1900kilo caravan,

Zeer zelden dat ik terug moest schakelen naar zijn 3, en dan alleen op hele stijle stukken.
Een 102pk moet makkelijk die caravan kunnen trekken, je moet hem alleen niet onderde 21 a 2200 toeren laten komen.

Laat hem maar werken en toeren maken, dan worden je zuigerbodems ook niet zo heet.
Die krijgen dan betere koeling van de olie.

Berrie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

Berrie en Rene schreef:Zeer zelden dat ik terug moest schakelen naar zijn 3, en dan alleen op hele stijle stukken.
Een 102pk moet makkelijk die caravan kunnen trekken, je moet hem alleen niet onderde 21 a 2200 toeren laten komen.

Laat hem maar werken en toeren maken, dan worden je zuigerbodems ook niet zo heet.
Die krijgen dan betere koeling van de olie. Berrie
Helemaal mee eens,
zeker bij het rijden met een caravan (berg op) NIET het nieuwe rijden toepassen,
maar gewoon het blok toeren laten maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Re: chiptuning

Bericht door theo#94 T4 »

vergeet hierbij ook de luchtmassameter niet.
Afbeelding
Gert Jaspers
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:41

Re: chiptuning

Bericht door Gert Jaspers »

Alle deskundigen : hartelijk bedankt voor jullie suggesties en reacties. De caravan ziet er wel groot uit vind ik ( ik ben nog maar een beginnende caravanrijder), maar valt mee in gewicht begrijp ik van anderen ; totaal 1400 kg ( incl.lading) We zaten wel met 5 volwassen incl bagage in die bus.In een Franse garage vermoedde men dat de "debri-metre "wel eens niet goed zou kunnen werken. Thuis in een woordenboek opgezocht : schijnt de luchtmassameter te zijn. Dat aan mijn garage gemeld, die hebben de luchtmassameter vervangen. Ik heb niet met de caravan kunnen controleren of het nu tot betere resultaten gaat leiden. Ik trek de volgende conclusie uit jullie reacties : Chiptuning kan wel bij mijn bus , maar bij een technisch goede motor niet nodig ..... Eens ?
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Viking64 »

Ik zou ervan maken:"Niet noodzakelijk"
Extra koppel is natuurlijk nooit weg.... :ikrij
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Plaats reactie