Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

zonder dat ik de motor er weer uit moet halen.....

kom met heel veel pijn en moeite aan alle boutjes op een na en krijg de laatste waar ik aan kom niet los omdat de enige sleutel die er op past geen slag kan maken

is het mogelijk de turbo te vervangen zonder het blok (gedeeltelijk) uit te bouwen? en zoja HOE kom ik er dan in hemelsnaam bij, na 2 uur klooien en nog niet echt verder heb ik er genoeg van, maar ondertussen moet de auto morgen wel weer 500km rijden :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Duveltje-77 »

dat is natuurlijk net dat ene ding waar een gemodificeerde sleutel voor is door ruimte gebrek
misschien toch even door worselen en wat aanpassen
succes altijd lastig bij krappe plaatsen
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door René »

Probleem is zeker om de moertjes van de turbo los te maken aan de voorzijde van de turbo.
Ik heb een ringsteeksleutel ingekort om zo in ieder geval een slag te kunnen maken om zo de zelfborgende moertjes los te kunnen draaien, misschien kun je hier iets mee?

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb alles los behalve de 12-kant bout die an de voorkant van onderen in de turbovoet gedraaid zit en de moer aan bestuurderszijde die aan de achterzijde op de turbovoet zit (die waar een dopje zelfs niet op kan omdat het metaal van de turbo te dicht erboven zit)

het moertje kan ik een ring-steek op leggen,m aar ik kan niet genoeg kracht zetten om hem los te draaien, die bout had ik nog niet geprobeerd, maar bij oude motor ook achter spruitstuk langs eraan gekomen, dus dat lukt wel hoop ik...

Ga morgen even zo'n dogbone halen waarmee je momentsleutels gebruikt op lastige plekken (ene kant is vierkant gat voor ratel en andere kant is ringsleutel) dan kan er een verlengstuk op en hom je er met de ratel bij.

hoop dat die giga olielekkage ook van de turbo komt, hele achterkant van het blok is zeiknat maar kan niet zeggen DAAR komt het vandaan.... onderkant heeft weer anti-roest behandeling gehad....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Duveltje-77 »

olie lekage lijkt mij de pakking van de olie pomp
mijne had het ook
maar extreem veel was het niet hoor
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door GerJol 716 »

Kan je niet een ring/steek sleutel even heet stoken, en hem in een bocht zetten, zodat je er dan wellicht wel bij kunt komen?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

afgezien van het feit dat de oliepomppakking 20.000 km bij inbouw van het blok vervangen is, zou daardoor mijns inziens niet de hele achterkant van het blok zeiknat zijn.

beetje zonde van mijn facom sleutel om die te gaan mollesteren in de hoop dat de moer dan wel los gaat, met zo'n "dogbone" zal het waarschijnlijk wel lukken omdat je dan middels het verlengstuk van de doppenset weer goed kracht kunt zetten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door rick_k »

Roger B. schreef:afgezien van het feit dat de oliepomppakking 20.000 km bij inbouw van het blok vervangen is, zou daardoor mijns inziens niet de hele achterkant van het blok zeiknat zijn.

beetje zonde van mijn facom sleutel om die te gaan mollesteren in de hoop dat de moer dan wel los gaat, met zo'n "dogbone" zal het waarschijnlijk wel lukken omdat je dan middels het verlengstuk van de doppenset weer goed kracht kunt zetten
Daarom haal ik af en toe een setje bij de Aldi of Lidl... Die slijp ik in stukken, buig ze om en alles wat officieel niet kan...

Ik heb heel veel goedkoop gereedschap wat ik "mishandel".

Best een handige tip, niet zo duur.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Multivan Generation »

daar zat ik ook aan te denken, een goedkoop setje verminken..
Ik heb om de moertjes van de wastegate te verdraaien een steek-ringsleutel doorgezaagd.

Dan heb je net wat meer ruimte.
Maar wat ik van Roger begreep uit zijn posting, is dat hij er misschien wel bij kan komen,
maar niet genoeg kracht kan geven om hem los te krijgen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

de ring sleutel kan er op, maar zit dan vlak langs diverse metalen delen dus het veren is al voldoende om daar tegenaan te trekken
De ring-steek sleutel kan er op en is wat korter, dus kan een tandje terug, maar ik krijg geen kracht gezet daar achter die turbo in die kuil van het hitteschild van het schutbord....

daarom haal ik morgen (als ze het ergens voorradig hebben) zo'n dog-bone

zo'n ding: Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Pascal-141 »

Ga je de turbo van je "oude" blok monteren ,Roger , of heb je een revisie turbo klaarliggen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Coen220 »

ik ben erg benieuwd wat je voor dat sleutetje betaald, snap on is erg prijzig.
Misschien kan je het proberen ,wat al is gezegt met een afgezaagde sluitel ,en dan deze (haaks erop) verlengen met een ringsluitel, wel zachtjes aan kracht eropzetten ivm wegschuiven van de ringsluitel.
Hopelijk kan dit je helpen.
groeten
Coen 220
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Coen220 »

Misschien een startmotor sleutel , dat is een soort ringsleutel welke twee gebogen stukken heeft,
daar kan je mee om een hoekje sleutelen.
Sucses
Coen 220
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

ga voorlopig weer met de oude turbo proberen, die had geen problemen op de oude motor, als dit gelukt is kan het altijd later nogeens ;-) met een gereviseerd (kost ook weer bom duiten)

Bij oude werkgever langs geweest om tork-adaptertje te lenen (geen enkel merk heeft die krengen in het gamma, laat staan dat ze voorradig zijn bij de verkopende winkel, en Snap-on krijg je alleen bij de vertegenwoordiger.) Helaas hadden ze daar alleen engelse maten en 9/16 is te klein en 5/8 te groot... paar uitgesleten exemplaren mee gekregen om wat te bakken met een dopje eraan ofzo..

Vanavond gaat het weer tegen 20.00 uur zijn dat ik thuis ben, misschien dat ik morgen middag tijd heb, anders zal het wel weer bijna van het weekend worden...... zou woendag naar tuv herkeuring moeten, wordt dus niks, zal dus wel weer compleet nieuwe keuring worden met het gevaar dat ze hem dan WEL helemaal na kijken............

startersleutels en afgezaagde ringsleutels gaat niet werken, ik kan mijn ring-steek er op zetten en dan kan ie 1/8 slag draaien voor ie tegen de turbo loopt, maar omdat je over het inlaatspruitstuk heen eraan moet zien te komen kun je daar geen kracht zetten en die moertjes zitten ACHTERLIJK vast (veel vaster dan de turbo van mijn oude blok die ik eerst gedemonteerd had.....)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door koos 890 »

Misschien dat een setje ring-ratel sleutels uitkomst brengt ???????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Plaats reactie