Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
advies ombouw naar TDI gevraagd
advies ombouw naar TDI gevraagd
Beste Weetjeweller's,
Ik ben in het bezit van een LWB T4 Carthago Malibu camper, bwj. 1996, 2.4AAB. Ik ben op zoek geweest naar precies dezelfde camper maar dan in TDI uitvoering. Zoals jullie wel weten zijn die camper TDI uitvoeringen flink aan de prijs.
Vanaf 18 000 euro en snel veel hoger. Omdat mijn camper voor de rest wel goed in orde is, was mijn idee om een LWB TDI te kopen en de motor + de rest wat nodig is over te zetten in mijn huidige camper. Meestal wordt op dit forum de suggestie gegeven om toch te zoeken naar een complete camper maar volgens mij ben ik goedkoper uit uit als ik een TDI op de kop kan tikken waarvan alles over te zetten is.
Wat zijn jullie adiezen en suggesties hierbij.
mvgr
Bert
Ik ben in het bezit van een LWB T4 Carthago Malibu camper, bwj. 1996, 2.4AAB. Ik ben op zoek geweest naar precies dezelfde camper maar dan in TDI uitvoering. Zoals jullie wel weten zijn die camper TDI uitvoeringen flink aan de prijs.
Vanaf 18 000 euro en snel veel hoger. Omdat mijn camper voor de rest wel goed in orde is, was mijn idee om een LWB TDI te kopen en de motor + de rest wat nodig is over te zetten in mijn huidige camper. Meestal wordt op dit forum de suggestie gegeven om toch te zoeken naar een complete camper maar volgens mij ben ik goedkoper uit uit als ik een TDI op de kop kan tikken waarvan alles over te zetten is.
Wat zijn jullie adiezen en suggesties hierbij.
mvgr
Bert
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Heb je al een bepaald budget in gedachten?
Egbert
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Waarom persé een LWB TDI kopen? enige dat eventueel bij de LWB anders is is de uitlaat (maar geen idee of de uitlaat van de 2.4 echt anders is)
maar je zou eens goed moeten kijken wat jouw camper minder oplevert dan wat een tdi kost en hoeveel jouw ombouwplan zou gaan kosten.
Waarom wil je bijvoorbeeld een komplete auto kopen, en niet alleen een motor-versnellingsbak en wat extra onderdelen?
maar je zou eens goed moeten kijken wat jouw camper minder oplevert dan wat een tdi kost en hoeveel jouw ombouwplan zou gaan kosten.
Waarom wil je bijvoorbeeld een komplete auto kopen, en niet alleen een motor-versnellingsbak en wat extra onderdelen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Ik heb dit ook gedaan. Maar dan met een camper met 2.4 uit 1994 KWB.
Mijn carroserie was/is ook nog uitstekend en die vind je niet zo snel.
Ik heb wel een losse motor met bijbehorende versnellingsbak gekocht
En een compleet onderstel van een 2003 T4.
En gelijk ook het dashboard compleet verwisselt met airco. (als je toch bezig bent)
Tot op de dag van vandaag was deze ingreep dubbel en dwars waard.
Mijn carroserie was/is ook nog uitstekend en die vind je niet zo snel.
Ik heb wel een losse motor met bijbehorende versnellingsbak gekocht
En een compleet onderstel van een 2003 T4.
En gelijk ook het dashboard compleet verwisselt met airco. (als je toch bezig bent)
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
Tot op de dag van vandaag was deze ingreep dubbel en dwars waard.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Als dat goedkoper is? En als ik een goed rijdende TDI kan kopen (lang of korte wielbasis als dat niets uitmaakt) heb ik in ieder geval alle losse onderdelen ook.Waarom wil je bijvoorbeeld een komplete auto kopen, en niet alleen een motor-versnellingsbak en wat extra onderdelen?
mvgr
Bert
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Hallo,
Even reacties van experts vragen op dit forum.
Ik kan aan een complete TDI motor komen met ombouwen inclusief tussen de 2500 en 3000 euro.
Is dit een schappelijke prijs of te duur?
Oja, ik ben vergeten om te vragen of je ook weer naar de rdw moet ? (harry 62) hoe is het jou vergaan)
Even reacties van experts vragen op dit forum.
Ik kan aan een complete TDI motor komen met ombouwen inclusief tussen de 2500 en 3000 euro.
Is dit een schappelijke prijs of te duur?
Oja, ik ben vergeten om te vragen of je ook weer naar de rdw moet ? (harry 62) hoe is het jou vergaan)
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Zorg wel dat je er ook een bijpassende versnellingsbak van een TDi bij krijgt/hebt.kolebrie schreef:Hallo,
Even reacties van experts vragen op dit forum.
Ik kan aan een complete TDI motor komen met ombouwen inclusief tussen de 2500 en 3000 euro.
Is dit een schappelijke prijs of te duur?
Oja, ik ben vergeten om te vragen of je ook weer naar de rdw moet ? (harry 62) hoe is het jou vergaan)
Ik weet niet wat je er allemaal bij hebt, hoeveel km de motor gelopen heeft, distributieriem, enz.
Maar met inbouw moet je wel dat geld rekenen.
Ik ben niet bij de RDW geweest, heb maar 100 cc meer nu en evenveel cilinders.
Heb wel gehoord dat het nu heel makkelijk is om de auto te laten omkeuren.
Heb al een verhaal gelezen met een Kever die in Lelystad is geweest en nu 150 Kw. op kenteken heeft staan.
Ik denk dat ik dit nog wel ga doen. (bv voor Umweltplakete)
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... =10&t=6873" onclick="window.open(this.href);return false;
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Snel dan, want ik hoor steeds dat het per 1-1-2010 weer teruggedraaid wordt naar een intensieve keuring.
mvg Rick
mvg Rick
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Ben ik "goedkoper" uit als ik alles los moet kopen? Ik ga ervan uit dat ik dan ook mijn dashboard ed moet vervangen of alleen de tellerunit?
Vandaar mijn idee om een complete bus te kopen, als dat geen LWB hoeft te zijn heb ik waarschijnlijk nog meer keuze. Hoe lang zou zo'n klusje kunnen duren om alles over te bouwen?
mvgr
Bert
Vandaar mijn idee om een complete bus te kopen, als dat geen LWB hoeft te zijn heb ik waarschijnlijk nog meer keuze. Hoe lang zou zo'n klusje kunnen duren om alles over te bouwen?
mvgr
Bert
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
als je een TDI zonder canbus neemt (model 96-98) hoef je je dashboard niet om te bouwen denk ik,
motorwissel zonder meteen de nieuwe motor grondig aan te pakken kan goed in een weekend. e.e.a. afhankleijk van je technische kunnen en de mate van gereedschap en werkruimte die je ter beschikking hebt.
In jouw geval moet je wel (flink) wat extra tijd rekenen voor het aanpassen van 2,4 naar TDI
wil je meteen alle pakkingen, keerringen, inlaattraject, distributie enz onderhanden nemen dan wordt het behalve kostbaarder ook wat bewerkelijker (maar je komt er nooit meer zo goed bij als wanneer de motor vrij hangt)
motorwissel zonder meteen de nieuwe motor grondig aan te pakken kan goed in een weekend. e.e.a. afhankleijk van je technische kunnen en de mate van gereedschap en werkruimte die je ter beschikking hebt.
In jouw geval moet je wel (flink) wat extra tijd rekenen voor het aanpassen van 2,4 naar TDI
wil je meteen alle pakkingen, keerringen, inlaattraject, distributie enz onderhanden nemen dan wordt het behalve kostbaarder ook wat bewerkelijker (maar je komt er nooit meer zo goed bij als wanneer de motor vrij hangt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Ik heb zelf een '94 AAB omgebouwd naar 2002 AXG met can-bus en MFA, daarbij meteen maar de ABS en climatronic en zeg je maar vast dat het dán een pittige klus is.
Als je camper van '96 is dan heb je waarschijnlijk al een 2de ontlastrelais in je zekeringkast (gelukkig hopelijk), een ouder type heeft die niet en betekent dat verschillende stekkers achterop de kast anders bezet zijn en dat is een heel gepluis omdat je dan veel bedrading om moet steken, daar kom je denk ik ook in jouw geval niet helemaal onderuit.
Controleer verder even of je motorsteun(die rechts aan de bijrijderskant) al van het hoge type is want anders ligt je blok er straks scheef in omdat de hydrosteun een stuk groter is, of monteer de steun die op je AAB zit (maar dat wil je niet want is per slot van rekening een steun voor een 78pk motor en niet voor 102 of 150 pk). Als je blok er scheef in ligt dan loopt de rechteraandrijfas tegen het subframe.
Als je de motorruimte leeg hebt kun je natuurlijk ook nog wat extra isoleren, ik heb het hele brandschot beplakt met zwarte isomat, staat heel cool en dempt echt super, maar is natuurlijk nog meer werk.
Je distributie en afdichtingen kun je het beste ook meteen aanpakken en stel je brandstofpomp ook vast statisch af (met een klokje), scheelt je een hoop geklooi als je em nog een keer dynamisch moet afstellen.
Verder moet je het ook een beetje positief benaderen denk ik, het geeft heel veel voldoening en je word er ook nooit stommer van.
Bekijk ook de ombouwfilmpjes van bijv. Berrie en René eens, als je ze nog niet gezien hebt .
Zeker een bron van inspiratie
.
Als je camper van '96 is dan heb je waarschijnlijk al een 2de ontlastrelais in je zekeringkast (gelukkig hopelijk), een ouder type heeft die niet en betekent dat verschillende stekkers achterop de kast anders bezet zijn en dat is een heel gepluis omdat je dan veel bedrading om moet steken, daar kom je denk ik ook in jouw geval niet helemaal onderuit.
Controleer verder even of je motorsteun(die rechts aan de bijrijderskant) al van het hoge type is want anders ligt je blok er straks scheef in omdat de hydrosteun een stuk groter is, of monteer de steun die op je AAB zit (maar dat wil je niet want is per slot van rekening een steun voor een 78pk motor en niet voor 102 of 150 pk). Als je blok er scheef in ligt dan loopt de rechteraandrijfas tegen het subframe.
Als je de motorruimte leeg hebt kun je natuurlijk ook nog wat extra isoleren, ik heb het hele brandschot beplakt met zwarte isomat, staat heel cool en dempt echt super, maar is natuurlijk nog meer werk.
Je distributie en afdichtingen kun je het beste ook meteen aanpakken en stel je brandstofpomp ook vast statisch af (met een klokje), scheelt je een hoop geklooi als je em nog een keer dynamisch moet afstellen.
Verder moet je het ook een beetje positief benaderen denk ik, het geeft heel veel voldoening en je word er ook nooit stommer van.
Bekijk ook de ombouwfilmpjes van bijv. Berrie en René eens, als je ze nog niet gezien hebt .
Zeker een bron van inspiratie
![neutral :adhd](./images/smilies/adhd.gif)
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Landcruiser BJ42
BMW X6M
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
dijk schreef: Als je camper van '96 is dan heb je waarschijnlijk al een 2de ontlastrelais in je zekeringkast (gelukkig hopelijk), een ouder type heeft die niet en betekent dat verschillende stekkers achterop de kast anders bezet zijn en dat is een heel gepluis omdat je dan veel bedrading om moet steken, daar kom je denk ik ook in jouw geval niet helemaal onderuit.
Mijn '91er heeft nog deels de originele kabelboom en een kabelboom van een 88 pk TDI uit 2003 met canbus.
Leuke combi met een 102 pk ACV motor.
Dit is een gepuzzel bij de zekeringkast om een bepaald draadje te zoeken.
Vooral omdat de vorige eigenaar (2 linkerhanden) eigenhandig een radio en carkit heeft geïnstalleerd.
Dat vergeet je helemaal als je aan het rijden bent en geniet van de TDI power!
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
even een aanvulling:
er zijn ook 88 pk tdi's.
Je zou het bijna vergeten
Volgens iemand anders valt zo'n ombouw best wel mee,
ik geloof dat die persoon Andre heette..
Het is een overweging als de bus je voor de rest bevalt,
en leerzaam is het ook, en het geeft veel voldoening er na, als je met een
rondrijdt
er zijn ook 88 pk tdi's.
Je zou het bijna vergeten
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Volgens iemand anders valt zo'n ombouw best wel mee,
ik geloof dat die persoon Andre heette..
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Het is een overweging als de bus je voor de rest bevalt,
en leerzaam is het ook, en het geeft veel voldoening er na, als je met een
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
Bedankt voor alle tips. als ik alles zo bekijk is het niet even snel doen. Het was te simpel van me gedacht om een tdi bus te kopen (ongeveer hetzelfde bouwjaar) en de hele handel om te bouwen. Er komt dus nog wel wat meer bij kijken. Een sleutelruimte heb ik niet, als het ooit zover komt moet ik toch met iemand in zee die me verder wil en kan helpen. Ik ben op zich wel redelijk handig zolang het maar niet echt technisch wordt met afstellen of vervangen van.....Multivan Generation schreef:even een aanvulling:
er zijn ook 88 pk tdi's.
Je zou het bijna vergeten![]()
Volgens iemand anders valt zo'n ombouw best wel mee,
ik geloof dat die persoon Andre heette..![]()
Het is een overweging als de bus je voor de rest bevalt,
en leerzaam is het ook, en het geeft veel voldoening er na, als je met eenrondrijdt
Ik laat mijn gedachten er nog eens over gaan
mvgr
Bert
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: advies ombouw naar TDI gevraagd
als je er arbeidsloon bij moet gaan tellen is inruilen vaak economisch verstandiger
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon