Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rammelende roetkat of katalysator
Rammelende roetkat of katalysator
Hallo,
jullie Nederlanders hebben er een mooie naam voor gevonden :klappen de ROETKAT!
Het is al bijna 'n jaar dat er "iets" rammelt of rinkelt onder de bus, het gebeurt alleen als de motor goed warm staat en dan af en toe. Natuurlijk als je er mee naar de garage gaat hoor je nooit niks, maar aan de volgende verkeerslichten begint de pret opnieuw, een scherp gerinkel van jewelste om soms horendol van de worden.
Nu uiteindelijk weten we vanwaar de geluid komt, het komt van de roetkat de katalysator.
Volgens de garage de oplossing: een nieuwe Kat.... prijs pfff...700€, heb juist mijn riem laten vervangen bijna 1000€. 4 sneeuwbanden gekocht. Motorverwarming op komst... enz
Is er geen andere oplossing voor? ik dacht eerst; ik draai er een hele lange vijs door, maar dat zou waarschijnlijk té gemakkelijk zijn..
Welke ideeen of raad hebben jullie voor mij.
alvast bedankt
Armin
jullie Nederlanders hebben er een mooie naam voor gevonden :klappen de ROETKAT!
Het is al bijna 'n jaar dat er "iets" rammelt of rinkelt onder de bus, het gebeurt alleen als de motor goed warm staat en dan af en toe. Natuurlijk als je er mee naar de garage gaat hoor je nooit niks, maar aan de volgende verkeerslichten begint de pret opnieuw, een scherp gerinkel van jewelste om soms horendol van de worden.
Nu uiteindelijk weten we vanwaar de geluid komt, het komt van de roetkat de katalysator.
Volgens de garage de oplossing: een nieuwe Kat.... prijs pfff...700€, heb juist mijn riem laten vervangen bijna 1000€. 4 sneeuwbanden gekocht. Motorverwarming op komst... enz
Is er geen andere oplossing voor? ik dacht eerst; ik draai er een hele lange vijs door, maar dat zou waarschijnlijk té gemakkelijk zijn..
Welke ideeen of raad hebben jullie voor mij.
alvast bedankt
Armin
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Je kan er een lichte deuk inslaan zodat het binnenwerk weer vaster komt te zitten.
Wat je ook kan doen is het hele binnenwerk eruit halen, door het kapot te maken en de kat leeg maken.
Hiervoor zal de kat. er wel onder uit moeten, om een deukje erin te slaan hoeft dat niet.
En ze zijn er ook wel tweede hands te krijgen hoor, dan ben je een stuk minder kwijt als nieuw.
Gerard
Wat je ook kan doen is het hele binnenwerk eruit halen, door het kapot te maken en de kat leeg maken.
Hiervoor zal de kat. er wel onder uit moeten, om een deukje erin te slaan hoeft dat niet.
En ze zijn er ook wel tweede hands te krijgen hoor, dan ben je een stuk minder kwijt als nieuw.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Armin,
waarschijnlijk niet de milieuvriendelijkste manier :yingyang
kat er even van tussen schroeven , leegkloppen en eens goed doorblazen
geen verschil te merken in rijgedrag of geluid
paar maand terug zonder problemen door de Belgische keuring gereden,
denk dat ze meer problemen maken mocht hij net dan beginnen ratelen
een nieuwe steken kan je later nog altijd
grts
Patt
waarschijnlijk niet de milieuvriendelijkste manier :yingyang
kat er even van tussen schroeven , leegkloppen en eens goed doorblazen
geen verschil te merken in rijgedrag of geluid
paar maand terug zonder problemen door de Belgische keuring gereden,
denk dat ze meer problemen maken mocht hij net dan beginnen ratelen
een nieuwe steken kan je later nog altijd
grts
Patt
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Hoi Gerard, Patt
Er een deuk inslaan, dat had ik ook in mijn achterhoofd zitten.
Het binnenste er uit halen zie ook wel zitten, maar wat dan bij de autokeuring?
Ik zou wel eens willen weten wat daar eigenlijk in zit? zijn het keramische elementen, maar als je daar op timmert gaat het ganse binnenwerk niet in gruzelementen, of is het een soort "staalwol"
De roetkat er tussenuit vijzen zal moeilijk lukken want de gehele uitlaat is aaneengeflanst, dus gelast. ik weet niet waarom ze dat gedaan hebben het al zo bij de aankoop van de bus. ik zou er hem tussenuit moeten slijpen en dan?... ik kan niet lassen.
armin
Er een deuk inslaan, dat had ik ook in mijn achterhoofd zitten.
Het binnenste er uit halen zie ook wel zitten, maar wat dan bij de autokeuring?
Ik zou wel eens willen weten wat daar eigenlijk in zit? zijn het keramische elementen, maar als je daar op timmert gaat het ganse binnenwerk niet in gruzelementen, of is het een soort "staalwol"
De roetkat er tussenuit vijzen zal moeilijk lukken want de gehele uitlaat is aaneengeflanst, dus gelast. ik weet niet waarom ze dat gedaan hebben het al zo bij de aankoop van de bus. ik zou er hem tussenuit moeten slijpen en dan?... ik kan niet lassen.
armin
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Kijk eens onder de schuifdeur daar zit boven de uitlaat een schilt . die was bij mij de oorzaak. Was los gegaan. En het schilt om de downpijp daar waren de lassen van los. daarna was het over .Ik heb een katvervanger geplaatst toen ik een nieuwe uitlaat er op moest zetten. Bij mij zeiden ze ook dat het de roetkat was maar die was al leeg.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Hey armin,
Bij mij is de katalysator (ik ben belg ) ook leeg gemaakt. Op de keuring merken ze er niets van, en het is alleen maar beter voor je bus.....
Voor de katalysator leeg te maken, neem een lange ijzere staaf en zware hamer om de katalysator volledig in stukken kapot te slaan. Het binnenwerk van katalysator kan je voorstellen als een grijs gesteente met allemaal kleine gaatjes erin....Beter je katalysator stuk slaan, dan er een deuk in te slaan ....
Onlangs had ik ook een 'rammeltje' als ie stationair stond te draaien. Rond de downpipe heb je een hitteschild, en deze rammelde bij mij , ik heb er een spanring opgezet (om niet te moeten lassen) en het is nog steeds stil daaronder .... dus kijk alles eens na zodat je het kan oplossen, het rijd daarna zoveel fijner.....
Bij mij is de katalysator (ik ben belg ) ook leeg gemaakt. Op de keuring merken ze er niets van, en het is alleen maar beter voor je bus.....
Voor de katalysator leeg te maken, neem een lange ijzere staaf en zware hamer om de katalysator volledig in stukken kapot te slaan. Het binnenwerk van katalysator kan je voorstellen als een grijs gesteente met allemaal kleine gaatjes erin....Beter je katalysator stuk slaan, dan er een deuk in te slaan ....
Onlangs had ik ook een 'rammeltje' als ie stationair stond te draaien. Rond de downpipe heb je een hitteschild, en deze rammelde bij mij , ik heb er een spanring opgezet (om niet te moeten lassen) en het is nog steeds stil daaronder .... dus kijk alles eens na zodat je het kan oplossen, het rijd daarna zoveel fijner.....
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Om er een deuk in te slaan , moet je de katalysator er ook onderuit halen , anders heb je kans om de downpipe en ophangingspunten te beschadigen als je er gaat op meppen met een hamer . (De katalysator is stevig , dus je moet al goed slaan ).armin schreef:Hoi Gerard, Patt
Er een deuk inslaan, dat had ik ook in mijn achterhoofd zitten.
Het binnenste er uit halen zie ook wel zitten, maar wat dan bij de autokeuring?
Ik zou wel eens willen weten wat daar eigenlijk in zit? zijn het keramische elementen, maar als je daar op timmert gaat het ganse binnenwerk niet in gruzelementen, of is het een soort "staalwol"
De roetkat er tussenuit vijzen zal moeilijk lukken want de gehele uitlaat is aaneengeflanst, dus gelast. ik weet niet waarom ze dat gedaan hebben het al zo bij de aankoop van de bus. ik zou er hem tussenuit moeten slijpen en dan?... ik kan niet lassen.
armin
De beste oplossing is om de katalysator gewoon leeg te maken .
Indien de katalysator al aan de middendemper gelast is , dan haal je ze er samen onderuit hé , dan hoef je niet te slijpen en ook niet te lassen.
Als je een goeie rolkrik hebt , kun je de auto hoog genoeg opkrikken om de uitlaat er volledig onderuit te halen .
Dan kun je de katalysator binnenin (de "steen") ook nog kapot slaan met een metalen staaf of zo . Gewoon zien dat je de katalysator met de flens een beetje naar beneden richt , niet naar boven , anders vallen de brokstukken verder in de uitlaat en dat gaat blijven rammelen . Dus een beetje naar beneden richten zodat de stukken er langs daar uitvallen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Als je de kat eruit wil slaan zet dan wel even een stofmasker op ofzo, er komt een hoop vuiliheid uit
RON
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Bij ons in Noord-Holland is Katknuppelen een heel andere bezigheid......
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Hoi Dennis
Veel getater en weinig geknuppel niet waar?
groetjes
Armin
Veel getater en weinig geknuppel niet waar?
groetjes
Armin
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Hallo Armin,
Ik heb na korte tijd nadat ik mijn T4 had gekocht ook last gekregen van een irritante uitlaat rammel. (1.9TD)
Het was soms echt dramatisch (alsof er een compleet bakblik op de motor meerammelde) en soms was het ook weer helemaal weg.
Mijn Roetkat zou het niet kunnen zijn want dat alles (kat, dempers, pijpen) was bij aflevering een paar weken daarvoor vervangen. Maar het geluid leek wel uit het 'middengebied' zo onder tussen de voordeuren en schuifdeur te komen. Heb nog geluisterd met de motorkap open maar daar hoorde je het niet echt. Ik twijfelde dus ook serieus of de gloednieuwe kat toch kapot was. Ik ben 4 keer teruggeweest naar de garage (Geluid was bij de garage er steeds niet of nauwelijks ), in eerste instantie hitteschild en isolatiepijp om de Downpipe vastgelast etc.
Uiteindelijk bij de 4e keer garage hebben ze een ring net na het spruitstuk gevonden die was gescheurd. Deze hebben ze vervangen door een flexibel geweven metalen pijpje. Ik begreep van de garagehouder dat VW bij latere modellen deze ring al standaard heeft vervangen voor zo'n geweven deel.
Sindsdien helemaal geen last meer van de rammel. :klappen
Misschien heb je hier iets aan.
GrOdorf
Ik heb na korte tijd nadat ik mijn T4 had gekocht ook last gekregen van een irritante uitlaat rammel. (1.9TD)
Het was soms echt dramatisch (alsof er een compleet bakblik op de motor meerammelde) en soms was het ook weer helemaal weg.
Mijn Roetkat zou het niet kunnen zijn want dat alles (kat, dempers, pijpen) was bij aflevering een paar weken daarvoor vervangen. Maar het geluid leek wel uit het 'middengebied' zo onder tussen de voordeuren en schuifdeur te komen. Heb nog geluisterd met de motorkap open maar daar hoorde je het niet echt. Ik twijfelde dus ook serieus of de gloednieuwe kat toch kapot was. Ik ben 4 keer teruggeweest naar de garage (Geluid was bij de garage er steeds niet of nauwelijks ), in eerste instantie hitteschild en isolatiepijp om de Downpipe vastgelast etc.
Uiteindelijk bij de 4e keer garage hebben ze een ring net na het spruitstuk gevonden die was gescheurd. Deze hebben ze vervangen door een flexibel geweven metalen pijpje. Ik begreep van de garagehouder dat VW bij latere modellen deze ring al standaard heeft vervangen voor zo'n geweven deel.
Sindsdien helemaal geen last meer van de rammel. :klappen
Misschien heb je hier iets aan.
GrOdorf
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Niet bij de T4 , voor zover ik weet is het bij de T4 altijd met een ring , tussen uitlaatspruitstuk en downpipe ; geen flexibel .odorf schreef:
. Ik begreep van de garagehouder dat VW bij latere modellen deze ring al standaard heeft vervangen voor zo'n geweven deel.
Sindsdien helemaal geen last meer van de rammel. :klappen
Misschien heb je hier iets aan.
GrOdorf
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Ok, dan kan ik dat ook best verkeerd begrepen hebben, maar ze hadden er in ieder geval een goede oplossing in de vorm van de flexibele gevlochten ring. En die ring bleek wel de oorzaak van de rammel te zijn. Waarvan ik in eerste instantie ook dacht dat het door de kat kwam en het dan uiteindelijk iets relatief simpels blijkt te zijn.Pascal-141 schreef:Niet bij de T4 , voor zover ik weet is het bij de T4 altijd met een ring , tussen uitlaatspruitstuk en downpipe ; geen flexibel .odorf schreef:
. Ik begreep van de garagehouder dat VW bij latere modellen deze ring al standaard heeft vervangen voor zo'n geweven deel.
GrOdorf
GrOdorf
Re: Rammelende roetkat of katalysator
Hoi Pascal en Odorf en an..
Op een droge dag, heb ondertussen een rolkrik gekocht, zal ik eens een grondige inspectie doen en met alle tips van jullie in gedachten.
groetjes
armin
Op een droge dag, heb ondertussen een rolkrik gekocht, zal ik eens een grondige inspectie doen en met alle tips van jullie in gedachten.
groetjes
armin
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Rammelende roetkat of katalysator
overigens zul je van een lege kat wel positief effect op het rijgedrag ondervinden, de turbo zal zo'n 200-300 toeren eerder zijn werk gaan doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon