Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startellende!!

vragen over de T4
timdetoolman
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2009, 18:11
Locatie: Hoogwoud

startellende!!

Bericht door timdetoolman »

beste medewjwers,
ik heb al heel wat startproblemen gelezen op het forum, maar deze nog niet.
Dat het begon te vriezen startte de motor ,met koude start, op 3 of 4 cilinders.
Dus ik dacht gloeikaarsies vervangen en klaar!
Helaas met de nieuwe stiften nog steeds hetzelfde.
Het spiraaltje op de teller blijft ook heel lang aan, en moet echt vrij lang doorstarten voor ie met veel rook pruttelend tot leven komt.
Als de motor ook maar even heeft gelopen start ie weer als vanouds.
Het is een 102pk TDI uit 2002.
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: startellende!!

Bericht door herman94 »

hallo
het beste even met 2 man kijken of er wel stroom op de gloeiers komt .de een meten onder de motorkap en de ander dan het kontakt aanzetten volgens mij komt er geen stroom op als dit zo is even de zekering (grote smeltzekering)bij de accu nakijken
hopelijk wordt je zo wat wijzer .
herman 94 t5
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: startellende!!

Bericht door Egbert&Manon »

Ik denk ook de dat de zekering defect is.

Tijdens het voorgloeien moet je het voorgloeirelais kunnen horen tikken.
Deze zit in het kastje linksonder in dashboard.



Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: startellende!!

Bericht door peter 882 »

Het kan ook zijn dat de pomptiming niet goed staat,
dat wil wel eens gebeuren nadat ze er een nieuwe distributieriem hebben opgezet.


Gr Peter 882 :T44EVER
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

........

Bericht door Harry 341 »

...........
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 08 jan 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
timdetoolman
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2009, 18:11
Locatie: Hoogwoud

Re: startellende!!

Bericht door timdetoolman »

alle 3 de zekeringen heel bij de accu,relais komt erin en klikt er vrolijk op los , maar geen spanning op de stiften.
Zitten er nog andere zekeringen in de zekeringkast die hier iets mee te maken hebben ?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startellende!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan natuurlijk zijn dat het relais wel klikt maar toch geen verbinding maakt op de contacten....

Ik weet niet of de zekering in de motorruimte vóór het relais zit of erna, als ie altijd spanning heeft zit ie er voor, kun je het niet op die manier niet checken, als ie alleen spanning op de zekering heeft als hij voorgloeit, dan kun je dus eenvoudig nameten of het relais wel de spanning doorgeeft.

De 5 draden van je gloeistiften komen op een beugeltje, onder je brandstofpomp vooraan tegen het motorblok, bij elkaar in een 5polige zwarte stekker met 5 zwarte draden. De spanning uit de kabelboom komt aan de andere kant op die stekker uit.
Op deze stekker kun je dus meten of je daar spanning krijgt.

Vanaf de kabelboomzijde van de stekker terug de kabelboom in zijn het eerst 5 zwarte draden, een cm of 20 a 30 in die dikke geribbelde kunststof slang wordt dat één dikke rode draad.
Deze dikke rode draad loopt naar de zekering in de motorruimte meen ik, anders naar de zekeringkast (ook dit weet je als de zekering in de motorruimte geen spanning krijgt als ie niet voorgloeit zit de zekering achter het relais en gaat die dikke rode draad uit de kabelboom naar deze zekering. Krijgt de zekering in de motorruimte permanent spanning, dan gaat de uitgang van deze zekering naar het relais (naar de zekeringkast) en komt de dikke draad uit de kabelboom ook bij de zekeringskast uit.


Zo heb je in elk geval een paar meetpunten om te ontdekken waar je wel, en waar geen spanning hebt.


Ook achter op je zekeringkast zou een stekker niet goed aangedrukt of los kunnen zitten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: startellende!!

Bericht door rick_k »

Of de voeding is gewoon doorgerot. Komt ook weleens voor.

mvg Rick
timdetoolman
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2009, 18:11
Locatie: Hoogwoud

Re: startellende!!

Bericht door timdetoolman »

nou ellende viel mee, alles functioneerde naar behoren alleen de sokjes over de gloeibougies zaten net niet ver genoeg aangedrukt, dit kwam waarschijnlijk door de kou, die maakt het rubber behoorlijk taai.
Beetje wd-40 erop en goed erop gedrukt, en weer starten zoals het een Volkswagen betaamt !
Bedankt voor de suggesties en hulp natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: startellende!!

Bericht door Rotor »

En dat snap ik dan weer niet :groteogen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startellende!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor zover ik gezien/gevoeld heb zitten die rubber sokjes VAST aan de metalen stekker die erin zit, denk dat je stekkers niet goed op de gloeibougies zaten en door slecht contact niet goed voorgegloeid werd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: startellende!!

Bericht door pedroV »

goed de zekering bekijken het liefst even loshalen of gewoon vernieuwen ,soms is hij gescheurd onder het schroefje, groetjes, :zwaai
timdetoolman
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2009, 18:11
Locatie: Hoogwoud

Re: startellende!!

Bericht door timdetoolman »

ze zaten inderdaad niet ver genoeg over de gloeistift geschoven, het werkt ook allemaal zo lekker mee met dit weer!
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: startellende!!

Bericht door André »

. . . . ook ik ben aan de beurt volgens mij.
Ik heb nu het koud geworden is steeds meer start problemen. Als eerste schakelt bij mij de bendix van de startmotor uit tijdens het starten en kan ik niet doorstarten. Het is een gereviseerde startmotor die ik in juni heb gemonteert dus daar zit wel garantie op.
Maar het aanslaan van de motor is net zo'n probleem, althans koud dan.
Als ik hier zo de verhalen hoor zullen mijn gloeibougies op vakantie zijn of zo, lekker naar een warm land !! Ik zal dit weekend de aansluitingen en de bougies maar eens bekijken en eventueel vervangen.
Ik heb inmiddels al een klein gaatje geboord in het luchtfilter waar ik een slangetje met startpilot in kan steken en dan wat van dat spul in het luchtfilter en met een beetje mazzel slaat hij dan wel aan.
Gelukkig heb ik de auto niet dagelijks nodig maar ik wordt er wel flauw van als je hem echt nodig hebt en je er op rekent dat hij het doet.
de startmotor boer zij ook al dat ik even langs moest komen, maar hij begreep niet dat dit best lastig is met een niet startende en aanslaande auto.
Ik denk dat ik al vast een paar nieuwe kaarsen koop, heb ik die al vast.
Ik las ook ergens dat je de voorkant van de bus naar voren kan klappen om overal beter bij te kunnen ??????? hoe moet ik dat zien ? gaat je radiator dan mee en zijn de slangen dan wel lang genoeg ? wat moet ik allemaal loshalen daar voor ??

André :werkaanT4 :winter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startellende!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

André, Heb je een wijsneus of een korte neus? dat maakt voor het naar voren klappen van de radiateur nogal verschil....

Welke motor ligt er in jouw T4? TDI en 2,4 ligt het vrij vol, met een 1900 zeeen van ruimte..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie