Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

af en toe startproblemen

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Beste wjw-ers,

Ik heb net een t4 2.4D uit 1992 gekocht. Rijd super! Alleen sinds twee weken stond hij ineens met een lege accu (Varta silver dynamic 100Ah). Accu opgeladen en toen startte hij weer direct. Tot een paar dagen later...Tijdens het starten sloeg hij niet aan. Startmotor draait rond, de motor zelf ook, maar na wat pruttelen (ca 1-2seconden) stopt hij ermee. Als ik gas bijgeef tijdens het pruttelen, trap ik hem uit. Ook met de koudestartversterker verandert er weinig. Uiteindelijk start ik dus de accu helemaal leeg...

Van de week alles bekeken -> spanning op de kabel die bij de gloeibougies uit komt, alle gloeibougies eruit gehaald, getest, allemaal goed. Aarde is ook OK.

Het vreemde is dat hij soms geheel koud prima start. En soms na een uur stilgestaan te hebben niet of zeer moeilijk start. Kortom het beeld is de ene keer starten en lopen als een zonnetje, de andere keer pruttelend aanslaan, of niet aanslaan tot de accu leeg is. Vooral het feit dat de gloeibougies het prima doen en dus soms ook met een half warme motor hij toch niet wil starten.

Heeft iemand een idee?

Bedankt!

Roeland
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: af en toe startproblemen

Bericht door rick_k »

Hij krijgt geen diesel. Dus of valse lucht of iest anders met de brandstof.

mvg Rick
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: af en toe startproblemen

Bericht door matje86 »

vervang de accu maar eens(die kan wel eens op zijn)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Nog vergeten te zeggen dat de dynamo prima werkt, geeft 14.5V spanning tijdens draaiende motor, maar al dat starten vraagt misschien wat veel van de accu???
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

hoe stel je zoiets vast, dat hij geen diesel krijgt?

Kan het liggen aan het feit dat ik de resthoeveelheid schroef bij de brandstofpomp iets hoger heb gezet? Dus niet de stationair schroef maar de schroef zodat de gashendel niet te ver terugvalt.

En gewoon maar een niewe accu kopen...hij is pas een jaar oud en het is een FLINKE... Zou een slechte accu verklaren dat hij soms na een nacht vorst in een keer start en op dezelfde dag na een rit gevolgd door een pauze van een uurtje al pruttelend start? (zonder rookwolken overigens)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: af en toe startproblemen

Bericht door matje86 »

ik zeg niet dat je een nieuwe moet kopen
ik zeg vervang hem eens,bv met de accu van de buurman en kijk dan of het zelfde gebeurt( ps een volle accu van een benzine auto krijgt een diezel ook wel aan)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

OK. Dus gewoon een tijd met een andere rijden, en kijken of het dan ook nog voorkomt? Ga ik eens proberen. Wel bagger als zo'n dure varta binnen een jaar verrot is toch...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: af en toe startproblemen

Bericht door bartt4 »

vermoed eerder luccht in de diesel. kan voorkomen dat je toevoer slang vanaf filter naar je brandstof pomp lekt en er hierdoor valse lucht komt.
Als je accu verrot zou zijn, Dan zou je ook niet lang door kunnen starten. maar zou je startmotor dood vallen.
RUBBEREXPRESS
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

bartt4 schreef:vermoed eerder luccht in de diesel. kan voorkomen dat je toevoer slang vanaf filter naar je brandstof pomp lekt en er hierdoor valse lucht komt.
Als je accu verrot zou zijn, Dan zou je ook niet lang door kunnen starten. maar zou je startmotor dood vallen.
Er is nergens lekkage te zien...heb ik naar gekeken. Ik word er redelijk gek van onderhand... tis iets wat de ene keer wel optreedt en de andere keer niet. Er kan maar beter iets gewoon de hele tijd kapot zijn...

Wat betreft de tank inhoud. Die is nu 1/2 tot 3/4 en toen de problemen begonnen zo goed als vol...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

bartt4 schreef:vermoed eerder luccht in de diesel. kan voorkomen dat je toevoer slang vanaf filter naar je brandstof pomp lekt en er hierdoor valse lucht komt.
Als je accu verrot zou zijn, Dan zou je ook niet lang door kunnen starten. maar zou je startmotor dood vallen.

ik kan ook maar een paar keer doorstarten. dan gebeurt er niets meer. Alleen tikken in de startmotor en zekeringen kast linksvoor.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

roelssroyce schreef:
bartt4 schreef:vermoed eerder luccht in de diesel. kan voorkomen dat je toevoer slang vanaf filter naar je brandstof pomp lekt en er hierdoor valse lucht komt.
Als je accu verrot zou zijn, Dan zou je ook niet lang door kunnen starten. maar zou je startmotor dood vallen.

ik kan ook maar een paar keer doorstarten. dan gebeurt er niets meer. Alleen tikken in de startmotor en zekeringen kast linksvoor.

Wat is nou typisch iets wat er voor kan zorgen dat je motor (koud of warm) de ene keer gelijk aanslaat en de andere keer niet of na een keer of vijf met extra gasgeven en koudestarthulp wel?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: af en toe startproblemen

Bericht door matje86 »

stroom
je geeft zelf al aan sinds een week of 2( vorst-kou-vochtig)
slecht opladen accu(of dynamo of slechte accu)
als je de accu oplaad heb je geen last zeg je
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

matje86 schreef:stroom
je geeft zelf al aan sinds een week of 2( vorst-kou-vochtig)
slecht opladen accu(of dynamo of slechte accu)
als je de accu oplaad heb je geen last zeg je

das dus niet helemaal waar. Want ik heb hem van vrijdag tot zondag opgeladen. Eerste drie keer koude start-> geen probleem. Zelfde dag na een rit van 40km gevolgd door een bakkie van een uurtje moeizaam aan te zwengelen terwijl de accu gewoon op spanning is 12.9V en tijdens rijden 14.59V laadt. Dat is juist het rare...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: af en toe startproblemen

Bericht door Egbert&Manon »

Accu lijkt mij goed.

Ik denk ook aan lucht in brandstofsysteem.

Ik had het ook met mijn TDI, kijk hier maar eens:
viewtopic.php?f=2&t=17786#p99125" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=2&t=17886#p100063" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: af en toe startproblemen

Bericht door roelssroyce »

heb de topics bekeken. Ik krijg dus wel spanning op de gloeibougies, dus het doorbraakmoment bij jou (zekering vervangen) is bij niet hetzelfde. Ik kan ook zo'n terugslag klep erop zetten. Dit doe je tussen de pomp en het filter?
Plaats reactie