Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor uit elkaar
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Motor uit elkaar
Vandaag een paar uurtjes zoet geweest met de motor die in september distributieschade heeft opgelopen door een defect geraakte waterpomp (40.000 km na vervangen van riemen en pomp)
De schade valt heel erg mee, 7 kleppen licht krom, 7 hydraulische stoters gescheurd zo goed als niet te zien dat kleppen de zuigers geraakt hebben.
Blok is helemaal uit elkaar, volgende week schoonmaken en op onderdelenjacht....
(had helaas alleen de foon bij me om plaatjes te schieten, volgende keer de cam mee)
De schade valt heel erg mee, 7 kleppen licht krom, 7 hydraulische stoters gescheurd zo goed als niet te zien dat kleppen de zuigers geraakt hebben.
Blok is helemaal uit elkaar, volgende week schoonmaken en op onderdelenjacht....
(had helaas alleen de foon bij me om plaatjes te schieten, volgende keer de cam mee)
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 18 feb 2010, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Motor uit elkaar
Roger, dat is een leuk uitdagend project dus, en levert weer de nodige raadplaatjes op.
Succes met de wederopbouw van je oude blok.
Gerard
Succes met de wederopbouw van je oude blok.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor uit elkaar
Heel interessant, ik blijf dit volgen.
Succes Roger.
Succes Roger.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Motor uit elkaar
Roger,
Goed bezig man. Dit zijn nog eens de leuke klusjes.
Let wel even goed op bij de cilinderkop, dat de klepgeleiders van de kromme kleppen niet ingescheurd zijn. De geleider steekt iets uit de kop aan de zuigerkant.
Als de klep kromgedrukt is wil de klep geleider op het stukje wat uitsteekt wel eens in scheuren.
Chris
Goed bezig man. Dit zijn nog eens de leuke klusjes.
Let wel even goed op bij de cilinderkop, dat de klepgeleiders van de kromme kleppen niet ingescheurd zijn. De geleider steekt iets uit de kop aan de zuigerkant.
Als de klep kromgedrukt is wil de klep geleider op het stukje wat uitsteekt wel eens in scheuren.
Chris

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motor uit elkaar
Als je zo'n kop helemaal uit elkaar hebt, en nieuwe kleppen en stoters erin gaat zetten, dan vervang je de geleiders toch zeker gelijk mee, deze hebben waarschijnlijk 370.000 km lang die kleppen heen en weer voelen gaan.........
opvallend:
Uitlaatkleppen zit een poederlaagje vuil op, de inlaatkleppen zijn dik aangekoekt met olie/roet drab.... fijn zo'n EGR
opvallend:
Uitlaatkleppen zit een poederlaagje vuil op, de inlaatkleppen zijn dik aangekoekt met olie/roet drab.... fijn zo'n EGR
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motor uit elkaar
zuigers niet, wel krukaslager, drijfstanglagers, zuigerveren, kleppen, hydrostoters, alle seals en pakkingen en door ongelukje met de ketting tijdens ophangen in de motorbok....... carterpan en inspuitpompsteun
motor zelf ziet er nog verbazingwekkend goed uit, rondom zijn de hoon-krassen nog goed zichtbaar, laat het blok dus niet bewerken
(kost me naast het bewerken ook nogeens 5 zuigers a 100 euro het stuk)
krukas ziet er nog prima uit, dus met nieuwe lagers en zuigerveren is het onderblok weer goed voor 2, misschien 3 ton erbij
Kop moet gewoon wat meer aan gedaan omdat die 7 kleppen een opdonder gehad hebben. De hydraulische stoters zijn aan de bovenkant (waar de nok overheen loopt) gewoon gescheurd (haarscheurtjes en lichte bult)

motor zelf ziet er nog verbazingwekkend goed uit, rondom zijn de hoon-krassen nog goed zichtbaar, laat het blok dus niet bewerken
(kost me naast het bewerken ook nogeens 5 zuigers a 100 euro het stuk)
krukas ziet er nog prima uit, dus met nieuwe lagers en zuigerveren is het onderblok weer goed voor 2, misschien 3 ton erbij
Kop moet gewoon wat meer aan gedaan omdat die 7 kleppen een opdonder gehad hebben. De hydraulische stoters zijn aan de bovenkant (waar de nok overheen loopt) gewoon gescheurd (haarscheurtjes en lichte bult)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor uit elkaar
dus de krukas was niet gebroken zoals je vermoedde?
Wat veroorzaakte dan wel als je hem rond wilde draaien,
dat hij steeds zwaarder ging?
Wat veroorzaakte dan wel als je hem rond wilde draaien,
dat hij steeds zwaarder ging?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motor uit elkaar
? kan me niet herinneren dat ik me vanwege zwaar draaien zorgen gemaakt heb....... wat voor mij de reden was om zeker de krukas even uit te bouwen was de krassen in het koppelingshuis waar het vliegwiel tegenaan gelopen leek te hebben, niet het zwaarder draaien, ik heb hem niet veel kunnen draaien destijds omdat ie tegen openstaande kleppen aan liep, vandaag met de kop eraf kon ik hem wel gewoon draaien.
De krassen zijn dus veroorzaakt door iets wat in het koppelingshuis gekomen is (onderdelen van mijn oude 20 massadelen vliegwiel?)
De krassen zijn dus veroorzaakt door iets wat in het koppelingshuis gekomen is (onderdelen van mijn oude 20 massadelen vliegwiel?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor uit elkaar
het gaat in ieder geval qua kosten er een stuk aangenamer uitzien..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motor uit elkaar
Als de krukas stuk geweest was was ik er niet aan begonnen, dan was die andere uit elkaar gegaan.... dan maar andere auto tijdelijk
Kosten globaal geschat:
Zuigerveren 5 cilinders 125 euro
10 kleppen 44 euro
10 hyraulische stoters 49 euro
krukas en drijfstanglagers 129 euro
revisie verstuivers 200 euro
motorpakkingset 90 euro
aanvullende pakkingen 150 euro
distributie met wapo 220 euro
================================
toch weer snel zo'n 1000 eurotjes
Kosten globaal geschat:
Zuigerveren 5 cilinders 125 euro
10 kleppen 44 euro
10 hyraulische stoters 49 euro
krukas en drijfstanglagers 129 euro
revisie verstuivers 200 euro
motorpakkingset 90 euro
aanvullende pakkingen 150 euro
distributie met wapo 220 euro
================================
toch weer snel zo'n 1000 eurotjes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Motor uit elkaar
Valt cker mee qua schade.
Ikzelf ben ook een blok aan het opknappen maar dan van een ander merk. een PSA XUD11TEA. Oftewel een 2,1 liter indirect ingespoten 4 cilinder 12 kleps turbo diesel met intercooler van 1993. Deze had 3 van de 4 uitlaatklepstoters gebroken. Dus kop eraf gehaald en na de 450.000 km die al op het blok staan, kon je ook hier nog de hoonsporen zien. Verder totaal geen schade dus hij wordt weer in elkaar gezet met wat nieuwe onderdeeltjes.
Wil ik er nog wel gereviseerde verstuivers inzetten en een grotere turbo aanhangen, of misschien zelfs wel gaan compounden.
Dit alles moet weer in een Peugeot 205 komen dan...
Maar ikzelf ben gek van dit soort geknutsel dus ik zou zeggen ga ervoor en je hydrostoters zijn goedkoper dan die van de PSA want die waren 33 euro de stuk...
mvg Rick
Ikzelf ben ook een blok aan het opknappen maar dan van een ander merk. een PSA XUD11TEA. Oftewel een 2,1 liter indirect ingespoten 4 cilinder 12 kleps turbo diesel met intercooler van 1993. Deze had 3 van de 4 uitlaatklepstoters gebroken. Dus kop eraf gehaald en na de 450.000 km die al op het blok staan, kon je ook hier nog de hoonsporen zien. Verder totaal geen schade dus hij wordt weer in elkaar gezet met wat nieuwe onderdeeltjes.
Wil ik er nog wel gereviseerde verstuivers inzetten en een grotere turbo aanhangen, of misschien zelfs wel gaan compounden.
Dit alles moet weer in een Peugeot 205 komen dan...
Maar ikzelf ben gek van dit soort geknutsel dus ik zou zeggen ga ervoor en je hydrostoters zijn goedkoper dan die van de PSA want die waren 33 euro de stuk...
mvg Rick
Re: Motor uit elkaar
Nou Roger, hier zat ik al een paar maandjes op te wachten!!
Ik vind het steeds leuk om zoiets te kunnen opvolgen, dus post maar veel fotoooo'tjes
.
Succes met je project, eens ie later zal lopen geeft het een dikke voldoening voor het werk.
Vraagje: na de revisie komt er dan ook een opgefriste turbo op??
mvg,
Ik vind het steeds leuk om zoiets te kunnen opvolgen, dus post maar veel fotoooo'tjes

Succes met je project, eens ie later zal lopen geeft het een dikke voldoening voor het werk.
Vraagje: na de revisie komt er dan ook een opgefriste turbo op??
mvg,
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - 
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto

Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motor uit elkaar
denk dat ik de turbo van het blok dat nu in de T4 ligt (die ligt nu dus thuis) misschien van nieuwe lagertjes voorzie, setje is op ebay te koop voor 80 euro, eerst zien of en hoe ie uit elkaar wil.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon